کدخبر: ۷۷۳۲۵
۱۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱
چاپ

سریال دنباله دار آتش سوزی جنگلها در کهگیلویه وبویراحمد:

اعزام بالگرد برای مهار آتش‌سوزی در ارتفاعات نارک گچساران/ عملیات مهار همچنان ادامه دارد+فیلم

رئیس منابع طبیعی گچساران گفت:از صبح امروز تاکنون نیز چند سورتی پرواز بالگرد به منطقه نارک جهت اطفای حریق اعزام شده است و به دلیل وسعت منطقه، صعب العبور بودن، علوفه زیاد و بادهای شدید روند اطفاء این آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،هرساله در فصل گرم تابستان عرصه های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها در کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می کنند و رسانه ها نیز با تیترهای جور واجور، آتش سوزی در جنگل ها و مراتع را اطلاع رسانی می کنند اما چیزی که در سال های اخیر تاکنون تکرار می شود، همین آتش سوزی است و بس.

وجود بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های این استان است و بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می دهد که تا رسیدن نیروهای امدادی بخش وسیعی از جنگل ها و مراتع نیز از بین رفته است.

به گفته کارشناسان،بخشی از مراتع و جنگل های سرزمین کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی با ارزش کشورمان به شمار می روند که همه ساله بنابر دخالت عواملی نیز جرقه های حاصل از افزایش دما و وزش بادهای گرم و عوامل انسانی؛ در شعله های آتش نابود می شوند. 

 امسال نیز شاهد آتش سوزی های گسترده در سطح جنگل ها، مراتع و علفزارهای مناطق وسیعی از استانمان بوده ایم که به گفته مسئولان سهم عامل انسانی در وقوع این آتش سوزی ها هم کم از دیگر عوامل نبوده است.

آتش سوزی در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد تراژدی است که همه ساله تکرار می شود، با اینکه بخش قابل توجهی از آن به ویژه در مواردی که عامل انسانی در آن دخیل است، قابلیت پیش بینی و پیشگیری دارد.

این در حالی که برخی متولان امر در گفتگو با رسانه ها و با انتقاد از کمبود امکانات نیز گفته اند که روزانه در نقاط مختلف این استان شاهد آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم که به دلیل کوهستانی و سخت‌گذر بودن استان، اطفای حریق با دستان خالی ، بدون امکانات و تجهیزات مدرن و مورد نیاز به سختی انجام می‌شود.

با این تفاسیر نیز آتش‌سوزی گسترده ای از شامگاه پنجشنبه در ارتفاعات منطقه نارک گچساران آغاز شده است که با وجود تلاش‌های فراوان برای اطفای حریق، آتش‌سوزی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

مجید نظری،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی ارتفاعات نارک این شهرستان، گفت:این آتش سوزی از دو روز پیش در ارتفاعات منطقه نارک گچساران آغاز شده که با تلاش نیروهای بسیج، منابع طبیعی ،مردمی و دوستداران محیط زیست  و... مهار آتش به سختی صورت می گیرد.

وی افزود:تاکنون نیز چند سورتی پرواز بالگرد برای اعزام نیروها به منطقه جهت اطفای حریق انجام شده است اما به دلیل وسعت منطقه، صعب العبور بودن، علوفه زیاد و بادهای شدید روند اطفاء این آتش سوزی همچنان ادامه دارد.

نظری ادامه داد:اکیپ های مختلفی نیز از دیگر شهرستان های استان برای مهار آتش سوزی به این منطقه اعزام شده اند هرچند این آتش سوزی در مقطعی هم کنترل شده بود اما با وجود وزش بادهای شدید و سخت گذر بودن منطقه، مجددا نیزشعله ورد شد.

وی درادامه گفت:در حال حاضر امکانات و تجهیزات لازم (آب و مواد غذایی)و گسیل نیروهای امدادی به منطقه صورت گرفته است که امیدواریم با تلاش همه نیروها به زودی آتش سوزی هم تحت کنترل و ر نهایت مهار شود.

رئیس منابع طبیعی گچساران درادامه تصریح کرد: علت آتش سوزی ارتفاعات نارک در دست بررسی قرار دارد هرچند عامل انسانی دور از ذهن نخواهد بود و نتایج اولیه کارشناسی این منطقه نشان می دهد که ده ها هکتار از جنگل ها و ارتفاعات منطقه نارک گچساران، در روزهای اخیر طعمه حریق شده است.

وی تصریح کرد:درختان بلوط، ارزن و بادام کوهی از مهمترین پوشش گیاهی این منطقه به شمار می روند،متاسفانه در سال گذشته نیز 606 هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان نیز دچار حریق شدند و خسارت های جدی دیدند.

با این وجود نیز شهرستان نفتخیز گچساران، ۴۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که 90 درصد از این اراضی را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.

باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده ولی متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ودر بهار بوته کنی گیاهان و تابستان به لحاظ پوشش جنگلی وآتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.

انتهای پیام/

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها