نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. خرداد 1401 - 13:00
«سپستان» گیاهی درختی ، با برگ های بدون کرک و میوه ای به اندازه آلوی کوچک که مناسب رفع انواع بیماری ها است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، گیاهان همواره از منابع اصلی تامین نیازهای اصلی بشر برای تهیه مواد غذایی، داروها و... بوده درحالی که استفاده از گیاهان به عنوان منابع دارویی در قالب داروهای مختلف، جوشانده ها و روغن ها و سایر موارد در طول تاریخ به خوبی توصیف شده است. از جمله گیاهانی که در طب سنتی به فراوانی مورد استفاده قرار گرفته است، «گیاه سپستان» است.

سپستان دارای خواص درمانی فوق العاده ای است که بیش از 300 نوع گونه مختلف در سرتاسر جهان دارد، ارتفاع درخت سپستان به 3 تا 8 متر می رسدکه دارای برگ های کرک دار و پرز مانندی است، قسمت های مختلف این درخت از جمله پوست، برگ، شیره، میوه و ریشه خواص دارویی بسیاری داشته و در طب سنتی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

سپستان، درختی است که در مناطق گرمسیری و مرطوب جنوب کشورمان رویش خوبی دارد و دارای خواص دارویی و خوراکی فراوانی است،این گیاه از تیره گل گاوزبان که میوه آن به صورت خوشه انگور ،بیضی شکل و زرد رنگ درشت و کوچک مشابه آلو و گیلاس است که در اواخر فصل بهار شروع به ثمر دادن می‌کند و میوه‌ آن نیز از اواخر مرداد ماه تا شهریور می‌رسد.

سپستان خواص دارویی بسیار بالایی دارد که رسیده آن به صورت خام مصرف می‌شود و خشک شده آن برای تهیه داروهای گیاهی، برای بیماری های کلیوی و  ناراحتی‌های دستگاه تنفس و سرفه بسیار مفید است.گذاشتن میوه در دهان و نیز نوشیدن جوشانده آن سینه و گلو را نرم می‌کند و سوزش مجاری ادرار را نیز تسکین می‌‏دهد.

این گیاه دارویی نیز برای درمان بیماری هایی همچون گلودرد، سردرد، سرفه و میکروب زدایی در بدن استفاده می‌شود.میوه درخت سپستان دارای آهن و آنتی اکسیدان است و بخاطر دارابودن لزجی (چسبندگی) برای دفع انگل در معده بویژه برای کودکان بسیار مفید و  برای کسانی که  مشکل یبوست دارند، روان کننده خوبی به شمار می رود.

هرچند باید توجه داشت که از زمان‌های قدیم تاکنون برخی آوازخوان‌ها و مداحان برای بازشدن صدا و سینه خود از این میوه به صورت دم کرده استفاده می‌کردند.از جوشانده این گیاه برای برطرف کردن اسهال نیز استفاده می کنند درحالی که سپستان می تواند فشار خون را کاهش دهد.

جوشانده پوست این درخت نیز برای رفع سوء هاضمه و کاهش تب موثر است،پودر این درخت را به شکل موضعی برای برطرف کردن قارچ های پوستی استفاده می کنندالبته مصرف این گیاه را برای بیماران ریوی و طحال نیز تجویز می کنند.

با این وجو نیز برگ های پودر شده این گیاه را به شکل موضعی برای تسکین سردرد و التیام جراحات به کار می برند،هرچند از مهم ترین خواص این گیاه می توان به برطرف کردن گرفتگی صدا، نرم کردن سینه و ضد سرفه بودن این گیاه اشاره کرد.

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها