نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. تير 1401 - 13:48
رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر یک روزه از مجتمع پتروشیمی گچساران بازدید و با کارکنان این مجتمع گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دکتر محمدباقر قالیباف و هیات همراه صبح امروز (سه شنبه 14 تیرماه) در برنامه نظارت ستادی خود در استان کهگیلویه و بویراحمد از مجتمع پتروشیمی شهرستان گچساران بازدید به عمل آوردند.

گچساران از سرمایه سوزی 60 میلیارد دلاری جلوگیری کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان این بازدید ضمن خداقوت به کارگران، مهندسان و کادر فنی مشغول در این پروژه عنوان کرد: بسیار خرسندم که امروز پس از گذشت قریب به 20 سال شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه پتروشیمی هستیم. این پروژه که وظیفه آن تبدیل اتان به پلی اتیلن است از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بید بلند تولید می شود جلوگیری می کند، این دغدغه همواره از دوران دفاع مقدس تا زمانی که ما در قرارگاه سازندگی بودیم برایمان وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرمایه ای که در بید بلند تولید و از بین می رفت و فقط آلودگی هوا ایجاد می کرد نزدیک به 60 میلیارد دلار بود که با طراحی متخصصان داخلی این پتروشیمی راه اندازی و سرمایه گذاری بسیار خوبی صورت گرفته است.

قالیباف با اشاره به اشتغالی که در این پروژه برای مردم منطقه ایجاد شده است، اظهار کرد: با توجه به وجود حداقل 20 درصد از صنایع نفت و گاز در استان کهگیلویه و بویراحمد، امیدواریم صنایع پایین دستی این پروژه نیز هرچه زودتر در دهه فجر به بهره برداری برسد.

شایان ذکر است؛ وجود ذخایر عظیم نفتی در گچساران باعث شده داشتن صنایع پایین دستی و مرتبط با نفت بتواند گره اقتصادی شهرستان های گچساران و شهرهای اطراف را باز کند. در سال های ابتدایی این پروژه کمبود اعتبار و پس از آن تحریم های کشور، مشکلات زیادی را گریبانگیر این پروژه اقتصادی کرد، اما علی رغم تمامی مشکلات، با تغییرات مثبتی که توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مدت کوتاه اخیر ایجاد گردید، تیم جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرایندهای عملیاتی و همچنین با برنامه ریزی استراتژیک و سازماندهی دقیق امکانات و منابع موجود، راه های ناهموار بسیاری را هموار ساخته و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت، رونق پایدار به این پروژه ملی بازگشته است.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می باشد. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران با خط لوله ای به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می یابد.

این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در حال فعالیت بوده و تأمین آب آن از سد کوثر گچساران با لوله ۲۸ اینچی در ۱۷۶۰ مترمکعب بر ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر و خوراک آن از پالایشگاه بید بلند بهبهان به میزان یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال و با خط لوله ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.

همچنین گاز متان مورد نیاز نیز به میزان ۵۳ هزار و 900 مترمکعب بر ساعت از خط سراسری و نیز تأمین برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه ای خوزستان تامین می گردد.محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک میلیون تن در سال اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن در سال C3+ خواهد بود.

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها