نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. آذر 1401 - 10:07
نارنج سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و درمقابل بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی محافظت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، نارنج میوه ای ترش مزه که به عنوان مادر مرکبات هم شناخته می شود، طبع این میوه  سرد و خشک  است در حالی که پوست نارنج دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی بوده و برای درمان جوش صورت و آکنه نیز یک گزینه درمانی تاثیرگذار و مفید است.

همچنین از روغن بدست آمده از  پوست نارنج نیز برای تهیه داروها، لوازم آرایشی و صابون استفاده می شود و از نارنج، پوست نارنج و بهار نارنج برای تهیه سس سالاد، مربا، مارمالاد و نیز به عنوان طعم دهنده غذا به کار برده می شود.

بنابراین از مزایای نارنج برای سلامتی می توان به لاغری و کاهش وزن، درمان یبوست، درمان فشار خون بالا، درمان دیابت و همچنین پوست و مو اشاره کرد، به گفته متخصصان طب سنتی "آلکالوئید سینافین" موجود در نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها شده و در کنار ورزش می تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

با این وجود نیز نارنج و پوست نارنج دارای خواص ضد قارچی بوده و برای درمان قارچ پای ورزشکاران کاربرد دارد.با این تفاسیر نارنج سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها بوده  که دارای خواص ضد پیری بوده و چین و چروک‌های پوست را رفع می‌کند و درادامه نارنج برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی و درمان سینوزیت هم مفید است.

طبق گفته محققان میوه نارنج سطوح گلوکز خون افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد اگرچه نوشیدن آب نارنج برای 4 ماه باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو می شود. همچنین نارنج کاهش دهنده کلسترول بالای خون است و می تواند برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید باشد.

با این وجود نیز مصرف آب نارنج همراه با شکر، صفرای زیادی را از بدن انسان خارج می‌کند.هرچند خوردن نارنج سو هاضمه، زخم معده و معده درد را درمان کرده و با بهبود حرکات روده در درمان یبوست و اسهال منتج به فایده است.

البته مصرف آب نارنج می تواند ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کرده و در نتیجه هم سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگرچه مصرف نارنج به عنوان یک ضدعفونی کننده به شمار می رود و مصرف آن هنگام گلو درد اثرات مثبتی را به همراه دارد.

با این تفاسیر نارنج از بین ترش مزه ها و بر طبق اصول طب سنتی، کمترین ضرر را متوجه عصب‌ها می کندچراکه مصرف ترشی‌ها همه به عصب‌ها ضرر می‌رسانند، بنابراین نارنج از جمله میوه هایی است که برای اعصاب، دفع سنگ کلیه و مثانه، گلودرد و فشار خون هم بسیار مفید خواهد بود.

براین اساس امروزه نارنج در شهرهای مختلف کشورمان پرورش داده می شود حتی در خانه ها،کوچه ها،خیابان ها،بلوارها و باغات دیار بام نفت ایران نیز این میوه ترش مزه به وفور یافت می شود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها