نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. مهر 1401 - 9:30
تا زمانی که اسلام ناب محمدی(ص) در پهنه سرزمین بزرگ ایران جاری و ساری باشد، ملت خداجوی جلوی استثمار و استکبار خواهند ایستاد و تا زمانی که دشمنی ها نیز وجود دارد جنگ و شهادت و مظلومیت همچنان باقی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،گرامیداشت هفته دفاع مقدس، فرصت مغتنمی است تا با مرور غیرت و پایمردی ملت شریف و بزرگوار ایران در هشت سال مقاومت جانانه، روح ایثار و فرهنگ‌ شهادت طلبی را به جوانان این مرز و بوم‌ منتقل و تبیین کرد.امروز ملت بزرگ‌ ایران در سایه ایمان به خدا و فرهنگ ایثار و شهادت ، دنیا را متاثر از خود کرده و ملت های آزاده دنیا با تکیه بر ایمان به خدا و استفاده از همین فرهنگ در مقابل جباران عالم ایستاده اند.

از این رو تقویت روحیه ایثار و شهادت اصل انکار ناپذیر جبهه مقاومت در مقابل دشمنان اسلام است،از همان زمان که جنگ تحمیلی ایران و عراق شروع و آثار اجتماعی و سیاسی جنگ بر تک‌ تک آحاد جامعه نمایان شد، فرهنگ ایثار و شهادت در دفاع مقدس هم‌ شکل گرفت. در واقع  جریان شکل‌ گیری این هنر همزمان و همسو با این واقعیت تاریخی بود .

تفکر بسیجی حافظ دستاوردهای انقلاب

 بدون ‌شک باید بپذیریم بسیج و تفکر بسیجی که حافظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است خود نیز دستاورد بزرگی است، دستاوردی که به‌ منزله میراث گرانبهای حضرت امام (ره) ، امروز می‌تواند سرچشمه تحولات بزرگی در دنیا باشد. همان الگویی که هسته‌های مقاومت ظلم‌ ستیز و عدالت‌ خواه در هر گوشه از جهان از آن بهره‌گیری می‌نماینددر حالی که این نوع نگرش و حس درونی آماده بودن برای ایثار و شهادت، همچنان که سال ها از آن روزگار می‌گذرد، بازهم در میان ایرانیان موج می زند.

 بنابراین دنیا همیشه شاهد آن بوده‌ که ایرانی حماسه‌ ساز در هر عرصه‌ از حضور نیز همیشه آماده بوده و خوش درخشید است، زیرا ایرانی در ذهن خود مرور می کند که چه روزهایی را پشت سر گذاشته و این روزها درس عبرت‌هایی است که باید آنها را در خاطره‌ها مرور کرد  تا نسل جدید بداند که چرا باید همیشه آماده باشند.

دفاع مقدس دوران طلایی تاریخ ایران

با این وجود نیز حفظ بنیه دفاعی و آمادگی یکی دیگر از اصول انکار ناپدیر مقابله با دشمن است،در دهه اول انقلاب به دلیل مسائلی که کشور ناگزیر درگیر آن بوده و در اولویت قرار داشت ، رشد تولید در کشور چندان قابل‌توجه نبود اما پس‌ از پایان جنگ و با اصلاح زیرساخت‌ ها و فراهم شدن زمینه رشد ظرف چند سال گذشته نیز جهش قابل‌ توجهی را در عرصه تولید علم در کشور شاهد بوده ایم اگرچه دستیابی به فناوری تولید سلول‌ های بنیادی  به‌ وسیله‌ی مؤسسه‌ی پژوهشی و تحقیقاتی نیز در اختیار رسانه‌ های خبری قرار گرفت .

 تلاش های محققان ایرانی برای تسخیر فضا با  تولید شبیه‌ساز ماهواره انعطاف پذیر ، آغاز فاز ساخت ماهواره " آت ست " در ایران ،  ساخت نسل جدید ماهواره‌ها ،  رونمایی پروژه‌های مصباح 2 ، طلوع و نویدو نیز ماهواره بر سیمرغ ، پرتاب ماهواره مصباح و امید و نوید ، ارسال محموله زیستی به فضا ، پیشرفت های دفاعی و نظامی ، ساخت ناوشکن جماران ، ساخت موشک‌های دور برد ، شبیه‌سازی موجودات زنده و ده ها ابتکار دیگر نیز از تلاش‌های محققان بزرگ ایرانی و جوانان برومند کشورمان بعد از سال‌های دفاع مقدس است که در راستای حفظ بنیه دفاعی و شکوفایی فناوری در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

عوامل موثر و بازدارنده ترفندهای دشمن

با این تفاسیر نیز هیچ شک و تردیدی نیست که ایران اسلامی بزرگ‌ ترین قدرت منطقه خاورمیانه و یک قدرتی جهانی به شمار می رود که با اجرای رزمایش گوناگون خود در سال‌های پس‌ از پیروزی انقلاب نشان داد که برای کشورهای متخاصم پیام ویژه‌ای دارد و جواب جمهوری اسلامی ایران به یاوه‌ گویی‌ های کشورهای غربی به‌ ویژه آمریکا است. به عنوان نمونه ایران با رزمایش نیروی دریایی نشان داده‌ است که برای حفظ و دفاع از حاکمیت خود از اقتدار و قدرت لازم برخوردار است و می‌تواند در مقابل قدرت‌های بیگانه در خلیج‌فارس جانانه بایستد ، و به شایستگی در تقابل با قدرت های جهانی مدعی است که هر گونه ماجراجویی در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس موجب افزایش مشکلات در سراسر جهان خواهد شد.

هرچند باید توجه کرد که ایران با آزمایش موشک‌های دوربرد و کشتی‌های نظامی خوددر حال تقویت توان دفاعی کشور است و در این رزمایش حدود 1300فروند کشتی و قایق ‌های نظامی و زیر دریایی  برای مقابله با هر نوع تهاجمی در محدوده آبی این کشور شرکت کردند که رزمایش‌های مختلف در حوزه‌های مؤثر و کاربردی از دیگر ابزارهای جنگ روانی است .

 افزون براینکه در این رزمایش‌ها نیروهای نظامی با توان و امکانات خود به ‌صورت علمی آشنا می‌شوند  و مهارت آنان افزایش می‌یابد که تاثیر مهمی در افت روحیه دشمن نیز به‌ جا می‌گذارد، هرچند نمایش قدرت و توان نظامی به‌ معنای ایجاد رعب و هراس در دل دشمن است ، تا فکر تجاوز را به ذهن خود راه ندهد برخی از مفسران در بیان شدت عملی که در آیه  321 سوره توبه آمده‌است گفته اند که مراد از آن ضرورت نمایش قدرت و روحیه جنگ‌ آوری سپاهیان اسلام است.

ابزارهای رابردی دشمن درجنگ نرم

معمولاً در بحث تهدیدشناسی، کشورهایی که در منطقه خاورمیانه قرار دارند از درجه تهدید بالایی برخوردارند چون هم دارای موقعیت جغرافیایی و منابع زیرزمینی مهم هستند و هم به‌لحاظ تاریخی، مکتبی و عقیدتی موقعیت قابل توجهی در جهان دارند. بنابراین منظور از تهدید عنصر یا وضعیتی است که یکی از این روش های حیاتی را به مخاطره می‌اندازد، حال که استعمارگران دنیا بر این واقف شده اند که برای دستیابی به یک کشور و تسخیر آن تهدید نظامی کاربرد چندانی ندارد ، پس جنگ نرم را در پیش گرفته اند.

اما تاکتیک‌های جنگ نرم شامل برچسب زدن ، تلطیف و تنویر انتقال تصدیق شایعه ، کلی‌گویی دروغ بزرگ، پاره حقیقت‌گویی، انسانیت زدایی و اهریمن سازی ، ارائه پیش‌ گویی‌ های فاجعه‌ آمیز و یا حذف یا سانسور جاذبه‌های جنسی پیام و غیره است و  اهداف جنگ نرم عبارتند از استحاله فرهنگی در جهت اثرگذاری شدید بر افکار عمومی ، استحاله سیاسی به‌منظور ناکارآمد جلوه دادن نظام ، ایجاد رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر و جنگ یا قدرت خارجی سرکوبگر  و ...است که پس از آن  دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بی‌ اعتمادی ، ناامنی در بعد روانی رسانه‌ها و انواع سازمان های مردم‌ نهاد و شبکه‌های انسانی در زمره  ابزار جنگ نرم به شمار می‌آیند.

 همچنین بستر فضای مجازی(شبکه های اجتماعی) که عرصه نبرد جدید است ، آمریکا و جریان صهیونیسم بین‌الملل برای عملیاتی ساختن جنگ نرم  و ناتوی فرهنگی علیه جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر راهکارهای مختلفی را آزمایش کرده اند، که همچنان نیز با آنها دست‌ و پنجه نرم می‌کنیم.

 ترور دانشمندان هسته‌ای در ایران

 با این حال ترور دانشمندان  هسته‌ای ، یکی از راهکارهای دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران است اگرچه آنها نمی‌دانند با از میان بردن این دانشمندان تأخیری در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به وجود نخواهد آورد، چون هزاران دانشمند در این پروژه مشغول فعالیت هستند .

تحریم ها و حربه های اقتصادی دشمن

تحریم ها استفاده از ابزار اقتصادی مالی و تکنولوژیکییکی از روش‌های اثرگذار در اجرای سیاست خارجی و تحقق اهداف و تأمین منافع است معمولاً حربه‌های اقتصادی به اشکال گوناگون از جمله اعطا یا اعطا نکردن وام ، صدور تکنولوژی یا خودداری از آن ، تحریم تجاری و بازرگانی ، محاصره اقتصادی ، مسدود کردن دارایی ها ، افزایش یا کاهش تعرفه‌های گمرکی ، مشارکت یا مشارکت نکردن در سرمایه‌ گذاری‌ها و ... استفاده می‌شود.

در این‌ راستا دولت استفاده‌ کننده از حربه‌های اقتصادی سعی می‌کند که دولت تحریم شده را به تغییر رفتار وادار کند، نکته قابل‌ توجه این است که در بسیاری از موارد بهره‌گیری از حربه‌های اقتصادی به منظور تامین اهداف صرفاً اقتصادی نیست، بلکه ممکن است دولتی که این ابزار را به کار می‌گیرد نیز اهداف سیاسی‌، اجتماعی، امنیتی یا نظامی را دنبال کند.بنابراین  ایالات متحده از بیم از دست دادن منافع خود در منطقه، اقدامات وسیع‌ تری را برای تضعیف یا تحت کنترل درآوردن نهضت اسلامی ایران انجام داده ‌است که از آن جمله می‌توان به اعمال تحریم‌ های مختلف اقتصادی و وضع قوانین و مقررات گوناگون علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد.

 از این رو پیروزی انقلاب اسلامی علاوه‌ بر آنکه مهم‌ ترین کشور منطقه و جزیره ثبات آمریکایی را از مدار غربی خارج کرد، بزرگترین شکست آمریکا پس‌ از جنگ جهانی دوم  و یک شکست استراتژیکی مهم را برای سیاست خارجی آمریکا رقم زد ، آمریکایی‌ ها به‌شدت از زیان‌ های اقتصادی حاصل از انقلاب اسلامی نگران بودند علاوه‌ بر آنکه لغو قراردادهای نظامی و کاهش شدید صادرات غیرنظامی خود را به ایران می‌دیدند که از همان اوایل انقلاب در صدد تشدید خصومت با انقلاب اسلامی برآمدند.

 با قطع روابط سیاسی و بازرگانی ایران و آمریکا در 18 فروردین 1359نیز تحریم های اقتصادی واشنگتن در برابر تهران نیز آغاز شد که شامل ممنوعیت واردات نفت از ایران به وسیله شرکت‌های آمریکایی، ممنوعیت ارسال قطعات یدکی و ابزارهای نظامی به جمهوری اسلامی ایران  ونیز مسدود شدن تمامی دارایی های ایران در بانک‌های ایالات ‌متحده می‌گردید! . بااین‌حال نباید از این نکته غافل ماند که تحریم‌های فوق ، با وجود سرو صداهای زیادی که به پا کرده ‌است ، هیچگاه به موفقیت‌های بزرگی دست نیافته و ایالات متحده همواره در اجرا و اعمال تحریم ها ناکام مانده‌است .

چرایی تقابل با اشاعه فرهنگ‌ غرب !

بنابراین امام‌خمینی (ره)، غرب‌ زدگی را منشأ بسیاری از بدبختی‌های ملت‌های مسلمان و ملت ایران می‌داند، تا جایی‌ که آن را تشبیه به زلزله می‌کنند. امام‌ (ره) در یکی از نطق‌های خود می‌فرمایند" آقا امروز مملکت ما غرب‌ زده است که از زلزله زده بدتر است ،  امروز بعضی از اشخاص در این مملکت می‌خواهند نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند ، الان ما  زلزله‌زده هستیم ، غرب‌زده هستیم ، همه باید دست به‌هم بدهیم و این راه را تا اینجا که آمدیم باقی‌اش را هم برویم".

امام(ره)باز می‌فرمودندکه ملت ایران با داشتن مکتبی مترقی چون اسلام دلیلی ندارد که برای پیشرفت و تعالی خود از الگوهای غربی و یا کشورهای کمونیست تقلید کند. امام می‌ فرمودند که امروز زمانی است که ملت‌ها چراغ راه روشن ‌فکران شوند و آن را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب نجات دهند، که امروز روز حرکت ملت‌هاست و آنان هادی هدایت‌ کنندگان تاکنونند ، بدانید که قدرت معنوی شما بر همه قدرت‌ ها چیره و قریب یک میلیارد جمعیت شما با خزائن بی‌ پایان می‌تواند تمام قدرت‌ها را در هم بشکند!.

آمادگی همیشگی وظیفه ملی !

با این اوصاف نیز نمی‌توانیم پایانی برای جنگ یعنی دفاع مقدس تصور کنیم.هرچند امام  راحل فرمودند که جنگ نعمت است و در قسمتی دیگر از سخنان خود خطاب به رزمندگان می‌فرمایند که فرزندان انقلابی‌ ام، ای کسانی که لحظه‌ای حاضر نیستید که از غرور مقدستان دست بردارید ،  شما بدانید که لحظه‌ لحظه‌ی عمر من در راه عشق مقدس خدمت به شما می‌گذرد، می‌دانم که به شما سخت می‌گذرد، ولی مگر به پدر پیر شما سخت نمی‌گذرد؟ می‌دانم که شهادت شیرین‌ تر از عسل در پیش شماست، مگر برای این خادم تان این‌گونه نیست ولی تحمل کنید که خدا با صابران است.

 این در حالی است که ایشان شروع جنگ و ادامه آن را نعمت تلقی می کردند رزمندگانی که در طول دفاع مقدس حضور داشتند به ‌غیر تکلیف شرعی و احساس مسئولیتی که نسبت‌ به دفاع مقدس داشتند بعد از رضای خدا دوست داشتند رهبر و مولای آنها پایان دفاع مقدس را شیرین تلقی کرده تا آن‌ها به این شیرینی افتخار کنند در ضمن دفاع مقدس نه در جنگ بلکه در تمام عرصه‌های درون انقلاب خود را نشان داد و حتی در عرصه‌های امروز کشور خودنمایی می‌کند .

حضرت امام هفت ماه پس‌ از پذیرش قطعنامه در جمع طلاب می‌فرمایند که جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‌ شدنی نیست ، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود ، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد آیا با بیان این گفتار می‌شود پایانی برای دفاع مقدس تصور کرد!؟.

دفاع مقدس آیینه تمام نما از ملتی است که به جهان درس ایستادگی داد،ملتی که از جانشان مایه گذاشتند، فرزندانشان را به مقتل ها فرستادند، از دارائی شان برای جنگ‌ سهم قائل شدند  و به واقع سنگ تمام گذاشتند، ملتی به بلندای تاریخ  و کم‌ نظیر ، مردمی که دنیا را به شگفتی وا داشتند  و تحریم ها را با جان و دل خریدند، خانواده هایی که از یک تا پنج فرزند خود را تقدیم خدا کردند، جانبازان و آزادگان و ایثارگرانی که همه دار و ندار خود را دادند  برای ایران و اسلام و شایسته است قدر این منزلت بزرگ و شکوه پایدار را بدانیم و پاسدار حرمتشان و ایثارشان و خون های پاک فرزندان ایران باشیم ، چرا که  همه ما در پیشگاه خداوند مسئولیم.

براین اساس نیز تا زمانی که اسلام ناب محمدی(ص) در پهنه سرزمین بزرگ کشورمان جاری و ساری باشد، ملت خداجوی ایران جلوی استثمار و استکبار خواهند ایستاد و تا زمانی که دشمنی ها نیز وجود دارد جنگ و شهادت و مظلومیت همچنان باقی است که ان شاء الله همه ما در این راه عاقبت بخیر و رهرو شهداء باشیم.

روانبخش صادقی

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها