نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. فروردين 1401 - 13:03
آسمان گچساران با موجی از هوای خاک‌آلود محو شده وآن طور که پیداست، ریز گردها حالا حالاها، مهمان ناخوانده شهروندان این دیارنفتخیزهستند؛ مهمانی که به تعبیر جالب برخی رسانه‌ها، گویا دیگر حکم میزبان را پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، توده گرد و خاکی که از عراق وارد کشور شده امروز مناطق وسیعی از کشورمان از جمله استان های غربی، مرکزی و شمالی را تحت تاثیر خود قرار داد که کاهش کیفیت هوا و کاهش دیدافقی از پیامدهای این وضعیت جوی به شمار می رود.

پدیده ریزگردها که ساکنان غرب کشور را درگیر و زندگی را برایشان سخت و دشوار کرده از پنجشنبه گذشته به کهگیلویه و بویراحمد هم پیش روی کرده و آسمان بام نفت ایران را هم دستخوش گرد و خاک کرده است.

از ابتدای امسال تاکنون اداره هواشناسی گچساران بارها از پیش بینی وزش باد همراه با گرد و خاک در این شهرستان خبر داده بود و شهروندان گچسارانی برای 11 روز از سال جاری را شاهد هجوم ریزگردها و باران خاک از آسمان این شهرستان بودند.

امید حسینی، رئیس هواشناسی گچساران در این خصوص می گوید: هم اکنون میزان دید افقی ناشی از گرد و غبار در این شهرستان به 4 کیلومتر رسیده است که این میزان 6 هزار متر از حد استاندارد یک هوای سالم که 10 هزار متر است ،کمتر است.

وی می افزاید:دمای هوای گچساران در 24 ساعت گذشته کمینه15.8و بیشینه نیز33.3 درجه سانتی گراد بالای صفردر نوسان بوده،درحالی که بیشترین سرعت وزش باد(طی 24ساعت گذشته) در این شهرستان 6 متر برثانیه و نیز بیشترین رطوبت هوا در 24 ساعت گذشته نیز45درصد بود .بنابراین بام نفت ایران درسال گذشته به مدت 38روز با پدیده گرد و خاک همراه بوده است.

گرچه آمار دقیقی از میزان مراجعه شهروندان گچسارانی به مراکز درمانی به علت عوارض ناشی از تنفس هوای خاک آلود در دست نیست، اما درحقیقت چه کسی است که تبعات مخرب گرد و خاک در فضاهای شهری را انکار کند؟.حالا دیگر تنها شیوع بیماری کرونا،وجود آلودگی های ناشی از کارخانجات نفت و گاز و یا فاضلاب تصفیه نشده نگران کننده نیست بلکه، باید باران خاک را هم که گاه به گاه بر سر مردم این شهرستان می بارد و سلامتی آنها را تهدید می کند، به این فهرست اضافه کرد.

طبق توصیه های پزشکان ریزگردها در سه گروه کودکان و اطفال، زنان باردار و بیماران دارای مشکلات قلبی و ریوی به شدت اثرات سوء به جای می گذارد و این سه گروه در وضعیت هوای ناسالم و گرد و خاک جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند، زیرا حساسیت بالای این افراد سبب می شود سریع تر در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا قرار گیرند.

 پزشکان می گویند: تنفس هوای خاک آلود سبب ایجاد و تشدید مشکلات تنفسی می شود و در هوای خاک آلود باید شهروندان هنگام خروج از منزل حتما از ماسک های استاندارد و مخصوص  استفاده کنند تا کمتر در معرض عوارض بیماری زای گرد و خاک قرار گیرند.پس باید توجه داشت که زنان باردار، افراد کهنسال و مبتلایان به بیماری‌های تنفسی از رفت و آمد در خیابان پرهیز کنند وشهروندان حتی‌الامکان تا برطرف شدن این مشکل برای رفت و آمدهای غیرضروری از خانه خارج نشوند.

با این تفاسیر نیز کارشناسان محیط زیست کاهش تولید محصولات کشاورزی و دامی به ویژه عسل را از دیگر پیامدهای آلودگی هوا می دانند و معتقدندکه مشارکت مردم برای توسعه فضای سبز از جمله راهکارهای کاهش آثار زیان بار آلودگی هوا بر سلامت انسان است.باید توجه داشت که گرد و غبار در هوای مناطق و نواحی غرب کشور نتیجه وزش باد شدید در بیابان های عراق است که غبار آن پس از مدتی وارد آسمان شهرهای مناطق غربی و جنوب غربی شده و هوای این مناطق و دیگر شهرهای کشور را آلوده کرده است. 

گذشته از اثرات مخرب ریزگردها بر محیط زیست و منابع طبیعی تاثیر نامطلوبی که تداوم این پدیده بر سلامتی دارد و کیفیت هوای شهرستان را به سمت نامطلوب تغییر داده است، ضرورت داشتن عزمی جزم و نگاهی مسئولانه بیش از همیشه احساس می شود. امروز به استناد آمار ،پدیده ریزگردها بسیاری از شهرستان ها و استان های کشور را متاثر کرده و اگر دیر بجنبیم، نمی توان کاری از پیش برد و این پدیده رو به گسترش را مهار کرد.

اگرچه کارشناسان سلامت در این خصوص می گویند: بستن پنجره منازل، مدارس، مهدکودک ها، اماکن عمومی و همچنین بالابودن شیشه های خودرو های در حال تردد، بستن دریچه کولر و تمامی منافذ در زمان آلودگی ها لازم است، درحالی که کارشناسان می افزایند:در زمان آلودگی هوا از انجام فعالیت های سنگین بدنی به ویژه ورزش در هوای آزاد(محوطه مدارس و پارک) باید خودداری کرد و در صورتی که افراد به هردلیلی ناچار به خارج شدن از منزل هستند بایستی از ماسک استفاده کرد.

به گفته كارشناسان بيماران قلبی عروقی، تنفسی، زنان باردار، كودكان و سالمندان در روزهای آلوده نبايد در معرض هوای آزاد قرار گيرند. سوزش های چشمی، حساسيت های پوستی و احتمال بروز بيماری مانند سرطان كه از سوی بسياری از متخصصان مطرح می شود لزوم توجه به پيشگيری از پديده گردوغبار را دو چندان كرده است. 

به گفته کارشناسان هواشناسی کشور، طی سه روز آینده در اغلب نقاط کشور در برخی ساعات وزش باد شدید رخ خواهد داد و در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب و مرکز کشور پدیده گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها