نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
15. شهريور 1401 - 12:46
به گفته معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران عملیات اجرایی این سد هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه زمان بندی عملیات آبگیری در اواخر سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، فرماندار گچساران و جمعی دیگر از مدیران با حضور در سد چمشیرگچساران، مشکلات طرح را پیگیری و از روند اجرایی سد بازدید کرد.

به گفته معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران عملیات اجرایی این سد هم اکنون ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه زمان بندی عملیات آبگیری در اواخر سال ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

محمدرضا فاضل تاکید کرد:تاکنون چهار میلیون و ۷۶۱ متر مکعب معادل ۹۹درصد حفاری، یک میلیون و ۶۷۰ هزار متر مکعب معادل ۹۳درصد بتن ریزی این سد انجام گرفته است.هرچند اعتبار این طرح از محل فاینانس خارجی ۲۳۰ میلیون یورو بوده که  ۲۵ درصد از اعتبارات فاینانس طرح سد و نیروگاه چم شیر، معادل ۶۰ میلیون یورو افزایش یافت.

وی بیان کرد:هم اکنون کارهای اجرایی در بخش‌های بتن بدنه سد و نیروگاه، حفاری تزریقات، تجهیزات نصب نیروگاهی و سازه‌های اصلی یعنی بخش‌های مهم پروژه در حال اجراست که نیروگاه های برق آبی این طرح نیز تا پایان امسال نیز به بهره برداری خواهند رسید.

فاضل تصریح کرد:برای احداث سدو نیروگاه چم شیر تملک پنج هزار هکتار زمین پیش بینی شده بود که تاکنون ۷۰درصد از این میزان محقق شده در حالی که تملک 30 درصد باقی مانده باید تا پیش از آبگیری سد محقق شود.

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران ادامه داد:جاده فعلی سد چم شیر به  منطقه باباکلان پس از آبگیری سد غیرقابل استفاده خواهد بود که در این خصوص نیز اطلاع رسانی، نصب بنر و تابلو برای اطلاع رسانی در جاده های اصلی و فرعی در دستور کار قرار دارد.

زیر کشت بردن اراضی پایين دست پروژه،توليد انرژی برقابی به ميزان حدود 482 گيگاوات ساعت در سال،ایجاد زیر ساخت مناسب جهت توليد صنعت آبزیان و صنایع وابسته،ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه، کنترل سيلاب ها و استفاده بهينه از آب و جلوگيری از بروز خسارات سيلاب،اشتغال زایی (در پيک کاری 2100 نفر مشغول به کار بوده ند)،کنترل شوری آب رودخانه زهره و احياء اراضی پایين دست از جمله مهمترین اهداف طرح به شمار می روند.

همچنین نصب دکل های مربوط به تجهیزات هوایی خطوط انتقال 230 کیلو ولت سد چم شير به ایستگاه پست پاساژ چنار شاهیجان و دوگنبدان ، عملیا‌ت نصب دو خط لوله به منظور تنظیم کیفیت آب و نیز آبرسانی مزارع پایین دست سد و انتقال آن به بخش صنعتی، پیشرفت 99درصدی عملیات حفاری و تزریق سد چم شیر، ورود ترانسفورماتورهای اصلی نیروگاه به کارگاه و نیز نصب تجهیزات نیروگاهی از دیگر اقدامات صورت گرفته در چم شیر بوده است.

این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.سدو نیروگاه چم شیر در ۲۵کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و برروی رودخانه زهره ساخته می شود.سرشاخه های اصلی رودخانه زهره نیزکوه های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه های فهلیان و آب شیرین و شیو است.

 

طول تاج  680 متر، ارتفاع بدنه سد 151 متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با 3 دریچه قطاعی،حجم مخزن 2.3میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه  176 مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت 11 مگاوات، حجم حفاری 4 میلیون 761هزار مترمکعب،لاینینگ گالری ها و تونل ها 3هزارو 122متر، حجم بتن ریزی هم یک میلیون 675هزار مترمکعب بوده است.

نزدیک به 840نفر در سد و نیروگاه چم شیر گچساران مشغول به کار هستند،بنابراین پیشرفت کلی پروژه 90 درصد است که برنامه آبگیری در اواخر سال 1401محقق خواهد شد.

گفتنی است در بازدید وزیر نفت(مهرماه 1400) از این طرح مهمترین مطالبه و نیاز این پروژه تامین منابع مالی عنوان شده بود در حالی که پروژه نیاز به تامین ماهیانه 30میلیارد تومان پول دارد(کل پروژه 300میلیارد تومان) که در سال 1401نیز به مرحله آبگیری برسدکه می طلبد که دولت سیزدهم نیز نگاه ویژه ای به این پروژه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها