نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. شهريور 1398 - 10:15
کارگردان گچسارانی گفت:تعزیه درکنار همه مشروعیت ها از آنجایی که روی مرز ظریف مذهب و هنر حرکت می کند،می بایستی ازآزمون فقه و فلسفه اسلامی عبور کند تا بتواند به عنوان یک هنر جامع نمایشی مذهبی مورد پذیرش قرارگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اورنگ نارکی، کارگردان و تعزیه گردان گچسارانی در گفت گوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص هنر تعزیه،گفت: تعزیه،هنری است که ضمن ترکیب با عناصری چون نوحه خوانی،نقالی،دسته گردانی وموسیقی که به صورت یک درام انسانی و مذهبی ساختارخاص خودش را پیداکرده ،پس طبیعی است که تعزیه با محتوایی غنی ،فرم و قالبی که در دنیا یگانه است،نه تنها از جایگاهی ویژه در فرهنگ نمایشی ما برخوردار باشد،بلکه به عنوان سمبل هنر نمایش ایرانی به جهانیان معرفی شود.

تعزیه ،هنر نمایش ایرانی

وی افزود:عامل اعتقاد، مذهب و هنر در بوجود آمدن تعزیه بسیار تاثیر داشتند،لذا باید تعزیه را هنرنمایش ایرانی نام نهاد که در هیچ یک از کشورهای نه تنها همجوار،بلکه اسلامی نیز نمی توان مشابه آن را سراغ گرفت؛زیرا ملیت،تمدن ومذهب که از ترکیب آنها روح ملی شکل می گیرد،ذوق هنری ومذهبی را بوجود می آورد.

شکل گیری تعزیه

نارکی اظهارکرد:حادثه کربلا و عدالتخواهی حضرت امام حسین علیه السلام خود رقم زننده یک حرکت متفاوت می شود و حضور شخصیت سیدالشهداء(ع)هم اصلی ترین عامل در شکل گیری تعزیه می شود.

هنر جامع نمایشی مذهبی

این هنرمند گچسارانی درادامه تصریح کرد:تعزیه درکنار همه مشروعیت ها از آنجایی که روی مرز ظریف مذهب و هنر حرکت می کند،می بایستی ازآزمون فقه و فلسفه اسلامی عبور کند تا بتواند به عنوان یک هنر جامع نمایشی مذهبی مورد پذیرش قرارگیرد.

وی افزود:عناصری که تعزیه را در خود جایگزین کرده اند،بی شمارند ولی اساسی ترین آنها عبارتند از دسته روی،سینه زنی،مقتل خوانی،روضه خوانی،نوحه خوانی وشمایل گردانی است.

عناصر نمایشی تعزیه

نارکی گفت:عناصر نمایشی تعزیه از دید محققین به یک جریان هنری همانند طبیعت می ماندکه ازعناصر گوناگونی تشکیل شده است، عناصری که نبود هر یک از آنها هماهنگی لازم را ازبین نمی برد ولی ترکیب آنها باهم زیبایی و هماهنگی خاصی را به وجود می آورد هر چند هر یک از آنها تاریخ پیدایش جداگانه ای دارند ولی به شکل ماهرانه ای در کنار یکدیگر قرارگرفته اند.

این کارگردان و تعزیه گردان گچسارانی افزود:در واقع تعزیه یک درام موسیقیایی است که با آمیختن این عنصر،تعزیه به جامعیت مطلوب خود دست می یابد و می تواند مفاهم ظریف خود را به نحو مطلوب منتقل کند.

موسیقی در بافت تعزیه

وی افزود:اهمیت موسیقی در بافت تعزیه را از دید زیبا شناختی نباید نادیده گرفت چون تعزیه بدون موسیقی به طور حتم از بار عاطفی کمتری برخوردار است و برای اینکه موسیقی عاملی موثردر ضبط و ربط صحنه ها و تشریح وبیان حالت های خاص وعام است.

نارکی بیان کرد:با موسیقی تماشگر به مفاهیمی از قبیل رزم،میدان جنگ،حزن خوانی،عوض شدن صحنه ها ،رجزخوانی وحریف خوانی پی می برد و جدایی از این موارد تعزیه خوانان باید موسیقی را به شکل اصولی بدانند،چون آنها باید در دستگاه های آواز ایرانی بخوانند تا بتوانند آن احساس ناب را در ذهن مخاطب به وجود آورد.

نماد و نشانه های تعزیه

این هنرمند گچسارانی درادامه گفت:نماد و نشانه های تعزیه در لباس و ابزار تجلی پیدا می کند و شخصیت ها بر مبنای جایگاه و اعتبار از آنها استفاده می کنند در نتیجه به صورت یک کد و علامت غیر گفتاری در بیان تفهیم بیشتر اجراها به کار می رود.

رنگ و لباس خاص

وی افزود:رنگ ها معرف روحیات و کردار اشخاص تعزیه هستند و این ترکیب پر معنی رنگ، از علم گرفته تا خیمه گاه و لباس ها وجود دارد و در برگزاری مراسم تعزیه هرگروه رنگ و لباس خاصی داردکه براساس این کلیت است که شخصیت های منتسب به هر گروه (اولیا و اشقیا) از رنگ و لباس خاصی استفاده می کنند.

نقش کارگردان

وی اظهارکرد:تعزیه گردان یا معین البکاء ضمن اینکه نقش کارگردان را به تعابیر امروزی به عهده دارد وظیفه ای فراتر از آن را نیز بدوش می کشد،او پخته ترین و آگاه ترین فرد در تعزیه است،به همه زیر و بم ها نه تنها اجرایی بلکه روحی و معنوی اثر و شرایط مکانی آن آگاه است.

نارکی افزود:تعزیه گردان بعد از شروع تعزیه در همه جا حضور دارد ،حرکت بازیگران،نوازندگان وحتی تماشاگران را نیز تنظیم می کند،لوازم صحنه را جابجا می کند و اشراف کامل بر روند تعزیه دارد.

گفتنی است که نمایش(تعزیه) راز اشک، کاری از گروه تئاتر سفیر به کارگردانی "اورنگ نارکی" به بازنمایی واقعه کربلا می پردازد که در این نمایش هر کدام از شخصیت های واقعه کربلا معرفی و جایگاهشان به تصویر کشیده شده است.

این نمایش با هنرمندی حسنعلی فاتحی، عباس حسامیان، امین فخرآور، مهدی موسوی، امیدباقری، ساناز الماسی پور، زهرا کرمی، پرستو علیزاده، فاطمه رضاپور، پردیس آریایی راد، تیام اسدی، سمانه کرمی، الهه السادات حجازی، نازنین مریم پایگان و ثمین حسینی پور در گچساران اجرا می شود.


مسلم نارکی، مهشید موسوی، علی حسینی، عبدالرحمان اکبری، کبری رحمتی، سلمان مصلح و نیلوفر حسینی به عنوان عوامل فنی این نمایش مشارکت می کنند که این نمایش به سفارش هیئت ذاکرین اهل بیت (ع) آموزش و پرورش گچساران تهیه و تولید شده و دهه اول محرم ساعت 10 در سالن تالار فرهنگیان این شهرستان به نمایش در خواهد آمد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها