نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. شهريور 1400 - 16:33
رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار در کشور کارخانه تولید آنتی بیوتیک های دامی، گیاه پایه و آفت کُش های گیاهی با پیشرفت 65درصدی در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران درحال احداث است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محمدقائم کاظمی بیدک ،رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات این نهاد در استان گفت:در حقیقت جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت یک نهاد خودگران فعالیت می کند، بنابراین ردیف های بودجه ای در استان ندارد و تنها کمک هایی نیز از دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کشور دریافت می کند.

وی افزود:بنده از آبان ماه سال 97 فعالیتم را دراین نهاد آغاز کردم و تلاش شد که براساس ظرفیت های استانی گام برداریم، چرا که نهاد جهاد دانشگاهی تلاش براین دارد تا کارهای برزمین مانده را انجام داده و خلاءهایی هم که وجود دارد مرتفع کند، با این وجود نیز هیچگونه موازی کاری با سایر دستگاه های اجرایی هم ندارد و سعی و تلاش این است که در شرایط تحریم و نیزدر شرایطی که کشور نیاز به حوزه های فناورانه و دانش بنیان دارد، فعالیت کند.

کاظمی بیدک ادامه داد:باید توجه کرد که استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه گیاهان دارویی،صنایع دستی و... ظرفیت های بسیار خوبی دارد، اما متاسفانه کار شاخص، فناورانه و دانش بنیانی در این زمینه ها هم صورت نگرفته بود و طبق بررسی های انجام شده نیز تصمیم براین شد که در زمینه گیاهان دارویی طرح هایی نیز راستان اجرایی شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد گفت:بنابراین یک سری لوایح بودجه ای را تنظیم و تدوین و به برنامه و بودجه استان و دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی ارسال کردیم، با این حال در دیداری که اعضای جهاد دانشگاهی کشور با مقام معظم رهبری داشتند حدود 300طرح نیزارائه شد که 31طرح فناورانه و دانش بنیان که می تواند در شرایط تحریم خدمات ارائه دهد نیز تایید شد.

وی درادامه افزود:بنابراین دو طرح برای جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بوراحمد منظور شد که عنوان پروژه هم ساخت کارخانه تولید آنتی بیوتیک های دامی، گیاه پایه و نیزتولید آفت کُش های گیاهی بود که همه نیز منشا گیاهی دارند، اگرچه اهداف اجرای این طرح هم جایگزینی برای آنتی بیوتیک های شیمیایی با استفاده از گیاهان دارویی در صنعت طیور است که در همین راستا تامین بخشی از نیازهای دارویی کشور،جلوگیری از خروج ارز و کاهش وابستگی به واردات داروهای شیمیایی برای کنترل عفونت ها در صنعت طیور است.

کاظمی بیدک تصریح کرد:این در حالی است که تولید محصولات سالم ارگانیک و جلوگیری از ورود باقیمانده آنتی بیوتیک های شیمیایی به مصرف کنندگان یا همان تولید گوشت سفید سالم از دیگر اهداف طرح است، هرچند دستیابی به دانش فنی فرمالاسیون ، تولیدحداقل پنج داروی جایگزین آنتی بیوتیک های مصرفی در صنعت طیور و نیز پنج آفت کش گیاهی برای مصرف در گلخانه های صیفی جات و سبزی جات را از دیگر اهداف طرح می توان برشمرد.

وی درادامه تصریح کرد:باید توجه کرد که در حال حاضر در سطح کشور آفت کش هایی که برای سبزیجات استفاده می شود، شیمیایی هستند با این حال تمام تلاش این است تا با استفاده از گیاهان دارویی یک سری آفت کش هایی را تولید کنیم که عملا شیمیایی نیستند و از خود گیاه فرآوری می شوند که به تبع عوارضی را هم متوجه مصرف کننده نمی کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:با این تفاسیر نیز از آن طرف هم در آنتی بیوتیک های دامی چنین حالتی هم وجود دارد ،بنابراین تلاش داریم که آنتی بیوتیک ها و داروهایی که برای این مهم تولید می کنیم پایه گیاهی داشته باشند و نه شیمیایی، یعنی گوشت سالم تولید کنیم.

وی گفت:هرچند اقدامات انجام شده در این زمینه هم می توان به اخذ مجوز طرح ها از سازمان صمت اشاره کرد، خرید برخی از تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز ، راه اندازی آزمایشگاه مقدماتی دریاسوج ، خرید پنج هزار 350متر زمین در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران، انجام مطالعات امکان سنجی با همکاری واحدصنعتی اصفهان ،طراحی نقشه ساختمان، خرید خط تولید طرح به ارزش چهار میلیارد و 300میلیون تومان ،انتخاب مشاور ناظر فنی و انتخاب پیمانکار فونداسیون از دیگر اقدامات بوده است.

کاظمی بیدک تصریح کرد:بنابراین پیشرفت فیزیکی طرح تاکنون 65درصد بوده و تعداد اشتغال مستقیم در این طرح 30نفر در دو شیفت کاری خواهد بود، با توجه به نیاز روزانه به تولید 100کیلو عصاره خشک گیاهی و 10کیلوگرم اسانس در خط تولید حداقل به 200هکتار زمین برای کشت گیاهان دارویی نیاز داریم که تعداد بالغ بر 400نفربرای این طرح نیز اشتغال زایی غیر مستقیم متصور است.

وی افزود: اعتبار این طرح حدودا 12میلیارد تومان است که تاکنون حدود 6 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته ایم ، امیدواریم با حمایت مسئولین استانی ،استاندار محترم، سازمان برنامه و بودجه و نیز نمایندگان استان در مجلس این طرح تا پایان سال 1400نیز به بهربرداری برسد هرچند اگر خوشبینانه نگاه کنیم به احتمال زیاد در دی ماه امسال نیز به بهره برداری برسیم.

رئیس جهاد دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:اگرچه بین 7تا 10میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این طرح به سرانجام برسد، بنابراین از همه مسئولین و نمایندگان استان بویژه نماینده محترم گچساران و باشت در مجلس هم انتظار داریم که این طرح را حمایت کنند، بنابراین طرحی است که برای اولین بار در سطح کشور و در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران اجرایی شده است لذا با توجه به تورمی که وجود دارد به تبع هزینه های جاری، ساخت و ساز و... بالا رفته است که برای پیشرفت ، توسعه و گام های بعدی نیازمند حمایت های جدی هستیم.

کاظمی بیک در پایان گفت:با این وجود نیز دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی انتظارات بالایی دارند چرا که حمایت و منابع مالی را در اختیارمان قرار دادند پس می طلبد در سطح استان هم مبلغی برای تامین اعتبار تخصیص داده شود که این طرح هرچه سریعتر هم به فاز تولید و بهره برداری برسد.

 انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها