نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. شهريور 1399 - 7:55
دو مساوی متوالی در هفته های هفدهم و هجدهم رویای نفتی ها را دور تر از قبل نشان داد و برخلاف تمام تلاش ها ، نفت به یک تیم میانه جدولی تبدیل شد و با نتایج سایر تیم ها از همان هفته هجدهم و در حالیکه که شش هفته به پایان فصل باقی مانده بود ، امید خود را برای صعود از دست داده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،تیم فوتبال نفت و گاز گچساران همانند فصل های گذشته درقامت یک مدعی صعود، پای به رقابت های فصل(98_99) لیگ دسته دو فوتبال باشگاه های کشورگذاشت ،هرچند کارشناسان پس از روز قرعه کشی و مشخص شدن نحوه قرار گرفتن تیم ها در دو گروه برای رقابت با هدف صعود به لیگ یک  ، گروه دوم را گروه سخت تری عنوان کردند؛ اما برای نفتی های گچساران که در طی سال های اخیر با چنین تیم هایی روبرو شده بودند نباید این رقابت هم سخت جلوه داده می شد.

اگرچه نفت و گاز گچساران پس از توافق مجدد با سرمربی فصل قبل خود برای دومین فصل پیاپی بازهم سکان هدایت خود را به "یوسف نادریان" سپرد تا ماجراجویی جدیدی را در فصل 98_99 آغاز کند.

هزاران امید و آرزو

هرچند نادریان سرمربی شناخته شده شاغل در لیگ دسته دوم در حالی هدایت تیم فوتبال نفت و گاز گچساران را برعهده گرفت که از ابتدا گزینه های زیادی از جمله "بهمن فرازمند" و تعدادی دیگر از مربیان غیربومی برای سرمربیگری این تیم با ریشه و اصیل فوتبال ایران هم گزینه بودند، اما در نهایت این یوسف نادریان بود که با هزاران امید و آرزو سرمربی تیمی شد که البته با برخی بخشنامه های وزارتی در وزارت نفت با کاهش بودجه شدیدی روبرو بود هرچند از ابتدا مدیران باشگاه همه این موارد را به وی و سایر گزینه های تذکر داده بودند.

بنابراین یوسف نادریان و نفت و گاز در نقل و انتقالات پیش فصل علاوه بر حفظ بازیکنان بومی ، چندین بازیکن جدید جذب کردند و از ترکیب بازیکنان غیر بومی فصل قبل هم تنها چند بازیکن در ترکیب تیم ماندند و به نوعی نفتی ها با یک ترکیب جدید وارد مسابقات شدند.

شروع طوفانی

با این اوصاف فصل برای طلایی پوشان نفت وگاز رویایی شروع شد ، سه هفته ابتدایی وکسب سه پیروزی متوالی نفتی ها را خیلی زود به عنوان مدعی شماره یک گروه دوم معرفی کرد، اما درهفته چهارم و نیز در بازی خانگی ورق خیلی زود برگشت و اولین شکست نفت مقابل حریفان در خانه نیز رقم خورد،نفتی ها دو هفته بعدی رقابت ها را هم شکست خورند تا خیلی زود صدر جدول را از دست بدهند که بعد از آن شروع طوفانی ، نزول سختی را تجربه کردند و به رده سوم جدول تغییر وضعیت دادند.

آغاز گلایه ها از مسئولین

اما این پایان کار نبود و همان روزها "فرشید علیزاده" ،کاپیتان باسابقه فوتبال نفت و گاز گچساران در گفت و گوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص بی توجهی مسئولین به مشکلات تیم گفته بود:بنده به عنوان کاپیتان این تیم گلایه های زیادی از مسئولین شهرم دارم، اول اینکه هیچ مسئولی تاکنون جوابگوی مشکلات تیم نبوده و یا حتی دریغ از یک خسته نباشید خشک و خالی به بازیکنان به خاطر همین حضور در صدر جدول گروه؟!.

وی با اشاره به شکست نفتی ها مقابل مس شهر بابک در هفته چهارم رقابت ها افزوده بود:در حقیقت ما بازیکنان چکار باید می کردیم که نکردیم! ،ما باختیم و قصد ندارم باختمان را هم توجیه کنم اما این حرف ها را چه وقتی که برنده می شدیم و چه الان که بازنده ، باید می گفتم.

بر نفت و گاز گچساران چه گذشت؟

علیزاده تصریح کرده بود:هر چند معتقدم که هواداران و مردم شهرم باید این موضوعات را بدانند که در تیم نفت و گاز گچساران چه می گذرد؟ اول خودم را مثال می زنم که از بهمن ماه سال قبل تا به الان که ۴ ماه از فصل جدید لیگ دو فوتبال می گذرد ، کمترین دریافتی نداشته ام.

دریغ از یک تشکر خالی!

کاپیتان فوتبال نفت و گاز گچساران بازهم اظهارکرده بود:در حالی که اکثر تیم های گروه و حتی کادر فنی این تیم ها،حدود ۳۰ درصد قرارداد فصل جاری خودشان را دریافت کردند به اضافه پاداش برد هایشان، اما برخی ها تاکنون به بازیکنان و دست اندرکاران تیم حتی یک تشکر خشک خالی و یا حتی یک خسته نباشیدساده نگفته اند.

وی افزوده بود:بنابراین برای تیمی که بخواهد داعیه صعود به لیگ یک را داشته باشد این روش تیم داری نیست، هنوز خستگی راه کرمانشاه تمام نشده می رسیم به بازی بعد که مسیر طولانی کرمان با اتوبوس فرا می رسد، خدا شاهد است که کادر فنی و بازیکنان تیم چه بومی ،چه غیربومی و چه دیگران از هیچ تلاشی برای سر بلندی تیم مضایقه نمی کنند و تا الان هم این موضوع با صدرنشینی درگروه هم اثبات شده است.

مسیر یکطرفه نفتی ها!

علیزاده مجددا تصریح کرده بود:اما باید توجه داشت که هیچ مسیری یک طرفه نیست و به طور مثال بازیکنان فصل جدید که کیفیت خود را به خوبی نشان داده اند با کمترین امکانات و تغذیه بسیار نامناسب که بارها و بارها با نامه نگاری و جلسات حضوری به مسئولان انتقال دادیم،دست و پنجه نرم می کنند.

علیزاده گفته بود:هواداران خوب تیم که همه جا برای حمایت از تیم سنگ تمام گذاشتند باید در جریان مسائل و مشکلات تیم قرار بگیرید که فردا روزی گله ای از ما بازیکنان هم نداشته باشند ،اما با تمام این تفاسیر همگی هم قسم شده ایم که با تمام وجود برای سربلندی تیم شهرمان تلاش کنیم.

 افرادی که حس نمی شوند؟

وی درادمه نیز تصریح کرده بود:اما اقرار می کنم که ما بازیکنان تیم نفت و گاز گچساران بجز کادر فنی، سرپرست تیم ،تدارکات ،تیم پزشکی ، ترابری شرکت نفت و شما هوادارن با غیرت؛ بودن افراد دیگری را در کنارمان حس نمی کنیم!. 

درد دل های جدید

وی افزود:بنده به عنوان کاپیتان تیم نفت و گاز گچساران وظیفه دانستم که این مطالب که به نوعی درد دل خودم و بازیکنان تیم است به شهروندان منتقل کنم که بدانند که این تیم ازآن شهر شماست در آخر از همه و همه ،چه مسئول و چه غیر مسئول؛ خواهش دارم که اگر واقعا به دنبال این هستید که امسال به حضور سه ساله در پلی اف و لیگ دو پایان دهید و نهایتا تیم به لیگ یک صعود کند پس دست به دست هم دهیم که امسال سال صعود نفت  وگاز گچساران باشد که امیدوارم در آینده درد دل های جدیدی نشنوید.

با این وجود اما یوسف نادریان باتجربه ،شرایط را عادی نشان می داد و با امیدواری زیاد به هفته های آتی چشم دوخته بود؛ اما بعضا نفتی ها در خانه حریفان را شکست می دادند و بیرون از گچساران بازنده بودند و نتوانستند در خانه حریفان مدعی کسب امتیاز کنند و به جایگاه قبلی خود بازگردند.

تلاش برای رفع مشکلات

اما پس از گذشت مدت زمانی حتی خود نادریان هم فکر نمی کرد مشکلات مالی تیم تا این حد باشد که تیم را از نظر روانی دچار مشکل کند که البته در این میان تلاش های بسیاری از سوی هیئت مدیره شرکت نفت و گاز گچساران و مدیران ورزش این شرکت صورت گرفت تا تیم فوتبال نفت و گاز گچساران بخش قابل توجهی از کمبودها را احساس نکند و اثبات این مطلب نیز چند اعزام تیم به شهر های دور با پرواز و سایر امکانات هتلی با کیفیت بود،که کمتر تیمی در لیگ دو از شرایط فعلی برخوردار بود.

هرچند کادر فنی و بازیکنان همواره در طی فصل نارضایتی های خود را در خصوص امکانات ضعیف محل اسکان ، غذا و پائین بودن کیفیت زمین چمن مسابقه و تمرین ابراز کردند، اما در مجموع با مقایسه شرایط کلی تیم های حاضر در لیگ دسته دوم  بازهم تیم نفت و گاز گچساران را می توان یکی از تیم های سطح متوسط و رو به بالا از نظر کیفیت امکانات با وجود همه مشکلات مالی قلمداد کرد که البته همه این مسائل شاید 30 درصد عملکرد فنی تیم را تحت تاثیر می گذاشت.

سنگ اندازی عده ای خاص؟

 اما متاسفانه در تیم فوتبال نفت و گاز گچساران فارغ از موضوع مدیریتی که در هر دوره ای در تلاش بوده کارنامه ای قابل قبول از خود به جای بگذارد ،عده ای خاص هم تنها بدنبال منافع شخصی و تعیین خط و مسیر تیم در جهت رسیدن به اهداف و برنامه های خود و گاها نزدیکان خود بوده و در این مسیر قطعا نقش این افراد در ایجاد تنش و چالش ها برای مدیریت و کادر فنی و بازیکنان و وجود بسیار محسوس است که مثال آن را می توان نرسیدن بودجه لازم برای تسویه مالی تیم با هتل محل اسکان خود در بوکان و گرو کشی مدارک بازیکنان توسط هتل بود که آنگونه جایگاه و منزلت باشگاه و شهر گچساران را با 50 سال تیم داری زیر سوال برد.

بنابراین در ادامه شرایط تیم با مصدومیت چند بازیکن تاثیر گذار و ثابت بدترهم شد و حتی نفتی ها سه هفته متوالی تنها یک گل به ثمر رساندند ، در خط دفاعی هم عملکرد خوبی نداشتند و در مقابل مدعیان گروه شکست خوردند اما با این وجود نفتی ها همچنان جزو بالا نشینان گروه خود بودند.

اقدام مثبت

هرچند در این شرایط از نکات خوب و مثبت تیم روی آوردن "یوسف نادریان" به استفاده از بازیکنان جوان و بومی بود و بازی دادن به "امیر حسین کرمی" جوان که از بازیکنان رده پایه باشگاه بوداز نکات مثبت نیم فصل اول تیم "یوسف نادریان" بود؛ در نهایت نیم فصل اول با 6 پیروزی ، 2 مساوی و 5 شکست و کسب 20 امتیاز و قرار گرفتن در رده سوم جدول رده بندی به پایان رسید.

با این تفاسیر در تعطیلات زمستانی بین دو نیم فصل یوسف نادریان قول مساعد برای برطرف کردن نقاط ضعف تیم داد و ضمن اینکه از شرایط سفرهای زمینی تیمش برای انجام مسابقات در بازی های خارج از خانه ، و عدم پرداخت قراردادهای تیم گله مندی زیادی داشت و برای بهتر شدن جایگاه تیم در جدول ، به جذب بازیکنان جدید و مرتفع شدن مشکلات آزار دهنده تیم بارها اشاره می کرد و در تلاش برای هدف اصلی تیم یعنی صعود به لیگ دسته اول بود.

با صلاحدید کادر فنی ، به "صیاد کوکبی" و "سهیل صالحی(با توجه به درخواست خود بازیکن)" اجازه خروج از تیم داده شد و همچنین در نقل و انتقالات نیم فصل ، سه بازیکن جدید به مجموعه تیم اضافه شدند که هر چند درطول نیم فصل دوم یک بازیکن دیگر هم به تیم پیوست اما از صحبت های نادریان اینگونه به نظر می رسید که بازیکنان مد نظر وی جذب نشده اند و مشکلات تیم همچنان پابرجا بود.

نیم فصل دوم با وجود امیدواری زیاد برای نفتی ها خوب شروع نشد و کسب تنها دو امتیاز از سه بازی نخست شرایط را برای تیم سخت تر کرد و حتی نادریان و بازیکنانش رده سومی را هم از دست دادند و به میانه جدول تنزل جایگاه پیدا کردند.

رویای بربا رفته

در ادامه دو مساوی متوالی در هفته های هفدهم و هجدهم رویای نفتی ها را دور تر از قبل نشان داد و برخلاف تمام تلاش ها ، نفت به یک تیم میانه جدولی تبدیل شد و با نتایج سایر تیم ها از همان هفته هجدهم و در حالیکه که شش هفته به پایان فصل باقی مانده بود ، امید خود را برای صعود از دست داده بود.

کسب تنها چهار امتیاز از شش بازی سپری شده در نیم فصل دوم و پیروزی های متوالی مدعیانی همچون چوکا تالش و پاس همدان عرصه رقابت را برای شاگردان یوسف نادریان سخت و سخت تر کرد و در ادامه نفتی ها با رویکرد رسیدن به حداقل ترین گزینه موجود یعنی پلی آف به ادامه بازیها چشم دوخته بودند.

بدشانسی هایی که نفتی ها را رها نکرد!

این درحالی بود که یوسف نادران در گفت وگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص عملکرد تیمش در آن شرایط گفته بود:متاسفانه با همه مشکلات تیم ،باز هم این بدشانسی ها ما را رها نمی کند،از بازیکنان تیمم راضی هستم، اما نتیجه آن چیزی که می خواهیم نمی شود.

کسی با نفت نبود!

وی درادامه با گلایه از قضاوت داوری مسابقات لیگ دو افزوده بود:داوری ها کاملا به ضرر ماست ،نمی دانم کسی با ما نیست! و تا کی می خواهد فوتبال لیگ دو اینچنین باشد و تعیین نتایج از بیرون زمین بازی باشد؟!.

ماجرای شل برها!

نادریان بازهم تصریح کرده بود:شاید خیلی ها دوست ندارند بازهم تیم نفت و گاز گچساران به لیگ یک صعود کند!،متاسفانه بدترین زمین چمن را در لیگ دو فوتبال داریم و کسی هم به زمین نمی رسد؛روز بعد از باران پا به زمین برای تمرین گذاشتیم در حالی که پر از جانور بود،همان چیزی که خود شما گچسارانی به آن "شُل بر" می گویید!!!.

بیم از سقوط

با این وجود بالاخره پیروزی روحیه بخش در هفته نوزدهم و در بازی خانگی مقابل ایران جوان بوشهر از راه رسید تا نخستین پیروزی در نیم فصل دوم رقم بخورد ، نفتی ها که چاره ای جز کسب پیروزی در تمامی بازی های پیش رو نداشتند نتوانستند این مهم را بدست آورند و مقابل تیم شهدای رزکان کرج بازهم قافیه را باختند و با تساوی در بازی بعدی مقابل شهرداری ماهشهر در خانه دیگر تمام امید های این تیم و مسئولان و فوتبال دوستان گچسارانی تبدیل به یاس شد ، بطوری که امتیازات نزدیک به هم سایر تیم ها در جدول، وضعیت خوبی رقم نزد و تمام امید های تیمی که بدنبال صعود به لیگ یک بود به بیم و ترس از سقوط تبدیل شد.

فرار بزرگ

در روزهای پایانی اسفند ماه تمامی مسابقات ورزشی بدلیل مهمان نخوانده ، کرونا ویروس و همه گیر شدن تمامی نقاط کشور به ویروس کویید 19 به مدت نامعلومی به تعویق افتاد ، شاید برای کادر فنی و کل مجموعه باشگاه نفت که فصل بدی را در حال سپری کردن بودند  ، شانس خوبی بود تا با ناتمام ماندن رقابتها از عدم صعود به لیگ یک فرار بزرگی کنند اما با شروع مجدد فوتبال در لیگ های معتبر دنیا ، سازمان لیگ فوتبال کشور هم با اخذ مجوز از نهادهای مربوطه اقدام به از سرگیری مجدد مسابقات فوتبال در کلیه سطوح گرفت ، تا پس از 139 روز وقفه ،  لیگ دو برای باشگاه نفت و گاز گچساران و سایر تیم ها شروع دوباره ای به خود گرفت.

حواشی ریز و درشت

در طول این مدت تیم فوتبال نفت وگاز گچساران حواشی ریز و درشتی را گذراند، مدیران و هواداران نفت که از نتایج تیم راضی نبودند بدنبال پایان همکاری خود با "یوسف نادریان" بودند و حتی در چندین نوبت جلساتی برای قطع همکاری با نادریان  ، تلاش های زیادی انجام دادند در نهایت یوسف نادریان بدلیل عدم دریافت مطالبات خود و کادر و بازیکنان تیمش حاضر به توافق و جدایی از تیم نشد و این همکاری با رویکردی اجباری از سوی هر دو طرف با قرار اتمام مسابقات ادامه یافت.

نوش دارو پس از مرگ سهراب!

نادریان که بدلیل کسب نتایج ضعیف  سیبل توجهات و انتقادات شده بود و در حالی که رغبتی به صحبت و عنوان مسائل با رسانه ها نداشت ، تنها از گوشه و کنار تیم خبر می رسید که حل نشدن مشکلات حمل و نقل ، مشکلات تغذیه و عدم پرداخت به موقع مطالبات که به زعم نادریان اگر پرداختی ها در طول مسابقات انجام می شد دلیل مهمی برای بهتر شدن روند تیم می بود.

مافیای پنهان؟!

اگرچه هم شاهد بودیم تعداد طلبکارانی که بدنبال حق و حقوق خود از باشگاه بودند روز به روز بیشتر می شدندو این تنها بدلیل سهل انگاری افرادی پنهان در بدنه باشگاه بود که متاسفانه این افراد برای مردم و هواداران شناخته شده نیستند اما نقش آنها به گونه ای بوده که در عدم تهیه امکانات مورد نیاز فنی و حتی رسانه ای تیم هم تاثیرگذار بوده و به عنوان مافیای پنهان می توان از آنها یاد کرد که برخی از آنها نیز آگاهانه یا ناآگاهانه در تنش میان هواداران و مدیران باشگاه نقش داشتند و مدیرعامل یا سایر مدیران و روسا که در راس امور بودند را به عنوان مقصرین اصلی ناکامی ها جلوه داده اند؟، باید گفت در طی همه این سال ها که تیم های ورزشی خصوصا فوتبال با چالش جدی مالی یا غیره روبرو شده به نوعی نقش دست های پنهان بسیار تاثیرگذارتر از نقش سایرین بوده است.

کشیدن نفس راحت

با این وجود نیز نفتی ها در مسابقات پسا کرونا دو شکست دیگر را هم متحمل شدند تا بیش تراز قبل به اتفاق وحشتناک سقوط به لیگ دسته سه نزدیک تر شوند،بنابراین در بازی مهم هفته بیست و چهارم در گچساران مقابل چوکا صدرنشین راهی جز شکست حریف قدرتمند نداشتند که خوشبختانه تیم نادریان به ارتکاب به غیرت و تلاش زیادشان و در راس آنها کاپیتان "فرشید علیزاده" موفق به شکست چوکا شدند تا اینکه نادریان و کادر فنی و مدیریت تیم نفس راحتی کشیدند.

در ادامه نفت گچساران دو بازی پایانی را با تساوی پشت سر گذاشت تا این فصل طولانی و طاقت فرسا برای تیم نفت به پایان برسد،اما شاگردان نادریان در نهایت با 8 پیروزی ، 9 مساوی و 9 شکست و کسب 33 امتیاز در رده هفتم جدول رده بندی لیگ فصل 98-99 را به اتمام رساندند.

جلوگیری از فاجعه سقوط

در فصل فوتبالی که مهاجمان نفت وگاز و همچنین دیگر بازیکنان بومی نمایش معمولی از خود بجای گذاشتند باید به بازی خوب و تاثیر گذار کاپیتان متعصب تیم "فرشید علیزاده" اشاره کرد که با وجود بازی در خط میانی با زدن هفت گل توانست بهترین گلزن تیم لقب بگیرد تا در قرار گرفتن تیم در همین رده هفتم جدول و جلوگیری از فاجعه سقوط کمک بسیاری کرده باشد.

خداحافظی تلخ

هرچند به نظر می رسد که یوسف نادریان و کادر فنی تحت امرش آخرین فصل حضور خود را در گچساران را سپری کردند و این همان مثال شتری است که در خانه همه مربیان می خوابد!؛ نادریانی که در اوایل سال 1392 و در آن فصل نخستین و تنها صعود نفتی های زرد پوش به لیگ دسته یک را رقم زد و به یک چهره محبوب در بین هواداران گچسارانی تبدیل شد و همچنین پس از آن دو بار دیگر سرمربی نفت وگاز شد و حتی تا پلی آف صعود به لیگ دسته یک سکان هدایت نفت را برعهده داشت در چهارمین و شاید آخرین حضورش در گچساران به عنوان سرمربی راه به جای نبرد تا شاید خداحافظی تلخ و نافرجامی با فوتبال شهرستان و باشگاه نفت و گاز گچساران داشته باشد.

به هر ترتیب فصلی دیگر برای تیم نفت و گاز گچساران در لیگ دسته دو به اتمام رسید و روند نزولی نتایج و جایگاه تیم در فصل های اخیر علاوه بر واهمه بیش تر برای آینده تیم از سوی دوستداران و طرفداران فوتبال در سطح شهرستان ، موضوع مهمی را در اذهان فوتبالی به جای می گذارد که مدیران و مسئولان فوتبالی شهرستان و باشگاه نفت و گاز گچساران بایستی برنامه های اساسی و عملی در راستای موفقیت و حضور پر قدرت تیم ، در سطح فوتبال کشور طرح ریزی کنند تا بار دیگر شاهد درخشش و آبروداری باشگاه فوتبال نفت و گاز گچساران که با قدمتی بیش از 50 سال و همچنین تنها نماینده استان در سطح فوتبال حرفه ای کشورمان است، باشیم.

راهبرد حیاتی در ورزش نفت؟

 اما بایدبا یک برنامه بلند مدت این تیم را برای فصل آینده آماده تر و پرانگیزه تر ببینیم ،بنابراین در پایان تصمیماتی که مدیران باشگاه برای موفقیت تیم درنظر خواهند گرفت هرچه که باشد مورد احترام کارشناسان ، اهالی رسانه و هواداران است و موفقیت تیم های ورزشی خصوصا فوتبال آرزوی قلبی همه مردم این شهر است اما تحلیل دقیق نقاط ضعف و قوت تیم ، عوامل حاشیه پرداز ، کارشکنان، دلسوزان، هواداران همگی از مسائلی است که برای ترسیم یک نقشه راه جدید در ورزش نفت موثر و حیاتی خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها