نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. ارديبهشت 1401 - 14:12
زراعت کیش گفت:اقدام شجاعانه ای ازدولت درخصوص اصلاح ارز ترجیحی را شاهد هستیم واگرمبنای درستی برای دهک بندی افراد جامعه نیزاتخاذ شود،پس می تواند برکات خوبی برای مردم درپی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، سید یعقوب زراعت کیش، اقتصاد دان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدام دولت در اصلاح ارز ترجیحی گفت:ببینید اتفاقی که در دولت قبل افتاد این بود که بدون برنامه ریزی و حساب و کتاب ،نرخ ارزی را به نام ارز ترجیحی 4200تومانی تعیین کردند که تا الان بالغ بر 70میلیارد دلار هزینه برای کشورمان در برداشته است.

وی افزود:بنابراین عملا آنچیزی که باید به مردم می رسید نیز اتفاق نیافتاد ،یعنی این مهم باید مستقیما به گروه های هدف(مصرف کنندگان) و عامه مردم تزریق می شد ولی به وضوح دیدیم که مردم از رشد فزاینده قیمت ها نارضایتی داشتند.

زراعت کیش بیان کرد: با وجود اینکه ارز 4200تومانی به صورت انبوه به کالاها اختصاص پیدا می کرد ولی مردم انتفاعی از این نوع ارز نمی بردند ، درحالی که ارز 4200تومانی سفره دلالان،رانت خوران، فساد و قاچاق را گسترش داد و اقشار ضعیف و کم درآمد هم هیچ منفعتی از چنین ارزی نبردند و هیچ گشایشی هم در زندگی مردم ایجاد نکرد.

اقتصاد دان اظهارکرد:با این وجود نیز منابع ملی به هدر رفت و عملا عواید ناشی از این اقدام دولت قبل به جیب عده ای خاص و سودجو واریز و موجب فساد اقتصادی شد درحالی که انحراف بسیار بالایی را در تخصیص این نوع ارز در کشور نیز شاهد بودیم و از این طرف دیگر مردم هم آنچیزی که باید به دستشان می رسید، بی بهره ماندند.

وی ادامه داد:بنابراین چنین به نظر می رسید که بایستی اقدام اصلاحی انجام می شد که دولت آقای رئیسی به این مهم  نیز ورود کرد و زحمت این کار را نیز پذیرفت. در واقع شاهد فرایندی بودیم که دولت سیزدهم با حجم انبوهی از ندانم کاری ها و ترک فعل های دولت قبل نیز روبرو بود هرچند دولت آقای رئیسی مجبور به آوار برادری ها در این خصوص شده است.

زراعت کیش تصریح کرد:هرچند کار سختی است و اقدام شجاعانه ای از دولت را شاهد هستیم، اما کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای اصلاح ارز ترجیحی پیشنهاد داده اند،اگرچه هر کارشناسی ممکن است از لحاظ اقتصادی معایب و محاسنی را برای هر شیوه ای پیشنهاد دهد اما در این بین دولت پراخت یارانه مستقیم را انتخاب کرده است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود:اما اینکه دولت چنین تصمیمی را با نیت خیر و به منظور کمک به اقشار کم درآمد، گروه های هدف و عادلانه کرن توزیع درآمدها در پیش گرفته است،پس با توجه به چنین فرایندی همه باید کمک کنند.بنابراین ممکن است کارشناسان حوزه اقتصاد روش ها و شیوه های دیگری را بپسندد اما وقتی یک شیوه انتخاب شد همه باید حمایت کنند تا فواید آن را در کشور بتوانیم مشاهده کنیم هر چند با سلایق برخی اقتصاد دان ها هم  متفاوت باشد.

وی بیان کرد:بنابراین همه اقتصاد دانان معتقد بودند که این امر ارز ترجیحی بایستی اصلاح بشود و اما تفاوت سلایق بر شیوه اجرا بود. الان هم که چنین تصمیمی از سوی دولت سیزدهم اتخاذ شده است پس همه موظف هستند که از تصمیم دولت حمایت کنند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز برای این موضوع تاکید داشتند که باید از برنامه های دولت همه حمایت کنند.

زراعت کیش درادامه گفت:اما اینکه دهک های درآمدی را دولت توانسته به خوبی پالایش کند و افراد و خانوارها را براساس درآمد به درستی در این طرح جای دهد  یا خیر ،مقوله دیگری است اما محل بحث این است که دولت بایستی به جدیت این موضوع را ساماندهی کند و سامانه کارایی را هم طراحی کنند که مردم بتوانند هم نظراتشان را ارائه دهند وبه تبع مشکلاتشان نیز مرتفع شود.

اقتصاد دان تصریح کرد:معتقدم که بایستی یک مبنای واقعی، شفاف و مشخص برای دهک بندی افرادجامعه نیز مشخص شود که اگر این اتفاق بیافتد و مبنای درستی برای دهک بندی مشخص شود، شاید یکی از مهمترین کارهایی که دولت در این برهه زمانی باید انجام دهد همین مسئله است چرا که اگر مبنای درستی برای دهک بندی افراد جامعه اتخاذ شود این فرایند می تواند برکات خوبی برای کشورمان و مردم داشته باشد.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها