نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. مهر 1400 - 13:55
تسریع در عملیات اجرایی احداث طرح و نیز شفاف‌سازی در ساخت واحد‌های اقدام ملی مسکن از مطالبات این روزهای متقاضیان در گچساران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، طرح اقدام ملی مسکن به عنوان بزرگترین طرح در دولت دوازدهم به شمار می‌رود به طوری که پس از جهش قیمتی ۱۲۰ درصدی در بازار مسکن و وارد شدن این بازار به رکود سنگین معاملاتی به دستور رئیس جمهور این طرح کلید خورد.

در این طرح مقرر شد دولت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در کل کشور برای دهک‌های مختلف جامعه بسازد که از این میزان، ۲۰۰ هزار واحد برای واحد‌های مسکن روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر و ۲۰۰ هزار واحد دیگر جهت تکمیل مسکن مهر و ساخت واحد‌های جدید در بخش‌های مختلف کشور است.

بنابراین،دولت تدبیر و امید اواسط سال 98 بود که تصمیم گرفت در راستای کنترل بازار مسکن و خانه‌دار کردن بسیاری از جوانان طرح "اقدام ملی مسکن" را در کشور اجرا کند؛با این وجود ثبت نام از واجدان شرایط انجام گرفت و مقرر هم شد اکثر واحدهای مسکن تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند!.

این در حالی بود که وزیر راه و شهرسازی(محمد اسلامی) اوایل فروردین ماه سال گذشته گفته بود که در این طرح فرض بر این است که 18 تا 24 ماهه به اتمام برسدکه البته این روزها هم تکمیل این طرح برای دولت سیزدهم به ارمغان مانده است.با این حال  کلنگ احداث این طرح در شهرستان گچساران اواسط سال 99برزمین زده شد و تنها یکسال از این اقدامات نیز گذشته است، اما تسریع در عملیات اجرایی احداث طرح و نیز شفاف‌سازی در ساخت واحد‌های اقدام ملی مسکن از مطالبات این روزهای متقاضیان در گچساران است.

اگرچه این روزها عده بسیاری از متقاضیان طرح مسکن ملی درگچساران(فاز اول) با قیمت‌های افسارگسیخته مسکن ملی که طرحی دولتی است مواجه شده‌اند؛ در حالی که تصور بر این بود که این طرح نیز با اقساط کمتر به متقاضیان واگذار خواهد شد،بنابراین دراین شرایط، توان پرداخت اقساط از عده‌ای از مردم ساقط است و بسیاری از متقاضیان توان پرداخت این مبالغ را ندارند و به ‌فکر فروش امتیاز و یا انصراف از طرح افتاده‌اند.

علاوه براین نیز طرح ملی مسکن (فازدوم) همچنان در پیچ‌وخم وعده های مسئولین است و متقاضیان این طرح (فازدوم)پس از گذشت یکسال از واریز اولین قسط ۴۰میلیون تومانی همچنان چشم‌انتظار آغاز عملیات اجرایی این پروژه هستند.

با این تفاسیر معاون بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در گچساران گفت: در خصوص طرح اقدام ملی مسکن در گچساران، در دو فاز زمین نیز تحویل داده شده است که در فاز اول ۲۸۸ واحد و در فاز دوم نیز ۲۴۰واحد نیز ساخته خواهد شد.

صیادی افزود:در فاز اول طرح اقدام ملی مسکن با توجه به اینکه مردم پای کار آمدند ،در نتیجه پروانه ساخت اخذ و کار ساخت واحد‌ها هم آغاز شد که هم اکنون از پیشرفت فیزیکی خوبی هم برخوردار است.

معاون بنیاد مسکن استان تصریح کرد:بنابراین بعضا مشکلاتی هم در روند اجرایی پروژه به وجود آمد که می تواند به گرمای هوا به جهت اجرای عملیات بتن ریزی،نبود مصالح از جمله سیمان و نیز تعطیلی کارخانجات سنگ شکن به دلایل مختلف نیز اشاره کرد.

صیادی ادامه داد:تاکنون نیز در اجرای فونداسیون 284واحد،اجرای ستون 208 واحد،اجرای سقف 166واحد،اجرای نبشی کشی 26واحد و 14واحد هم اجرای دیوار چینی در طرح اقدام ملی مسکن گچساران صورت گرفته که در حال حاضر نیز پروژه فعال است.

 وی درادامه گفت:با این وجود نیز پروژه اقدام ملی مسکن در گچساران هم ازاین به بعد سرعت بیشتری خواهد گرفت و قطعا هم فعال تر خواهد بود، چرا که این روزها فصل کاری در گچساران به دلیل خنک شدن هوا و نیز حضور مجریان و پیمانکاران طرح آغاز شده که به تبع نیز باعث پیشرفت فیزیکی کار خواهد شد،اگرچه پرداخت به موقع آورده مردمی در روند اجرای سریع تر طرح بسیار حائز اهمیت است.

معاون بنیاد مسکن استان تصریح کرد:اما در بحث فاز دوم اقدام ملی مسکن درگچساران ، همچنان منتظر نتیجه شورای مسکن استان هستیم ،به هرحال با راه شهرسازی چندین مکاتبه صورت گرفته و هنوز پاسخی داده نشده که تکلیف مردم چه خواهد شد.

صیادی افزود:متقاضیان فاز دوم دو موضوع را در این خصوص مطالبه دارند یکی اینکه زمین طرح جابجا شود در حالی که راه و شهرسازی معتقد است که چنین موضوعی اصلا امکانپذیر نخواهد بود چرا که زمین دیگری برای طرح وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع دوم اینکه ساخت واحدها نیز از چهار طبقه به دو طبقه تغییر کند که در خصوص این موضوع هم کمیته ای تشکیل شده که در شورای مسکن مصوبه ای تنظیم شود ،با این وجود نیز منتظر تصمیمات جدید هستیم.

صیادی ادامه داد:بنابراین همچنان منتظر جلسه شورای مسکن هستیم که نتیجه ابلاغ شود،که طرح دو طبقه یا هم چهار طبقه عملیاتی شود،هرچند به نظر می رسد که تصمیمات متولیان امر تاکنون بر اجرای 4طبقه بوده است و در روزهای آینده تکلیف فاز دوم نیز مشخص خواهد شد.

معاون بنیاد مسکن استان تصریح کرد:باید توجه کرد که مبلغ تسهیلات هم از 100میلیون تومان به 150میلیون تومان افزایش پیدا کرده که در این خصوص درگیر متمم قرارداد هستیم،اگر چه مشکلاتی از سوی بانک مسکن وجود داردکه هنوز مرتفع نشده که از طریق مرکز در حال رفع مشکل هستیم.

با تمام آنچه که گفته شد امیدواریم وعده‌های مسئولین در خصوص طرح اقدام ملی مسکن به شکل واقعی محقق شود چرا که متقاضیان هنگام ثبت‌نام با همین وعده‌های رنگین مسئولان ثبت نام کرده‌اند و مشتاق هستند هرچه سریعتر به رویای دیرین خود یعنی صاحب خانه شدن نیز برسند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها