نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. فروردين 1402 - 14:55
نارک را می‌توان یکی از باقدمترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برشمرد و آستان امامزاده "شاه نظر مؤمن" آبادی پیرسبز در این منطقه کوهستانی همچون نگینی زیبا خودنمایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، نارک" نام منطقه‌ای خوش آب‌وهوا در دهستان امامزاده جعفر(ع)گچساران است که چند قدم بیشتر تا دامنه کوه زیبای خامی فاصله ندارد. منطقه کوهستانی نارک با مناظر خیره‌کننده‌اش در 25 کیلومتری شمال شرقی گچساران واقع‌شده و دارای 6 آبادی جهادآباد،نارک، پیرسبز، جمو،  شیخ خواجه و بیزگه است.

نارک را می‌توان یکی از باقدمترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برشمرد و آستان امامزاده "شاه نظر مؤمن" آبادی پیرسبز در این منطقه کوهستانی همچون نگینی زیبا خودنمایی می‌کند. بقعه متبرکه امامزاده شاه نظر مؤمن علیه‌السلام معروف به پیرسبز در 500 متری ضلع غربی روستای پیرسبز از توابع بخش مرکزی گچساران و 5 کیلومتری منطقه امامزاده جعفر علیه الاسلام  واقع‌شده است.

این امامزاده از شمال به کوه خامی از جنوب به کوه‌های ابدالان از مشرق به اراضی مزروعی و از مغرب به روستای مزبور محدود است. بنای قدیم امامزاده پلانی مربع شکل در ابعاد 4*4 متر که بر فراز آن گنبدی به سبک معماری دوره صفویه اجراشده است و در زیر آن مزار مطهر قرارگرفته که به ارتفاع 20 سانتی‌متر با گچ قدیم نمایان بوده است.در ضلع غربی امامزاده آثار پی شالوده‌ای وجود دارد که روزگاری محل زائرسرای امامزاده بود که در حال حاضربکلی محوشده است حیاط امامزاده را گورستان قدیمی احاطه کرده است که هنوز از سنگ‌نوشته‌های عصر قاجار دیده می‌شود.

عمارت این بنا به دلیل متروکه شدن گنبد و دیواره‌ای آن در سال 83 توسط مردم روستا که عموماً از اولاد و احفاد امامزاده هستند بدون هرگونه کارشناسی قبلی تخریب و بازسازی کامل شده است. امامزاده شاه نظر مؤمن فرزند عبدالمومن ابن امامزاده شاه زینعلی واقع در روستای شاه زینعلی است که در دامنه کوه خامی باشت قرار دارد و از عظمت و کرامت بالایی برخوردار است.

بقعه امامزاده شاه نظر مؤمن از روزگار قدیم مکانی برای توسل و تمسک مردم محلی و منطقه‌ای بوده است و گاه اتفاق می‌افتاد بیماران مناطق باشت و گچساران را برای زیارت بخشی به این مکان می‌آوردند و شب را در این مکان بیتوته می‌کردند. مشهور است کرامات ایشان تیز و برنده و آب چشمه معروف پیزسبز آرامش‌دهنده روح و شفابخش است.

امامزاده شاه نظر مؤمن دارای اولاد و احفاد بسیاری در روستای پیرسبز به‌ویژه مناطق گچساران و باشت و سایر بلاد استان و شهرهای دیگر بوده که به سادات شاه نظر مؤمن مشهور و به اولاد میر یوسفی، میر برفی و پریزه ای تقسیم می‌شوند.

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها