نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. بهمن 1401 - 21:50
سد کوثر ۵۸۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد که نقش مهمی در تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت پنج استان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن در حوزه‌های مختلف است و هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی فاصله گرفته شود، اهمیت پرداختن به موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت تبیین دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی بیش‌تر نمایان می‌شود.

یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب و نظام اسلامی، ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه و به‌ویژه در نسل جوان نسبت به آینده از طریق سیاه نمایی، بزرگ کردن مشکلات، زیر سؤال بردن و یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است.

در طول این سال‌ها دولت‌های مختلف در شرایط بسیار حساس، بغرنج و سختی درزمینهٔ های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای اقصی نقاط کشور دستاوردها و آثار بسیار درخشانی از خود به‌جا گذاشته‌اند. این موفقیت‌ها و دستاوردهای عظیم در شرایطی محقق شده که کشور شرایط بسیار حساس هشت سال دوران جنگ تحمیلی، تحریم، تهدید و محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی را تحمل کرده بود.

این انقلاب عظیم، دست آوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سال‌ها طول می‌کشد تا همه  آثار و نتایج این پدیده الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد، اما یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آبادانی کشور و انجام طرح‌ها و کارهای عمرانی و توسعه‌ای در تمامی ایران اسلامی بود که حجم بالای اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف عمرانی، گوشه‌ای هرچند کوچک از تلاش‌های مردم این سرزمین برای آبادانی و حرکت به سمت پیشرفت و ترقی است.

با همه مشکلات برشمرده پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی،‌ به‌رغم تحمیل جنگ هشت‌ساله، تحریم‌های ناجوانمردانه و فشارهای اقتصادی، تجاری و جلوگیری از مبادلات بانکی  نظام اسلامی در انجام فعالیت‌های عمرانی در هیچ بخشی غفلت نکرد و در بخش‌های مختلف عمرانی از قبیل راه روستایی، سدسازی، بزرگراه و آزادراه، ساخت‌وساز و مسکن، آب شرب، ارتقای مراکز علمی و تحقیقاتی، گازرسانی و برق‌رسانی پیشرفت‌های چشمگیری در سراسر کشور نسبت به‌پیش از انقلاب انجام داد.

حال بعدازاین سال‌ها هرروز شاهد هستیم که با تلاش مسئولان و دولتمردان و باهمت و غیرت مثال‌زدنی جوانان انقلابی، پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ و کوچک عمرانی در ایام مختلف در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری می‌رسد تا نشان دهند که نظام اسلامی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب با حفظ استقلال و آزادی و عدم وابستگی به غرب و شرق،‌ پیشرفت، عمران و آبادانی را در سرلوحه خدمت‌رسانی به مردم کشور قرارداده است.جدای از این موارد باید توجه داشت که توسعه کشاورزی در ایران به‌عنوان یکی از اهرم‌های پیشرفت اقتصادی همراه با عوامل مهمی چون افزایش جمعیت و به‌تبع آن تأمین آب شرب، بالا رفتن سطح بهداشت، محدودیت منابع آب شیرین، برداشت بیش‌ازحد از آب‌های زیرزمینی و سرانجام هجوم جبهه‌های آب‌شور به شیرین، احداث سدهای مخزنی را در اولویت کارهای عمرانی قرار می‌دهد.

پس از انقلاب، ظرفیت و توان سدسازی قابل‌توجهی به وجود آمد که موجب سرعت گرفتن فعالیت‌های سدسازی در ایران شد. بسیاری از پیشرفت‌های کشور درزمینهٔ سدسازی، مرهون تلاش دولت و ملت سرافراز ایران اسلامی در سال‌های پس از انقلاب است، به‌طوری‌که پیشرفت‌های مربوط به بعد از انقلاب اسلامی چه ازنظر تنوع موضوع و چه ازنظر وسعت و گستره عمل، به حدی گسترده بوده که در قیاس با وضعیت قبلی کشور و حتی بسیاری از کشورهای هم‌طراز منطقه و جهان، قابل‌بحث و بررسی نیست.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وقوع جنگ تحمیلی و متعاقباً خروج شرکت‌های پیمانکار خارجی، عدم وجود شرکت‌های توانمند داخلی درزمینهٔ سدسازی موجب شد که این صنعت نیز همچون بسیاری پروژه‌های عمرانی بزرگ دچار توقف و رکود شود لکن پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل افزایش جمعیت و مشکلات تأمین آب شرب و کشاورزی و صدمات سیلاب رودهای بزرگ، ساخت سدهای بزرگ دوباره در دستور کار دولت‌های وقت قرار گرفت و به‌نوعی وارد مرحله جدیدی شد و صنعت آب کشور ایجاد خودکفایی در این زمینه را هدف بزرگ و متعالی خود قرارداد.

هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران با خودکفایی در صنعت سدسازی و دست‌یابی به فن‌آوری‌های نوین و پیچیده در این امر، به یک شاخص مهم و اساسی برای توسعه‌یافتگی دست پیدا نموده و تمامی مراحل مطالعه، طراحی، نظارت، ساخت، مدیریت و بهره‌برداری از سدهای مخزنی به دست توانای مهندسین کشور صورت می‌گیرد. در حال حاضر کشور ایران سومین کشور برتر سدسازی در دنیا است که قابلیت امکان اجرای طرح‌های بزرگ سدسازی و صدور خدمات مهندسی سدسازی برای سایر کشورها ازجمله پنج کشور آفریقایی و آسیایی را که در حال اجرای سدهای بزرگ و پیچیده‌ای هستند، در کارنامه خود دارد ضمن آنکه دانش و تجربیات حاصله از روند اجرائی طرح‌ها، دستیابی به استانداردهای علمی، خودباوری و اتکای به نفس کارشناسان ایرانی و اتخاذ استراتژی‌های مناسب، در این امر مهم بی‌اثر نبوده است.

یکی از این دستاوردهای انقلاب اسلامی سد بزرگ کوثر است که به‌عنوان سد زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گچساران قرارگرفته و این سد مخزنی چندمنظوره به روی رودخانه خیرآباد برای تأمین آب شرب و صنعتی شهرها و بندرها حاشیه خلیج‌فارس ساخته‌شده است.رودخانه خیرآباد از دوشاخه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل‌شده که آب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد، این سد به پیمانکاری شرکت سابیر در سال 83 به بهره‌برداری رسید.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گچساران را تأمین می‌کند که به این منظور، خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان درمجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد.

علاوه براین، سد کوثر به‌منظور اهدافی چون تأمین صنایع نفت و گاز گچساران، تأمین آب کشاورزی دشت لیشتر در شهرستان گچساران، تأمین آب کشاورزی اراضی بنه باشت بهبهان در سطح ۴۵۵ هکتار، تأمین آب کشاورزی دشت زیدون در سطح ۵ هزار هکتار و تأمین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره به میزان ۷۰ میلیون مترمکعب در سال ساخته‌شده است.

محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز ۵۰۰ حدود ۱۰ متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز ۵۷۵ متر دارای شیب بسیار تند ۸۰ درجه است، سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴ متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰ متر است؛ عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷ متر است و تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

هرچند جدای از این موارد باید گفت که دریاچه زیبای سد کوثر، قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور نیز تبدیل شود و مناظر زیبای اطراف رودخانه خیرآباد و طبیعت زیبای سد کوثر در گچساران یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات پایان هفته اهالی جنوب ایران‌زمین باشد.

اکبر خدری، مدیر سد کوثر در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر هم گفته است: سد کوثر ۵۸۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد که نقش مهمی در تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت پنج استان دارد. این سد آب آشامیدنی بیش از دونیم میلیون نفر از جمعیت پنج استان فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد و هرمزگان را تأمین می‌کند.

وی ادامه می‌دهد که در حال حاضر  آب حدود پنج هزار هکتار از زمین‌های پایین‌دست در دشت‌های لیشتر و خیرآباد از سد کوثر تأمین می‌شود و تا سال آینده با بهره‌برداری از طرح‌های در دست اقدام اراضی کشاورزی پایین‌دست، این مقدار به حدود ۶ هزار هکتار افزایش می‌یابد.

خدری بابیان اینکه حجم آب ورودی به سد کوثر در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از ۱۱۶ میلیون و ۹۵ هزار متر مکعب بوده است ادامه می‌دهد: این میزان در مدت مشابه گذشته ۹۷ میلیون و ۸۰ هزار مترمکعب بوده و میزان حجم خروجی آب سد کوثر در سال آبی جاری بیش از ۹۳ میلیون و ۸۸ هزار مترمکعب است.
خدری تصریح کرد: مدت مشابه سال قبل این میزان ۹۶ میلیون و ۹۹ هزار مترمکعب به ثبت رسید، دبی ورودی آب به سد کوثر در بارش‌های اخیر به ۹۲/۹۱ مترمکعب بر ثانیه نیز رسید در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بیش از چهار میلیون و هفت هزار مترمکعب آب از این سد تبخیر شده و حجم ذخیره آب در سد کوثر، هم‌اکنون بیش از ۴۴۹ میلیون و ۲ هزار مترمکعب عنوان است.

خدری اظهار کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته حجم آب موجود در مخزن آب این سد ۴۴۰ میلیون و ۹۷ هزار مترمکعب بود و رهاسازی آب سد کوثر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از سه میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

وی افزود: ۸۹ میلیون و ۹ هزار مترمکعب آب در سال آبی جاری از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف رهاسازی شد که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۹۲ میلیون و ۷۹ هزار مترمکعب بود.

خدری تصریح کرد: در سال آبی سال جاری، ۴۴ میلیون و ۵۱ هزار مترمکعب آب آشامیدنی، ۱۷ میلیون و ۳۶ هزار مترمکعب آب کشاورزی، یک‌میلیون و ۶۴ هزار مترمکعب آب در بخش صنعت و ۲۶ میلیون و ۲۳ هزار مترمکعب آب برای سایر مصرف (زیست‌محیطی) در این سد رهاسازی شده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران افزود: در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵۳ میلیون و ۴۰ هزار مترمکعب آب آشامیدنی، ۱۶ میلیون و ۹۵ هزار مترمکعب آب کشاورزی، ۲۳ میلیون و ۳۷ هزار مترمکعب آب برای سایر مصرف زیست‌محیطی در این سد رهاسازی شد.

آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد هم در خصوص آخرین وضعیت سد کوثر گفته است که سد کوثر  حدود ۵۳۵ میلیون مترمکعب حجم مفید دارد وام سال سدهای شاه قاسم در بویراحمد و کوثر در گچساران سرریز خواهند کرد و با پیش‌بینی که انجام‌شده سد کوثر پس از ۱۰ سال شاهد سرریز شدن آن در فروردین‌ماه خواهیم بود.


وی در ادامه بابیان اینکه دبی ورودی سد کوثر گچساران اکنون ۲۰ میلیون مترمکعب بر ثانیه است ادامه می‌دهد: سد کوثر توانسته ۷۵ میلیون مترمکعب سیلاب در این دو ماه اخیر مهار کند. این سد افزون براین که آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس را تأمین می‌کند بخشی از نیازهای آب صنعتی گچساران را نیز مرتفع می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها