نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. خرداد 1401 - 14:18
فرماندار گچساران گفت:در این طرح نیز اجرای 140هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت معابر روستایی برآورد شده است که این مقدار هم تا 175هزار متر مربع نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روستاها به نوعی کانون مهم تولید و اشتغال در هر جامعه‌ای به شمار می‌روندکه در این رابطه نیز  بهبود وضعیت زیرساختی همچون معابر و جاده های روستایی از موضوعات مهم رسیدن به توسعه همه جانبه در این مناطق است.

بدون شک روستاها از مناطق محروم در کشورمان به شمار می روند درحالی که امروزه نبود امکانات لازم با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری،موجبات مهاجرت گسترده و بی‌رویه روستاییان به شهرها و مناطق حاشیه‌ای آن را رقم زده که همین مساله نیز معضلات جامعه شهری را دوچندان کرده است.

بنابراین امروزه توسعه زیرساخت های روستایی بسیار حائز اهمیت است و رابطه تنگاتنگی با فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی دارد.با این وجود نیز ایجاد، اصلاح و بهبود زیرساخت ها به نوعی راهبرد پایداری خواهد بود که برخی از مشکلات ناشی از فقر و توسعه نیافتگی را مرتفع و در مقابل نیز با بهبود کیفیت زندگی، عرضه کالا و خدمات و فراهم کردن وسایل رفاهی نقش مهمی در افزایش استانداردهای زندگی، رشد و توسعه روستایی ایفا می کند.

البته با پیروزی انقلاب اسلامی نیز بسیاری از روستاها در مسیر توسعه قرار گرفتند در حالی که روستاها به عنوان قلب تپنده توسعه اقتصادی به ویژه در بخش های کشاورزی،دامپروری و گردشگری به شمار می روند.بنابراین توسعه ملی در گروه پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر روستاها خواهد بود هرچند تلاش های گسترده دولت ها در این چهار دهه از عمر پر برکت انقلاب اسلامی برای احیاء و توسعه همه جانبه روستاها برکسی هم پوشیده نیست و شهرستان گچساران هم از این موضوع مستثنی نبوده و در سالیان اخیر با ایجاد تحول و فراهم کردن امکانات رفاهی برای روستاییان  نیز شاهد مهاجرت کمتری از روستابه شهر بوده ایم.

با این تفاسیر نیکزاد،رئیس بنیاد مسکن کشور در سفری که هفته گذشته به شهرستان گچساران داشت با اشاره به نهضت آسفالت و قیر در روستاهای این شهرستان گفته بود که با هماهنگی و پیگیری های نماینده گچساران و باشت درمجلس و با حمایت های وزارت نفت مقداری از اعتبارات آسفالت در روستاهای این شهرستان که زیرسازی های لازم در آنها انجام شده اختصاص داده می شود، تا ساکنان این روستاها از معابر خود رضایت داشته و آسوده خاطر شوند.

 

 نیکزاد در این سفر نیز بیان کرده بود که ساکنین روستاهای گچساران و باشت به زودی شاهد اقدامات بسیار خوبی در حوزه آسفالت روستاهایی که زیر سازی آنها انجام شده خواهند بود.

 هرچند رئیس بنیاد مسکن کشور وعده داد که در همه استان های کشور بیش از ۸درصد از اعتبارات استانی به طرح های هادی روستاهای همان مناطق اختصاص داده شده که امسال از محل اعتبارات ملی افزون بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح هادی در روستاهای کشور اختصاص داده شده است.

 وی بازهم گفته بود که هماهنگی خوبی در خصوص اختصاص قیر رایگان بین مجلس، وزارت نفت ،راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انجام شده و اقدامات موثری نیز صورت گرفته است و در کشور ۴۰ هزار روستای دارای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که تمامی این روستاها دارای طرح هادی مصوب است.

 

با این حال رئیس بنیاد مسکن گچساران در این خصوص هم گفته است که 870 تن قیر رایگان به آسفالت معابر مناطق روستایی این شهرستان اختصاص یافته است که با این میزان اعتبار بیش از 140هزار متر مربع از معابر روستایی گچساران در سال ۱۴۰۱ آسفالت خواهد شد.

راغ پور نیز در ادامه تصریح کرده عملیات اجرایی آسفالت معابر مناطق روستایی گچساران براساس یک تفاهم نامه با مشارکت دهیاری ها،بخشداری مرکزی و بنیادمسکن انقلاب اسلامی انجام خواهد شد.

وی بازهم تاکید کرده که تاکنون طرح هادی در ۵۲ روستای بالای ۲۰ خانوار و چهار روستای زیر ۲۰ خانوار این شهرستان اجرا شده است در حالی که این طرح‌ها در زمینه بهسازی معابر روستایی، احداث پارک، پیاده روسازی، ساخت کانال هدایت سیلاب، زیرسازی و آسفالت اجرایی شده است.

 

راغ پور گفته است که طرح‌های هادی در قالب بهبود محیط روستایی، بالابردن سطح استانداردهای زندگی، توسعه خدمات‌رسانی به روستائیان و افزایش رضایتمندی ساکنان این مناطق اجرا می‌شود هرچند فعالیت‌های عمرانی در حوزه روستاهای گچساران یکی از مهمترین راهبردهای دولت برای فراهم کردن رفاه  اهالی و ایجاد انگیزه به منظور ماندگاری در این مناطق پیش بینی شده است.  

براین اساس نیز فرماندار گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات انجام شده در روستاهای این شهرستان هم گفت: اجرای زیرسازی و آسفالت معابر ۲۲روستای شهرستان با مشارکت فرمانداری، بخشداری، بنیاد مسکن و دهیاری ها در دست اقدام است.

دیهیمی خوب افزود:در راستای این طرح نیز اجرای 140هزار متر مربع زیرسازی و آسفالت معابر روستایی برآورد شده است که این مقدار هم تا 175هزار متر مربع نیز افزایش خواهد یافت.

 

 

فرماندار گچساران تصریح کرد:اعتبار کل طرح ۴۲۰میلیارد ریال است که از محل اعتبارات ملی،نفت و استانی تامین شده است. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی طرح ۶۰درصد است، هرچند آسفالت معابر ۶ روستا به متراژ 50هزار متر مربع و زیرسازی ۱۰ روستا به متراژ 70هزار متر مربع نیز در حال حاضر به اتمام رسیده است.

 

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها