نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. دى 1400 - 10:32
دشمن این بار هم با حذف میلیون ها پست و محتوا با موضوع حاج قاسم و مسدود کردن هزاران اکانت اینستاگرامی و تویتری بازهم به آن اهداف از قبل پیش بینی شده اش نرسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،گفتمان یا هدایت افکار عمومی همیشه یکی از مولفه های حاکمیت در تمامی جوامع به ویژه کشورهایی بوده است که می خواسته اند بر بخشی  از دنیا مسلط شوند اگرچه ابزار مهم و ضروری برای این مولفه رسانه ها و قدرت آنها است .

بعد از جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد این مولفه در اعمال حاکمیت بسیار مورد توجه قرار گرفت و کشورهای استعمارگر تمام تلاش خود را برای  دخالت در دیگر جوامع با استفاده از قدرت رسانه ها  به کار گرفته اند .

ترور فیزیکی شخصیت های مهم کشور های مورد استعمار به روش های مختلف  با اهداف مشخص از طرف جریان سلطه از گذشته های دور انجام می گرفته است و اکنون نیز انجام می گیرد ولی از شدت آن کاسته شده است .چرا ؟چون که بسیاری از کشورهای مورد استعمار و جوامع آنها دارای یک بنیان ساختاری و آموزشی شده اند که مرتب در حال آموزش و کادر سازی نیروهای متخصص است  و این امر باعث می شود با حذف یک شخص نتوان جلوی پیشرفت در آن عرصه را گرفت . لذا به نظر می رسد این موضوع با توجه به پر هزینه بودن آن و حضور فیزیکی افراد در صحنه ترور دیگر خیلی مورد استفاده قرار نگیرد .

 در گذشته  دور که رسانه ها به شکل امروزی وجود نداشتند اگر قهرمانی ها ، شجاعت ها و کار های بزرگی که  شخصیت ها  انجام داده بودند توسط افراد آن جوامع به درستی روایت نمی شد با ترور فیزیکی آن شخصیت  از میان می رفت ولی در دنیای امروز این موضوع بسیار متفاوت شده است.

در موضوع  سردار سلیمانی نیز  دشمن وقتی دید که این قهرمان و الگو که دارای مکتب و راه و روش هم هست و با ترور فیزیکی از میان نرفته است دست به ترور مجازی زد .به دلایل ذکر شده ترور  فیزیکی جای خود را به ترور مجازی داده است  . با توجه به رشد روز افزون رسانه ها و بخصوص فضای وب و شبکه های اجتماعی که ویژگی های زیادی دارند از جمله در دسترس بودن  و استفاده آسان از آنها این موضوع کم هزینه تر و راحتر  انجام می گیرد .

غرب به واسطه همین قدرت رسانه ای سالها است دارد قهرمان سازی و الگو سازی می کند و آنها را به مخاطبان خود در دیگر جوامع معرفی می کند .خیلی از این قهرمانان وجود خارجی ندارند ولی به واسطه رسانه ها و تکنیک های ‌اقناعی که به کار برده می شود نزد افکار عمومی پذیرفته شده و تبدیل به الگو شده اند نمونه های بسیار زیادی از این قهرمان سازی ها را در سینمای هالیوود طی سال های اخیر مشاهده می کنیم . اما حاج قاسم یک قهرمان واقعی به تمام معنا بود که در ابعاد مختلف الگو بود نه در یک بعد خاص .

در ابتدای شروع بحران سوریه دشمن سعی کرد با استفاده از قدرت رسانه ای  روایت خود از داعش و جبهه مقاومت و در راس آنها سردار سلیمانی را به مخاطب ارایه کند. در این روایت جای ظالم و مظلوم را و به تعبیر مقام معظم رهبری جای جلاد و شهید را عوض کرده و هجمه رسانه ای شدیدی را علیه نیروهای مدافع حرم ایجاد کرده بودند  اما به رغم همه‌ آن فتنه انگیزی ها با کمک خداوند و تلاش رسانه های انقلابی،بصیر افزایی خود حاج قاسم  و البته تصاویر و فیلم هایی که داعشی ها از خود ضبط کرده و منتشر کردند این روایت خود ساخته غرب نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد و در ادامه نیز اظهار نظر تعدادی از شخصیت های سیاسی غرب مبنی بر اینکه داعش را آمریکا و همپیمانان آن به وجود آوردند تیر خلاص را بر پیکره این فتنه انگیزی رسانه ای فرود آورد .

حالا دیگر نه ترور فیزیکی و نه جنگ روایت ها نتوانسته است به اهداف مورد نظر غرب برسد و در این سمت جبهه مقاومت همچنان مسیر خود را طی می کند حتی منسجم تر و قدرتمند تر از قبل .در ابتدای شهادت سردار برنامه رسانه ای دشمن در زمان حمله به پایگاه عین السد که تنها رویارویی مستقیم یک کشور در دنیا در مقابل آمریکا در بعد از جنگ جهانی اول بود را می خواستند با برجستگی سقوط هواپیمای اوکراینی به فراموشی بسپارند و یا از اهمیت آن بکاهند اما در این هدف نیز موفق نشدند لذا دشمن در ادامه همواره تلاش کرده است با ترور مجازی شخصیت سردار سلیمانی راه مقامت و مکتب این شهید عزیز را متوقف کند.

 

در اولین سالگرد شهادت سردار باز هم جریان رسانه ای دشمن با برجستگی سقوط هواپیمای اوکراینی و بزرگنمایی مشکلات اقتصادی و ایجاد ارتباط میان این مشکلات با برنامه های سپاه پاسداران و نیروهای مسلح می خواست ضمن کاهش محبوبیت سردار سلیمانی دستاوردهای مدافعین حرم و جبهه مقاومت را نزد مخاطبان و افکار عمومی کم رنگ جلوه دهند.

اما امسال و در دومین سالگرد شهادت این سردار بزرگ دشمن که دستش از تمام آن اهداف کوتاه آمده بود سعی کرد با حذف تصاویر، فیلم ها و محتواهای با موضوع حاج قاسم سلیمانی نام ایشان و مکتب و راه جبهه مقاومت را کم رنگ و به فراموشی ببرد در واقع امسال دشمن چون تلاشش در سال های گذشته برای ترور مجازی خود شخصیت حاج قاسم به جایی نرسید چراکه برای ترور شخصیت باید نقاط ضعف شخصیت را شناخت و برملا کرد در صورتی که حاج قاسم یک شخصیت بی نظیر و محبوب  و دارای زندگی ساده و سالم بود.

لذا تمام تمرکز خود را بر متوقف کردن قطاری کرد که به واسطه خون این شهید و یارانش در ریل قرار گرفته و با سرعت در حال پیش روی است و بی شک سکاندار این قطار نام حاج قاسم و مکتب او است پس باید تا جایی که می توان نگذاشت این قهرمان و الگو به جوامع معرفی شود . البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که دلیل دیگری که دشمن تمام توان خود را متمرکز بر این بعد از موضوع  کرد ورود فعالان فضای مجازی به این عرصه بود به همین خاطر دشمن نتوانست به سراغ روایت گری های دیگری برود چون نمی توانست هم زمان در چند جبهه به مقابله بپردازد.

 

لذا شاهد بودیم که حذف میلیون ها پست و محتواها با موضوع حاج قاسم و مسدود کردن هزاران اکانت اینستاگرامی و تویتری توسط دشمن بازهم آن اهداف از قبل پیش بینی شده را بدست نیاوردند.

گزارش:بهمن اسدی

انتهای پیام/.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها