نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. شهريور 1400 - 10:25
اوایل انقلاب در گچساران دو فقره ترور انجام شد که یکی ترور شهید هاشم پور بود و دیگری هم مربوط به ترور مرحوم نبی زاده(نماینده گچساران درمجلس) که آن ترور ناموفق بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، سیف الله جشن ساز، مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اولین شهید ترور وزارت نفت در گچساران گفت:"محمدرضا هاشم پور" شخصیتی با اخلاق نیکو و معتقد به مبانی اسلام بودند که تواضع و فروتنی،مردم داری و روحیه نظم و انضباط کاری ایشان می توان سرمشق همگان باشد.

وی افزود:بنابراین شهید هاشم پور نسبت به مسئولیتی که در شرکت نفت گچساران داشتند،بسیار متعهد بودند و حتی در زندگی شخصی، ایشان هم الگو بودند و به یاد دارم که پیش از انقلاب 57 عصرهای ماه مبارک رمضان به اتفاق خانواده شان به مسجد شهیدان می رفتند که بسیار خانواده با ایمانی هم بودند.

جشن ساز ادامه داد:ایشان بعد از انقلاب هم به جرگه بچه های حزب اللهی و انقلابی شرکت نفت گچساران پیوستند، اگرچه در ابتدا نیز کارمند بهره براری نفت بودند که به دلیل تعهدکاری و مسئولیت پذیری بالا آنهم در فضا و شرایط حساس آن روزهای صنعت نفت، به سمت رئیس حراست نفت گچساران منصوب شدند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد:بنابراین آن روزها صنعت نفت هم پر بود از عناصری که خیلی رابطه ای با انقلاب و اهداف نظام جمهوری اسلامی نداشتند، به هرحال محمدرضا هاشم پور بخاطر منش و رفتار انقلابی اش و نیز دفاع از آرمان های والای انقلاب در لیست ترور منافقین قرار می گیرند.

وی ادامه داد:منزل شهید هاشم پور در نزدیکی "میدان الله" بود، همین منطقه ای که الان به نام کوی شهید هاشم پور نامگذاری شده است، ایشان هر روز صبح پیاده به محل کار می رفتند،به هرحال منافقین هم مسیر رفت و آمد شهید را شناسایی کرده بودند.

جشن ساز افزود:اول صبح هشتم شهریور ماه سال60 وقتی شهید می خواستند به محل کارشان بروند، فردی ناشناس درحالی که چند قرص نان به روی دست داشت به سمت ایشان می رود و می گوید که مطلبی را باید به شما در میان بگذارم که درهمین هنگام شهید هاشم پور با ضرب گلوله اسلحه کمری فرد منافق نقش بر زمین می شوند که تا رسیدن به مراکز درمانی هم به فیض شهات نائل می شوند.

وی گفت:هرچندبعدها هم شنیدم که فرد منافق درحوالی بندر عباس دستگیر شد،بنابراین شهید هاشم پور در انجام مسائل کاری هیچ تعارفی با کسی هم نداشتند که خیلی با صراحت لهجه اما بسیار اخلاق مدار و مردم دار بودند،شهید  نسبت به آرمان های انقلاب و نیز انجام فرایض دینی حساسیت ویژه ای داشتند و حتی وی قبل از انقلاب هم معروف به دینی داری و شخصیتی با ایمان بودند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد:با این وجود می توان بیان کرد که شهید هاشم پور اولین شهید ترورگچساران و وزارت نفت هستند، اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید این شهید والامقام به جامعه معرفی نشده است و در این زمینه همچنان مظلوم هستنداگرچه وظیفه امروز همه ما معرفی شهداء به جامعه است.

وی ادامه داد:باید توجه داشت که در اوایل انقلاب در گچساران دو فقره ترور انجام شد که یکی ترور شهید هاشم پور بود و دیگری هم مربوط به ترور مرحوم نبی زاده(نماینده گچساران درمجلس) می شود که آن ترور ناموفق بود.

جشن ساز اظهارکرد:با شهید هاشم پور به واسطه مسائل کاری رفاقت نزدیکی داشتم،واقعا شهدای نفت گچساران نیز شهدای مظلومی هستند به این دلیل که بیشتر در حال انجام کار در تاسیسات نفتی به شهات رسیدند، تاسیساتی که توسط جنگنده های رژیم بعث عراق بارهای بار هم بمباران شدند و حتی از برخی شهدای ما حتی یک بند پوتین هم پیدا نشد.

وی ادامه داد:تاسیسات نفتی که بمباران می شدند گاها چیزی نزدیک به 5 شبانه روز آتش به ارتفاع 80متر نیز فوران داشت درحالی که هیچ اثری از برخی شهداء هم پیدانشد به هرحال شهداء مظلومتی مضاعف داشتند.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد:الان جامعه ما نیازمند معرفی سیره شهداست، و الگوسازی و الگوشناسی نیاز امروزی جامعه به شمار می رود که باید برای نسل های جوان و نوجوان مان نیز تبیین شوند.

جشن ساز گفت:امروز همه ما مدیون خون شهداء هستیم و باید همواره خودمان را بدهکار شهداء وخانواده های معظم شهداءبدانیم،هرچند شهداء هم مربوط به قشر و گروه خاصی هم نیستند و معتقدم که علاوه بر برگزاری یادواره های مختلف در سطح شهرستان،تندیس ها و یادمان های شهداء هم درمکان های مختلف شهر جهت آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان نصب شوند.

 وی افزود:نسل جوان و جامعه فعلی بچه های شرکت نفت باید بدانند که این شهدا چگونه برای اعتلای نظام اسلامی از جانشان گذشتند و رشادت ها و جانفشانی ها کردند، بسیاری از کارکنان نفت در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند و تعدادی هم در کارخانجات صنعت نفت، که باید نسبت به معرفی نمادهای فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه نیز همت گماشت.  

گفتنی است شهید "محمدرضا هاشم پور" در صبح همان روزی که شهیدان رجایی و باهنر به دست منافقین به شهادت رسیدند، در گچساران به شهات رسید.

باید توجه داشت که شهید والامقام در شهریورماه ۱۳۲۳در شهر شیرازمتولد می شوند و در 17شهریورماه 52 نیز به استخدام صنعت نفت در می آیند و در هشتم شهریورماه سال 60هم به شهادت می رسند.

 بنا بر اظهارات فرزند و همسر شهید ، وی در دوران دبیرستان در فعالیت های ضد بهائیت شرکت داشت و همین امر باعث شد که یکسال از دبیرستان اخراج شود فعالیت های سیاسی وی قبل از انقلاب ادامه داشت تا اینکه به همین دلیل از محل کار نیز اخراج شد.

شهید هاشم پور مدرک فوق دیپلم مکانیک از دانشگاه بلژیک دریافت کرده بودند و ازخصوصیات اخلاقی وی می توان به دستگیری از مستمندان ، حسن خلق و رفتار نیکو در منزل و محل کار اشاره داشت.

روحش شاد و راهش پررهرو باد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها