نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. مرداد 1401 - 21:28
مداحان با به‏کارگیری و استفاده از مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی و همچنین استفاده از فرهنگ عاشورا می ‏توانند در بالا بردن فرهنگ مردم در مورد مسائل دینی و اسلامی موثر باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موسی زارعی پور" از جمله مداحان گچسارانی است که سال ها است به ذکر و مدح خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام می پردازد، 44 ساله است و از همان دوران تحصیلی ابتدایی واز سر عشق به اهل بیت علیهم السلام ، به جمع مداحان و مرثیه سرایان پیوسته و در این راه مسیرها و سنگلاخ های سخت و طولانی را پیموده است. وی هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و مطالعات رسانه  در دانشگاه آزاد تهران مشغول به تحصیل است. این پایگاه خبری تحلیلی گفتگویی با این مداح گچسارانی ترتیب داده است که در ادامه نیز همراه شوید.

صبح زاگرس:بیشترین تاثیر را چه کسی در مداحی شما داشته است؟

موسی زارعی پور:مشخصا نمی توانم شخص خاصی را نام ببرم که در مداح شدنم تاثیر داشته است، ولی افراد زیادی بودند ازجمله دردوران ابتدایی  مربیان قرآنی ام ازجمله آقای سلیمانی که از اهالی منطقه(باشت) بودند و همینطور آقای حبیب زارع که خودشان هم یکی ازنوحه سرایان آن دوران بودند . ضمنا نوارهایی که بیشتر آن زمان از"حاج عباس مفتاح "و دیگر مداحان گوش می دادم ،تاثیرزیادی در انگیزه ام برای مداح شدن داشتند.

وی افزود:نکته دیگر اینکه حضور در مجالس روضه و یکسری کتاب هایی که از مداحان برجسته ازجمله حاج منصور ارضی ودیگر مداحان و همینطور برنامه صدا و سیما در مناسبت های خاص ازجمله ماه محرم تاثیر بسزایی در این خصوص داشتند.درکنار این موارد تشویق بعضی ائمه جماعات درمساجد مختلف ازجمله ؛مسجد امام حسین(علیه السلام ) کوی طالقانی ومسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) مرکز شهر امثال ،حضرت حجت الاسلام بزرگواری، و مرحوم متقی کاشانی (رحمة الله علیه ) نیز نقش شایانی در این امر داشتند.

صبح زاگرس:درباره سبک هایی که می خوانید توضیحاتی بدهید؟

موسی زارعی پور:اوایل شروع کارم به صورت پراکنده از مداحان مختلف تقلید می کردم و بعد از مدتی وکسب تجربه، خودبه روی بعضی اشعار از موسیقی اصیل ایرانی که طبق گفته بسیاری از موسیقی شناسان ریشه موسیقی اصیل ایرانی از مرثیه ونوحه سرایی گرفته شده است ،خودم به نوعی آهنگ سازی می کردم وسعی می کردم هم شعر ازمحتوای و مضمون خوبی برخوردار باشدوهم آهنگ سبک مناسب و غیر غربی داشته باشد .

صبح زاگرس:برای جوانان و علاقمندان به امام حسین (ع) و مداحی چه سخنی دارید؟

موسی زارعی پور:اولا من خودم را لایق نمی دانم که توصیه ای داشته باشم ولی باتوجه به مطالبی که از بزرگان دین و مذهب  یاد گرفتیم ،دنیا پر از امواج سهمگینی است که هرکدام ازاین امواج می تواند انسان را به پرتگاه سقوط و یا سقوط آزاد برساند یا به تعبیری دیگر یک روی دنیا را تشبیه می کنم به اژدهایی که خیلی از کسانی که طالب دنیا شدند در خود بلعید لذا برای نجات از امواج سهمگین دنیا واژدهایی که هر لحظه دهان بازکرده که انسانها طالب دنیا و مظاهر دنیا را در خود ببلعد،باید به کشتی نجات وجراغ هدایت پناه برد که این کشتی نجات وچراغ هدایت کسی جز اباعبدالله (علیه السلام) نیست .

صبح زاگرس:آیا شعر یا نوحه خاصی وجود دارد که به آن وابستگی داشته باشید؟

موسی زارعی پور:بله، من یک نوحه را خیلی دوست دارم وآن هم این است که شاعر ازحال وهوای حضرت زینب (سلام الله علیها) در آن لحظاتی که نظاره گر محاصره برادر توسط دشمنان است ونمی تواند کاری برای نجات برادر انجام دهد.شعراین است ؛او می دوید و من می دویدم /او سوی مقتل ،من سوی قاتل ..او می نشست و من می نشستم /او روی سینه ،من در مقابل ..اومی کشید ،من می کشیدم /او ازکمر تیغ ،من آهی از دل...او می برید ،من می بریدم /او از حسین سر،من ازحسین دل .

صبح زاگرس:زیباترین خاطره خودتان را از کار مداحی یا نوحه‌خوانی بگویید؟

موسی زارعی پور:در این عالم مداحی خاطره زیاد است ولی یک خاطره ازدوران ابتدایی نقل میکنم ،که دوران تحصیل ابتدایی مصادف بود با جنگ تحمیلی ویکی ازمعلمین به نام آقای سلیمانی (مربی قرآن ) به جبهه رفته بودند و اکثر روزها سایر معلمین در زنگ های تفریح،من ویکی دوتا ازدوستان که صدای خوبی داشتند را  به دفتر مدرسه احضارمی کردند و می گفتند برای آقای سلیمانی که رفته جبهه واحتمال شهادتش نیز وجود دارد ،نوحه سرایی وروضه خوانی کنیند وما هم شروع می کردیم به نوحه سرایی وروضه خوانی واسم ایشان را هم درروضه ها می بردیم .

وی افزود:اما خاطره بعدی هم البته مربوط به مجلس روضه است .با جمعی از دوستان مسجدبه صورت اردویی به شیراز رفته بودیم.اتفاقا همان ایامی بود که مصادف با شهادت یکی از ائمه علیهم السلام بود .به اتفاق دوستان گفتیم برویم از مجلس امشب که یکی از مداحان برجسته کشوری هم دعوت بودند ،استفاده کنیم .یکی ازدوستان ما به نام "رسول قشقایی" دردانشگاه شیراز تحصیل می کردند و قرار گذاشتیم که بعد از جلسه روضه برویم دیداری هم از ایشان داشته باشیم. (ناگفته نماند با توجه به اینکه شیراز، شهر بزرگی بود و امکانات مکان یابی و مسیریابی به صورت امروزی وجود نداشت لذا آدرس پیدا کردن خودش نیز ماجرایی داشت) به هرحال پایان جلسه مداح که می خواست دعایی بکند،به بانیان جلسه ازبلند گو اعلام کرد که چراغ ها را خاموش کنیند وبه حضار هم گفتند، جهت نشان اتحاد ، وحدت و برکت دعای جمعی ، هرنفر دست بغل دستی خودش رابگیرد که در این حال من هم  دست بغل دستی خودمو گرفتم بدون اینکه نگاه کنم.وقتی که دعا تمام شد وچراغ ها روشن ،متوجه شدم دست رسول قشقایی رو گرفته ام همان کسی که قرار بود بعد از جلسه دیداری با ایشان داشته باشیم  و این هم خودش یکی ازبرکات مجالس روضه بود.

صبح زاگرس:دنبال مقبولیت هستید یا شهرت؟

موسی زارعی پور:اگر بگویم دنبال شهرت نیستم ،شاید دروغ گفته باشم چون اساسا انسانها معروف شدن را دوست دارند ولی به شخصه معتقد هستم که شهرت ومعروف شدن درکنار مقبولیت ومحبوب شدن واقعی، ارزش داردو این هم عرض کنم که برای معروف شدن وشهرت پیدا کردن نباید متوسل به هر ابزاری شویم وهدف را نباید فدای وسیله کنیم. و به قول یکی ازعارفان و سالکان طریق نباید به هر قیمتی زندگی کنیم باید با زندگی کردن درست قیمتی شویم .لذا نباید دردستگاه امام حسین (علیه السلام ) به خاطر مشهور شدن و معروف شدن دنبال راهی غیر معقول و غیرمنطقی م برویم ،سعی کنیم از مسیر درست و مورد رضایت اهل بیت (علیهم السلام) برای کسب جایگاه و مقبول شدن استفاده کنیم .

صبح زاگرس:اهل مطالعه هستید؟ چه کتبی را مطالعه می‌کنید و چند کتاب معرفی کنید؟

موسی زارعی پور:بله من باتوجه به اینکه درحال تحصیلات دانشگاهی هستم بیشتر دروس مرتبط با رشته خودم را مطالعه می کنم ولی کتب روایت و احادیث و همینطور تاریخ اسلام و ایران وکتاب هایی با موضوع شهید و شهادت را در برنامه مطالعه خود قرار می دهم .

صبح زاگرس:فرق بین مداحی دیروز و امروزچیست؟

موسی زارعی پور:البته تفاوت مداحی گذشته و امروز ابعاد قابل بررسی مختلفی دارد ولی به دلیل مجال و فضای اندک از یک زاویه که بررسی می کنم، می بینم مداحان امروزی در خصوص حوادث تاریخ اسلام وروایت ها و حکایت های که در زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام ) رخ داده و اعیاد مذهبی و مقتل ها همان چیزی رامی گویند که مداحان در گذشته برزبان می آوردند یعنی تفاوت چندانی در مضمون موارد ذکر شده نیست ولی موضوعی که به نظر بنده مهم است مخاطب شناسی مداحان هست که مداحان عزیز باید به بحث مخاطب شناسی دقت کنند ودرانتقال مضامین و محتوا ها هنرمندانه عمل کنند وضمن برجسته نمودن بحث عاطفی و احساسی مقتل ها وحوادث تاریخی ،منطق را چاشنی کنند و ازهمه مهمتر به شکل جذاب و زیبا و نیزمخاطب پسند ارائه دهند .

صبح زاگرس:دوست دارید مخاطب شما چگونه باشد؟

موسی زارعی پور:این مداح است که مخاطب خود را باید بشناسد و بسته به ذائقه وفرهنگ ورسم وزبان مخاطب نیز برنامه خود را ارائه می دهد ولی یه وجه اشتراک درمیان همه مخاطبان است وآن اینه که مخاطب مشتاق فرا گیری وکسب معرفت تعالیم ناب اسلامی و دینی و به  خصوص  مصائب وظلم هایی که در دوران حیات سراسر نور ائمه اطهار (علیهم  السلام ) بر آنها وارد گردیده است و آنان را از جایگاه هایی که حق آنها بوده است ،پایین آوردند .من به عنوان یک مداح دوست دارم حداقل مخاطب من معرفت درخصوص زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام ) داشته باشد .

صبح زاگرس:نظر شما در رابطه با وارد شدن مداح به عرصه سیاست چیست؟

موسی زارعی پور:به تعبیر مقام معظم رهبری مداحی سکولار نداریم.به نظر بنده یک مداح باید سیاسی باشد ولی سیاست بر اساس سیاست واقعی نه سیاست زدگی .یک مداح باید دغدغه های نظام را که دغدغه های مردم هستند درقالب هنر بیان کند وازاینکه مورد شماتت قرار بگیرد که این مداح سیاسی هست ،نترسد .

صبح زاگرس:تاثیر مداحی در زندگی شخصی شما چطور است؟

موسی زارعی پور:اگه بخواهم به همه ابعاد تاثیر گذاری مداحی درزندگی فردی واجتماعی  اشاره کنم ،دراین مطلب نمی گنجد اما به‌عنوان نمونه می توان گفت فضای مدح وثنای اهل بیت( علیهم السلام ) را می توان به فضای کسب معرفت دینی و فضائل اهل بیت( علیهم السلام )تشبیه کرد و همانطوری که انسان دریک فضای علمی و دانشگاهی بعد از مدت زمانی نشستن پای درس استاد بر دانسته هایش افزوده می شود ،در فضا و عرصه مداحی همینطوراست .هم مداح وهم کسی که به عنوان مخاطب دراین مجالس حضور پیدا می کند،چه درایام محرم وایام فاطمیه وماه رمضان وایام دیگر ،بعداز یک دهه یا یک ماه ،درصورت استفاده درست ،بر معرفت وبینش دینی اش افزوده می گردد وبه نوعی درخودسازی فردی و اجتماعی تاثیر بسزایی دارد .

صبح زاگرس:نظر شما درباره جوانانی که تازه پا به این راه گذاشتند چیست؟

موسی زارعی پور:عرصه مداحی و ذاکری اهل بیت (علیهم السلام ) عرصه عاشقی است آن هم  عشقی که مبتنی برعقل ومنطق باشد .لذا پیشنهادم به جوانانی که تازه وارد این عرصه می شوند ازهمین ابتدای راه با شناخت و معرفت اصولی از مضامین و حوادث تاریخی و زندگی سراسر نور ائمه اطهار(علیهم السلام ) و آبا شنایی کافی با احادیث و روایات نیز سنگ بنای هنر و حرفه خود را محکم بگذارند و ازهمه مهمتر محور فعالیت های خود را اخلاص قرار دهند و هدفی جز رضایت خداوند نداشته باشند .

صبح زاگرس:شرط کار یک مداح خوب شدن و مداح خوب ماندن چیست؟

موسی زارعی پور:اولین شرط داشتن استعداد وذوق لازم برای هنر مداحی وبعد یاد گرفتن اصول و روشهای صحیح ازطریق شاگردی کردن تحت نظر استاد و مداحان با تجربه وپیشکسوت است همچنین سرلوحه قراردادن مطالعه کتاب های با موضوع تاریخ اسلام و کتب روایی و احادیثی و نیز بررسی زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام ) از بعد سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی وازهمه مهمتر خود سازی وسرلوحه قرار دادن اخلاق واخلاص در تمامی امور وبرنامه های مداحی بسیار حایز اهمیت است.

صبح زاگرس:برای جذب جوانان به جلسات اهل‌بیت(ع) چه می کنید؟

موسی زارعی پور:به نظر من اولین کاری که می شود برای جذب جوانان به مجالس ومراسمات وعظ ومداحی ،با توجه به روحیه لطیف و حساس جوانان کرد، همین داشتن نظم و برنامه صحیح و منسجم در مجالس است .بنابراین برخورد و رفتار همراه با احترام و محبت ازطرف بانیان جلسه نسبت به شرکت کنندگان به خصوص جوانان نیز روش دیگری است .ویکی دیگر از راههای جذب جوانان توجه نمودن به توانایی های آنان و مسئولیت دادن به آنها در اجرای برنامه ها و مراسمات و همینطور وقت شناسی واعظ و مداح جلسه است، بدین معنی که جلسه دروقت مناسب شروع شود و سروقت هم تمام شود بطوریکه وقت آنها تلف نشود .

صبح زاگرس:نقش و وظیفه مداح در مقابله با جنگ نرم دشمنان چیست؟

موسی زارعی پور:مداح به عنوان کسی که جایگاه وتریبونی در اختیار دارد با توجه به شگرد دشمن در جنگ نرم که اعتقادات ومبانی فکری افراد جامعه دینی به خصوص جوانان را هدف هجمه خودشان قرار دادند ،مداح می تواند با معرفت افزایی و بصیرت افزایی به مخاطبین خود در فضا های مختلف نقش بسیار خوبی ایفا نماید .

صبح زاگرس:شغلتان چیست و نظرتان درباره ارتزاق از راه مداحی چیست؟

موسی زارعی پور:در اداره خدمات رفاهی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشغول به کارم و دررابطه با ارتزاق ازراه مداحی ،موارد ابهام آمیز وجود دارد که ضرورت دارد که تبیین شود .اولا دادن هدیه به کسانی که ذکر فضائل و مناقب اهل بیت (علیکم السلام ) را می نمودند سیره و روش ائمه معصوم (علیهم السلام ) در طول تاریخ دین اسلام بوده است و از این حیث نقطه مبهمی وجود ندارد .لذا بانیان جلسات وعظ و روضه اگر به مداح و ذاکر اهلبیت هدیه ای تقدیم کنند،به سیره و روش امام عمل نموده اند .ولی همانطور که مداحی و روضه تلفیقی از منطق وعاطفه است  لذا نباید یک مداح در قبال مرثیه سرایی وروضه خوانی ویا مدیحه سرایی که انجام می دهد مبادرت به گرفتن هزینه زیادنماید که شأن و جایگاه مداحی را زیر سوال ببرد و به دنبال آن شأن و جایگاه اهل بیت (علیهم السلام ) را .لذا مداح اهل بیت  (علیهم السلام ) باید نگاه شغلی به مداحی نداشته باشد و همانطور که ائمه معصوم (علیهم السلام )درکنار راهنمایی و ارشاد مردم ،به شغل های مانند ؛کشاورزی و دامداری و باغداری و...که ازمشاغل شریف آن روزگاران بودند،همت می گماشتند وارتزاق می کردند لذا یک مداح یا واعظ می بایست جهت ارتزاق و مخارج خود کسب وکاری برای خود دست و پاکند .

صبح زاگرس:توصیه‌ای برای مداحان در خصوص لباس و رفتار وشخصیت و...بفرمایید؟

موسی زارعی پور:مداح وذاکر از آنجا که به مدح و ثنای انسان های وارسته می پردازند که جزء برگزیدگان خداوند  و ازبهترین خلق هستند لذا باید در پوشش ظاهری خود ورفتار وشکل گیری شخصیت کمترین فاصله را با سیره و روش ائمه معصومین (علیهم السلام ) نسبت به سایر انسانها داشته باشند .همانگونه که در روایات آمده که پیغمبر اکرم (صل الله علیه وآله) ازبهترین بوها برای خوشبو کردن خود استفاده می کرد وحتی برای دیدن کسی که در خانه اش را می زد ،بدون نگاه کردن به آینه و مرتب کردن مو و صورت خود ،با آن فرد برخورد نمی کردند ،این نشان از اهمیت پوشش ظاهری آن بزرگواران و به تبع آن برای مداحان وذاکرین اهل بیت (علیهم السلام ) دارد .همینطور رفتار یک مداح می بایست دارای خاصیت حداکثر جذب کنندگی باشد نه دفع کننده .

صبح زاگرس:بهترین مرثیه‌ای که دوست ‌دارید برای اهل‌بیت عصمت و طهارت بخوانید، کدام است؟

موسی زارعی پور:ای اهل حرم میر و علمدار نیامد ،علمدارنیامد /سقای حسین سید وسالار نیامد ،علمدار نیامد.

صبح زاگرس:حرف پایانی؟

موسی زارعی پور:یکی ازشئون عاقبت بخیری به عقیده من ،ارتباط قلبی ودلی و عملی با مجالس وعظ و روضه است .چرا میگویم عاقبت به خیری ؟چون خیلی ها بودند که در این وادی نبودند واگر جایی حرفی ازدین ومذهب و... می شد راهشان را کج می کردند ولی همین ها هم هر وقت ایام محرم که می شد بساط مجلس عزا داری شان هم به راه بود .البته این جور افراد هم یک زمینه ای داشتند آن هم مودب بودن این افراد بود وبا اینکه شاید اعتقادی به خیلی از مبانی دین نداشتند ولی هرجا صحبت از امام حسین و مجلس روضه امام حسین وحتی ائمه معصوم (علیهم السلام ) می شد ،استقبال می کردند وادب را روا می داشتند .احترام لباس روحانیت را حفظ می کنند .اینها کسانی هستندکه احتمال هدایت شدن آنها خیلی زیاد است وحتی عاقبت به خیری آنها وبرعکس هم هستند کسانی که در دایره دین و مذهب هستند ولی ارتباط قلبی ودلی با امام حسین علیه اسلام ندارند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها