نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. دى 1402 - 8:51
غرب پیام حمله موشکی ایران را دریافت کرد؛
سپاه پاسداران بزرگ‌ترین نهاد «ضد تروریسم» جهان+ تصاویر
امروز سپاه پاسداران با اشراف اطلاعاتی بالا همه معادلات دشمنان قسم‌خورده انقلاب را برهم زده و از مرزهای این مرزوبوم دفاع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند گروهک‌های تروریستی و معاند به اهداف شوم خود دست یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، واژه «تروریسم» از ادبیات کهن فرانسه ریشه گرفته است که خود دارای ریشه لاتین «ترر» به معنی ترساندن، ترس و وحشت است قانون فدرال ایالات‌متحده تروریسم را این‌گونه تعریف می‌کند که تروریسم عبارت از خشونتی از پیش طراحی‌شده با جهت‌گیری سیاسی است که علیه اهداف نظامی و غیرنظامی از سوی عوامل مخفی که معمولاً برای تأثیرگذاری بر مخاطبان بکار گرفته می‌شود. سازمان ملل مبارزه با تروریسم را چنین تعریف می‌کنند اقدامات لازم برای جلوگیری از تروریسم بین‌المللی که جان انسان‌های بی‌گناه را به خطر می‌اندازد و آزادی‌های اساسی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

واژه «تروریسم» اگرچه بسیار مورد استعمال قرارگرفته و همگان به‌نوعی از این پدیده نگران هستند اما تجلی آن واژه در عمل چندان به تعریف تن در نمی‌دهد و در یک چارچوب نمی‌گنجد این مشکل بدان جهت است که هر گروهی می‌خواهد بر اساس مصالح و صلاحدید خود آن واژه را تعریف نماید. درواقع استاندارد دوگانه در برخورد با این مقوله بر دامنه مشکلات افزوده است اینکه همگان معترف‌اند که نمی‌توان برای تروریسم تعریفی جامع و همه‌پسند ارائه داد به دلیل خاستگاه متفاوت آدمیان و آرمان‌های آنان است. به همین دلیل مشاهده می‌شود آنچه در غرب به‌عنوان مصداق بارز تروریسم و ارعاب در خصوص فلسطین و برخی گروه‌های مقاومت اسلامی مطرح می‌شود از سوی مسلمانان مثل اعلای رشادت و تعهد دینی به شمار رفته و موردتمجید و تکریم است؛ بنابراین امروزه و در وضعیت فعلی، تعداد افراد مشخصی رو به افزایش است که برای رسیدن به هدفشان کاملاً مایل به مشارکت در هدف‌گیری‌های عمدی، کشتار گسترده غیرنظامیان، استخدام بمب‌گذاران انتحاری، استفاده ابزاری از کودکان و سربریدن گروگان‌ها در حضور مخاطبان جهانی خود هستند.

 با این تفاسیر امنیت از دیدگاه رهبر معظم انقلاب از اساسی‌ترین نیازهای مردم و جزو حقوق مسلم آنان است که کاملاً عینی واقعی و ملموس است و اگر وجود نداشته باشد هیچ کاری حتی عبادت خداوند هـم برای مردم امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین ضرورت وجود امنیت برای تداوم حیات جامعه و انجام فعالیت‌های اقتصادی علمی و اجتماعی مورد تأکید مقام معظم رهبری است و در کل ایشان شرط حرکت اجتماعی جامعه و کشور را وجود امنیت می‌دانند بدون امنیت هیچ اقدامی ممکن نیست و رشته‌های یک مملکت ازهم‌گسسته خواهد شد. از دیدگاه مقام معظم رهبری امنیت باید همه‌جانبه باشد و تمام ابعاد امنیت ملی، اجتماعی اقتصادی و سرمایه‌گذاری، نظامی و انتظامی، فرهنگی، فکری و عقیدتی، امنیت مدنی و شهروندی، قضایی، امنیت اخلاقی، حیثیتی و آبرویی را شامل شود و هیچ‌کدام از حیطه‌های زندگی بشر نباید دچار ناامنی باشد و از دیدگاه ایشان امنیتی پایدار و ماندنی است که همه آحاد مردم را در برگیرد و همه افراد اعم از هر گروه، نژاد، سلیقه، قوم زبان و ادیان مختلف برخوردار از امنیت شوند. ازنظر ایشان حتی افراد مخالف نظام تا زمانی که به عامل دشمن تبدیل نشده‌اند باید از امنیت در زندگی برخوردار باشند.

بااین‌وجود گستره مرزی در چهارگوشه کشور و وجود کشورهای پرتنش در محیط پیرامونی و همسایگی ایران تأمین امنیت برای مرزهای داخلی و خارجی را با تهدیدات و چالش‌های متنوعی روبرو کرده است. بدون تردید باید پذیرفت که حفظ امنیت و مواجه درست با این چالش‌ها که در محیطی پیرامون آن دریای مواجی از تلاطم و ناامنی قرار دارد کار دشواری است اما با این وصف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف در رفع این تهدیدات کامیابی‌های فراوانی داشته است گروه‌های تروریستی و تکفیری مثل داعش در پی ضعف کشورهای همسایه برای مقابله با آنان در مقطعی تا نزدیکی مرزهای ایران آمده بودند اما حضور سپاه و توقف حملات تروریستی و عقب‌نشینی آنان از مواضع قبلی امنیت مرزهای ایران را در مناطق غرب کشور به میزان قابل‌توجهی بالابرده است.

از طرفی جنوب شرق کشور که از گذشته دچار ناامنی‌های هدفمند با حمایت‌های بی‌دریغ بیگانگان بوده است در سالیان گذشته موردتوجه نظام اسلامی قرارگرفته و سپاه پاسداران با ایجاد یک قرارگاه نظامی – منطقه‌ای به نام «قرارگاه قدس» مسئولیت ایجاد امنیت در مرزها و حفاظت از جان مردم در برابر اقدامات تروریست‌های موردحمایت بیگانگان را عهده‌دار شده است. از زمان تأسیس قرارگاه منطقه‌ای قدس در جنوب شرق کشور اقدامات مهمی در جهت ایجاد امنیت در مناطق مرزی صورت گرفته است درهرحال نیروی زمینی سپاه نیز با حضور پررنگ‌تر در مرزهای شرقی و جنوب شرق در جهت تأمین امنیت و مقابله با حرکات تروریستی عهده‌دار مسئولیت در این مناطق شد.

بنابراین بخش اعظمی از تحقق یک امنیت پایدار در هر مکان و نقطه‌ای محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی است، اما همین رونق اقتصادی و ایجاد امنیت پایدار اقتصادی نیاز اولیه‌ای دارد و آن ایجاد چتر امنیتی مناسب در آن نقطه است. بر همین مبنا، جنوب شرق کشور که از گذشته دچار ناامنی‌های هدفمند با حمایت‌های بی‌دریغ بیگانگان بوده است در سالیان گذشته موردتوجه نظام اسلامی قرارگرفته و سپاه پاسداران مسئولیت ایجاد امنیت در مرزها و حفاظت از جان مردم در برابر اقدامات تروریست‌های موردحمایت بیگانگان را عهده‌دار شده است.

اگرچه رهبر معظم انقلاب ضمن تأکید بر وظیفه سپاه در عرصه‌های مختلف می‌فرمایند: «یک وظیفه در سطح وسیع‌تر است و آن کار و تلاش فرهنگی است... و این مبارزه فرهنگی است و من این وظیفه را برای همه جزو بزرگ‌ترین وظایف میدانم؛ به‌خصوص برای امثال شما برادران سپاه... من معتقدم کار فرهنگی وظیفه یکایک برجستگان سپاه است؛ فقط وظیفه دفتر نمایندگی نیست... خود عناصر، سپاه فرماندهان بخش‌های مختلف و فرماندهان لشکرها باید کار فرهنگی بکنند کار فرهنگی صحیح و عمیق...»

 ازاین‌رو پایش دائمی فضای فرهنگی و مجازی با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و کسب توانمندی به لحاظ فنی با استفاده از فناوری‌های نوین و از یک‌سو و داشتن مواجهه‌ای چندوجهی و مبتنی بر انعطاف در برابر تهدیدات نرم ازجمله ویژگی‌های حضور سپاه پاسداران در این عرصه است شناسایی کامل پدیده‌های فرهنگی و شناخت درست نقاط ضعف و قدرت آن‌ها و نیز تمییز دادن میان تهدیدات بالقوه و تهدیدات قریب‌الوقوع، جمع‌آوری اطلاعات کامل و ارائه آن سازمان تحلیل‌گر افزایش حضور نیروها در مراکز بحران و ... راهکار مؤثر سپاه در برخورد با تهدیدات نرم است.

حفظ انسجام اجتماعی و تلاش برای مدیریت عوامل تنش‌زا که باعث شکاف و اختلاف در میان اقشار جامعه می‌شود ازجمله اولویت‌هایی است که مورد تأکید این نهاد انقلابی قرار دارد و شواهد نشان می‌دهد که سپاه در مقام نگهبان انقلاب اسلامی و حفاظت از دستاوردهای آن مأموریت‌هایی چندگانه را در جهت برقراری امنیتی پایدار در کشورمان به اجرا درآورده است از یک‌سو مسئول پاسداری و صیانت از تمامیت ارضی کشور است و از سویی دیگر مقابله با اقدامات ضد امنیتی جاسوسی و خرابکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایبری را در دستور کار خود قرار داده است.

طی چهار دهه گذشته سپاه و بسیج دستاوردهای بی‌شماری در کشور داشته است به‌گونه‌ای که می‌توان به‌صراحت اعلام کرد که قدرت و صلابت امروز کشور وامدار خدمات سپاه پاسداران تحت فرمان مقام عظمای ولایت است. سپاه با ورود در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و محرومیت‌زدایی نقش بسزایی در عقب راندن دشمنان قسم‌خورده انقلاب و تأمین امنیت کشور دارد و حضور فعال سپاه در عرصه اشتغال‌زایی و اقتصاد مقاومتی چرخه اقتصادی کشور را پویا وزنده ساخته است.

امروز سپاه پاسداران با اشراف اطلاعاتی بالا همه معادلات دشمنان قسم‌خورده انقلاب را برهم زده و از مرزهای این مرزوبوم دفاع می‌کنند و اجازه نمی‌دهند گروهک‌های تروریستی و معاند به اهداف شوم خود در کشور دست یابند. نهاد مردمی و انقلابی سپاه پاسداران که با درایت و ژرف‌اندیشی امام راحل (ره) در دوم اردیبهشت‌ماه سال 58 بنیان نهاده شد، به‌گونه‌ای است که در حال حاضر قوام و اقتداری که نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف در دنیا دارد بخش عظیم آن به برکت این تدبیر امام خمینی (ره) بوده و این ارگان انقلابی نیز در عرصه امنیت که مأموریت اصلی آن است به دلیل مردمی بودنش به‌خوبی درخشیده چراکه در راستای ایجاد امنیت از توان جامعه استفاده می‌کند و از این حیث جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است و در عملیات‌های که به‌ویژه در کشور و برون کشور انجام می‌شود این نیروهای مردمی بسیجی به‌خوبی ایفا نقش کرده‌اند.

سپاه پاسداران تاکنون توانسته بسیاری از ناامنی‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان را در استان‌های مرزی خنثی کند و شر آن‌ها را به خودشان بازگرداند و موفقیت‌های چشمگیر این نیرو در راستای برقراری امنیت پایدار از سوی اقشار مختلف مردم همواره تحسین‌برانگیز بوده و این امنیت مرهون روحیه ایمانی و انقلابی بسیجیان این نیرو به‌واسطه توکل بر خداوند متعال است. هرچند پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی در همه عرصه‌های کشور، اصلی‏ترین مأموریتی بود که از روزهای نخست از سوی حضرت امام خمینی و دیگر مسئولان کشور بر عهده سپاه گذاشته شد.

حضرت امام (ره) جایگاه نهاد مقدس سپاه را چنین ترسیم می‌کنند و می‌فرمایند: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده بی‌سابقه‌ای است. این پدیده در حقیقت مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرت‌های بزرگ با سلاح ایمان به خدا... از همین روست که سلطه‌های بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت بدین پدیده الهی می‌نگرند چنانکه به انقلاب اسلامی. این در حالی است که مقام معظم رهبری جایگاه این نهاد در امنیت همه‌جانبه و عامل مؤثر در بقاء و ارتقا سطح کارآمدی آن را چنین تبیین می‌فرمایند: شما (سپاه) غالب هستید شما قدرتمند هستید شمایید که علی‌رغم خواست دشمن، توانستید اسلام و جمهوری اسلامی را حفظ و از آن دفاع کنید. شما توانستید توطئه‌ها را در هم بکوبید، پس قوی‌تر از آن‌ها هستید، این نکته مسلم و قطعی است. اگر بخواهید قدرتتان باقی بماند باید هوشیار باشید؛ همچنانی که تا امروز هم هوشیاری به درد این مردم خورده و آن‌ها را نجات داده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس تاکنون، با ایثار جان و روحیه جهادی در عرصه‌های مختلف باعث سربلندی ایران اسلامی بوده و هست. مقام معظم رهبری رسالت سپاه را با توجه به تهدیدات متصور چنین ابلاغ می‌فرمایند: «باید بر هوشیاری و آگاهی خود بی افزایند و با آمادگی معنوی، فکری، سیاسی و حفظ وحدت و اتصال و ارتباط با یکدیگر چهره دشمن را در هر لباسی که هست شناسایی کند» در دوران کنونی دشمن با ناامیدی از به ثمر رسیدن راهبرد نظامی به دنبال راه‌های نفوذ و استفاده از ابزارهای دیگری بوده که به‌جای جسم ذهن و روح و مبانی عقیدتی و فکری و فرهنگی مردم مسلمان ایران به‌خصوص نسل جوان و فرهیخته را هدف قرار داده تا بتواند با صرف هزینه‌های کمتر بهتر و سهل‌تر به اهداف خود نائل شود و خاک‌ریزهای اعتقادی را به‌مرور فتح نموده و بدون خونریزی فاتح میدان مبارزه شود که در ادبیات سیاسی امروز «جنگ نرم» نامیده می‌شود.

بااین‌حال وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو صبح زاگرس با اشاره به اقدام شب گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  در موشک‌باران و انهدام مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در منطقه گفت: بنا به فرموده رهبر انقلاب دوران بزن‌ودررو تمام‌شده است و سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره بر این موضوع تأکید داشته است و به‌خوبی این موضوع را به جهان نشان داده است اگر بزنند قطعاً از جایی که فکرش را نمی‌کنند خواهند خورد‌.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تأکید بر اینکه دشمن باید بداند اگر ما را تهدید یا حمله کند قطعاً تهدید می‌شود و جواب حملات آن‌ها داده خواهد افزود: حرکت تروریست‌ها در کرمان از سر استیصال بود و آن‌ها در یک حرکت کور به‌جای میدان نبرد، از زنان و کودکان و مردانی انتقام گرفتند که برای تجلیل از مقام شهید سلیمانی گردآمده بودند.

 وی تصریح کرد: عملیات شب گذشته موشکی سپاه که جاسوسی رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق، بخش اشغال‌شده سوریه موردحمله موشکی قرار گرفت و پیام مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد، دشمن در این موشک‌باران متحمل آسیب و تلفات جدی شد.

 نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با اشاره به اینکه تروریست‌ها تحت حمایت آمریکا و صهیونیست‌ها جنایت می‌‌کنند خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی و آمریکا پیام حمله موشکی شب گذشته جمهوری اسلامی ایران را به‌خوبی دریافت کردند، امروز زبان زور و قدرت در روابط بین‌الملل در دنیا حاکم است؛ اگر زمانی موردحمله دشمنان قرار گرفتیم هرکجا اراده کنیم دشمن را موردحمله قرارمی دهیم و این کار را باقدرت انجام می‌دهیم.

سید جواد هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه خبری تحليلی «صبح زاگرس» گفت: مدت‌هاست كه از گوشه و كنار كشور شاهد تحركاتي توسط دشمنان نظام جمهوري اسلامي و تروريست‌ها هستيم كه چند حركت مذبوحانه را نيز در سطح كشور انجام دادند و باعث گراني‌هاي مردم شد.

هاشمي بيان كرد: جمعي از هم‌وطنان عزيزمان در اين حملات به شهادت رسيدند و عدم پاسخگويي به اين تحركات باعث جري شدن اين عوامل استکباری می‌شد كه باتدبیر حكيمانه فرمانده كل قوا و فرماندهان سپاه  تصميم بر اين شد مقرهايي را كه كار اطلاع‌رسانی و ساماندهي تروريست‌هايي كه به كشو گسيل می‌شدند را انجام می‌دادند، موردحمله قرا دهند كه اين حركت به‌درستی انجام و باعث خوشحالي مردم و سربلندي نظام جمهوري اسلامي شد.

وي ادامه داد: شليك موشك در اين سطح يعني 1200 كيلومتري اولين بار بود كه انجام می‌شد، اين كار يك حركت بسيار عالي بود كه به‌خوبی انجام شد؛ قطعاً اگر در مقابله با تحركاتي كه دشمن عليه جمهوري اسلامي انجام مي‌دهد مقابله نكنيم باعث جری‌تر شدن آن‌ها خواهد شد.


معاون سياسي امنيتي استاندار كهگيلويه و بويراحمد  افزود: ضرورت همچنین حركتي احساس می‌شد مردم ما نيز خواستار پاسخ سخت با دشمنان نظام جمهوري اسلامي بودند كه محقق شد، ان‌شاءالله در عملیات بعد شاهد انزواي كلي جبهه استکبار و مخالفين و معاندين نظام جمهوري اسلامي باشيم.

بر این اساس امروز پس از گذشت چهار دهه از تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که کتاب سوابق درخشانش مشحون از برگ‌های زرین حماسه، ایثار و افتخار در تمام ادوار و صحنه‌های سرنوشت انقلاب اسلامی، مبارزه با ضدانقلاب و غائله‌هایی چون کردستان، گنبد و غیره، دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس و سال‌های پس‌ازآن تاکنون است، این نهاد ارزشی و پرافتخار همواره بالنده‌تر، بانشاط‌‌تر و مقتدرتر از گذشته درراه حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و آرمان‌های بلند امام راحل (ره)، عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و خدمت به دولت و مردم گام برمی‌دارد و امید و پشتوانه‌ای محکم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها