کدخبر: ۷۸۳۶۴
۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۵۴
چاپ

بیداری سرکوب شدنی نیست؛

«شیخ باقرالنمر»؛ قربانی وابستگی غرب به دلارهای سعودی+تصویر

اگرچه "شیخ نمر" را پایانی بی پایان باید دانست که خون امثال ایشان بر پیکره ایادی ظلم و شیطان سنگینی خواهد کرد؛ چرا که این جریانی است که فراتر از اشخاص، زمان ها و مکان ها در حرکت است و با شهادت مسیر حق گشاده تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، اعدام شیخ "نمر باقر النمر" در پی حق طلبی های شرعی و قانونی اش در12 دی ماه 94بدست رژیم منحوس آل سعود، دل هر انسان آزادی خواهی را به درد آورد، همواره حوادثی در میان بحران های خاورمیانه بزرگ رخ می دهد که نه تنها هیچ سنخیتی با اسلام حقیقی ندارد، بلکه در زمره اقدامات غیر انسانی به شمار می رود، که برخی دولت های غربی مغرضانه و ستمگرانه آنرا به نَفس بحران زای اسلام مرتبط می سازند.

هرچند در زمانه ای که تحریف عقاید و تهاجم علیه حق طلبی، تکفیر، خفقان و خشونت به برنامه زمین گیر کننده ایادی استکبار تبدیل شده است، شیخ "نمر باقر النمر"پیشرو در مسیری گشت که تاکنون اسلام در راه مقابله با آن نیز شهداء و هزینه های فراوانی داده است. شیخ نمر تحصیلات دینی خود را در ایران و سوریه تکمیل کرد و پس از بازگشت به عربستان درکنار سایر فعالیت‌های دینی، اجتماعی و سیاسی به نقد سیستم حکومتی آل سعود و دفاع از حقوق شیعیان  پرداخت. وی خواهان برگزاری انتخابات آزاد و از بین رفتن سیاست‌های تبعیض‌آمیز نسبت به شیعیان عربستان بود و به علت این فعالیت‌ها بار‌های بار از سوی حکام سعودی بازداشت شد.

با این تفاسیر، عدم سکوت شیخ نمر را باید از زبان مسلمانان سلیم النفس جویا شد و نه از دستگاه کذاب و مستبد سعودی؛ در کلام شهید مطهری آمده است که هر مصلحی که موفق شود این چهار اصل را عملی سازد، افکار و اندیشه ها را متوجه اسلام راستین سازد و بدعت ها و خرافه ها را از مغزها بیرون براند، به زندگی عمومی از نظر تغذیه، مسکن، بهداشت و آموزش و پرورش سامان ببخشد، روابط انسانی انسان ها را بر اساس برابری و برادری و احساس اخوت و همسانی برقرار سازد و ساخت جامعه را از نظر نظامات و مقررات حاکم طبق الگوی خدایی اسلام قرار دهد به حداکثر موفقیت نائل آمده است.

اگرچه "شیخ نمر" را  پایانی بی پایان باید دانست که خون امثال ایشان بر پیکره ایادی ظلم و شیطان سنگینی خواهد کرد؛ چرا که این جریانی است که فراتر از اشخاص، زمان ها و مکان ها در حرکت است و با شهادت مسیر حق گشاده تر خواهد شد. حقیقت جاوید "کربلا"و "عاشورا" برای همه زمان ها و همه مکان ها رخ می نماید این شأن به تمام انسان ها مربوط می شود که باید خویش را بیابند و تکلیف خود را روشن کنند.

با این وجود عربستان سعودی در سده اخیر همواره به قطبی از منطقه خاورمیانه تبدیل شده است که نمی توان فتنه ای در منطقه مشاهده کرد مگر آن که دست سعودی ها مستقیم و یا غیر مستقیم در آن مشاهده شده است. بنابراین ساده اندیشی است اگر عربستان را دولتی فرض کرد که مستقل از ایادی شیطانی غرب به دشمنی با کل مسلمانان و بویژه شیعیان مبادرت کند. اگرچه این دولت فتنه انگیز همواره آلت دست صهیونیسم و امپریالسم جهانی بوده است. در میان اعمال ننگین و ظالمانه این دولت اعدام "شیخ نمر" رنگ و بویی تأسف بارتر داشت چرا که به قلب هر مسلمان بیدار دل اعم از شیعه و سنی، ندایی القا شد که به کدامین گناه کشته شدید؟.

البته علل و عوامل شهادت "شیخ نمر" توسط حکام سعودی را باید در آموزه های اسلام و تاریخ اسلام جستجو کرد با ترسیم فضای خفقان فکری، تنگنای نابخردانه و ظالمانه دولت سعودی علیه شیعیان در عربستان و علیه کل مسلمین در منطقه و جهان؛ مقایسه این وضعیت با دوران تاریک و شوم حکومت یزید در صدر اسلام تحلیل این شهادت را سهل می کند.از این رو فضای فاجعه بار نقض حقوق بشر و مشارکت سیاسی و اجتماعی در منطقه شیعه نشین عربستان و سیطره قوه قهریه دولت سعودی بر تمام امور و شئون مذهبی مردم آن منطقه و ترویج فضای تکفیر، خشونت و کشتار در سطح وسیع صبر هر مسلمان بیدار را به پایان می رساند ضمن آن که ایجاد تضاد طبقاتی، فقر و... در اثر سیاست های اقتصادی خصمانه دولت سعودی این فضای تاریک را ظلمانی تر جلوه می دهد.

اگر چه ایدئولوژی وهابیت تاکنون در راستای عادی سازی این فضای دو قطبی و الهی جلوه دادن آن عمل کرده و شیوخ وهابی با تأکید مکرر غیر شرعی بودن شورش بر حاکمان و خروج از بیعت حاکم (حتی حاکم جور) را بر ذهن مردم تحمیل کرده اند اما شدت فقر و تشدید فضای دو قطبی به صورت تدریجی مردم را به سوی اندیشیدن برای خروج از این وضعیت سوق داده است. البته در این فضا، رسانه های جمعی نیز تأثیر بسزایی داشته اند. در اینجا تأکید می گردد که شیخ نمر نه سخنی از خروج علیه حاکم سر داده بود و نه در پی شورش بود بلکه در راستای حق بشری خود اظهار مطالبه حقوق اولیه یک انسان را نموده بود که برای سعادت دنیا و آخرت خود به آن موارد نیاز دارد. آیت الله باقر النمر چندین بار دستگیر شد؛ اما آخرین دستگیری وی در سال ۲۰۱۲ م، به دلیل سخنرانی اش جهت مطالبه عدالت بود. وی همواره بر اعتراض مدنی و آرام تأکید داشت.

شیخ نمر در یکی از خطبه‌هایش به خاطر مواضع و دیدگاه‌های تندش در قبال رژیم سعودی گفت: "می‌دانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش می‌آیید! این منطق و راه و روش شماست: بازداشت و شکنجه و کشتار، ما از قتل و کشتار نمی‌هراسیم، ما از هیچ‌چیز نمی‌ترسیم."با این حال او به ارث بردن تاج و تخت در میان حاکمان کشور‌های عربی را غیرشرعی خوانده و مشروعیت دست به دست شدن پادشاهی در عربستان را زیر سؤال برد. اگرچه شیخ نمر، آل سعود و آل خلیفه را پیرو انگلیس می‌دانست.وی همواره به‌صورت آشکار از فساد و استبداد و دیکتاتوری نظام سیاسی آل سعود انتقاد کرده و همگان را به اصلاح و تحکیم پایه‌های آزادی و انتقال قدرت و نیز موافقت با تأسیس احزاب دعوت می کرد.


وی پیوسته در سخنرانی‌های خود خواهان ایجاد تغییرات سیاسی، به رسمیت شناختن آزادی‌های عمومی، به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌ها و کنار گذاشتن تبعیض طایفه‌ای در عربستان بود. وی هموارهرحکام کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس را عروسک‌ها و ایادی آمریکا توصیف کرده و می‌گفت: "همه کشور‌های عربی حوزه خلیج بدون استثنا زیر چتر ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند و ناو پنجم دریایی ارتش آمریکا برای به چپاول بردن چاه‌های نفت بحرین و دیگر کشور‌های عربی در منطقه حضور دارد"

هرچندبا وجود مخالفت‌های بسیاری که با صدور حکم اعدام شیخ نمر صورت گرفت و با وجود اینکه اجرای حکم، بار‌ها به تعویق افتاد و تلاش‌های بین‌المللی فراوانی برای حمایت از این روحانی مبارز عربستانی صورت گرفت، وزارت کشور عربستان شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ اعلام کرد وی به همراه ۴۶ نفر دیگر در عربستان اعدام شد. مراجع تقلید شیعه در پیام‌ها و سخنان خود به مناسبت شهادت شیخ نمر، حکومت عربستان را مسئول عواقب این اعدام دانستند.

 رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در این خصوص هم فرمودند:"بدون تردید خون به ناحق ریخته‌ این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت... خداوند متعال از خون بی‌گناه نمی‌گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت... جهان اسلام و همه‌ دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.

مسلمین جهان باید در قبال این گونه حوادث وظایف خود را به درستی تشخیص و به آن عمل کنند اعدام های این چنین بی اساس خشونت طلبی های مشمئز کننده، گفتمان افراط طلبانه تکفیر، تروریسم مذهبی و بی رحمانه، استبداد حکام کشورهای اسلامی، اختلاف افکنی و زوال وحدت مسلمین برای کل جهان اسلام خطر آفرین است. شهید شیخ نمر باید سرمشق واقع شود تا مسلمین بدانند که بی تفاوتی و بی بصیرتی می تواند هزینه های گزاف برای دین و هستی مسلمین تحمیل نماید و برای حفظ اسلام جان ها باید فدا کرد.

اگرچه دولت عربستان سعودی باید برای دولت های عربی مسلمان عبرتی باشد که افراط گرایی، رجوع به غربیان دشمن پیشه و دوری از میانی اسلام ناب نیز پایه های حکومتشان را سست و متزلزل خواهد کرد و آنان را در جهان آخرت سخت گرفتار عذاب لایزال الهی خواهد کرد.بنابراین مسلمانان  اگر خواهان عزت دین و عزت مسلمانان عالم هستند و کراهت دارند که دوباره از این گونه حوادث مانند اعدام شهید مظلوم نمر را مشاهده کنند باید اولا نگذارند وحدتشان خدشه دار شوند و ثانیاً یاد و خاطره این شهید و تمام آنان که مانند شیخ نمر قربانی ستم ها و سیاست های اشتباه شیاطین مسلمان نما شده اند را زنده نگه دارند.

شیخ نمر به مادرش پیش از شهادت در نامه ای نوشته است:به مادر صبورم ام جعفر؛ در هر حال خداوند را سپاس می گویم مادرم خداوند را به خاطر هرچه که در تقدیر ما نهاده است شکر گزار باش تقدیر الهی بهتر از تقدیر ماست و انتخابش بهتر از انتخاب ماست ما چیزی را انتخاب می کنیم اما همواره خدا بهترین را برای ما بر می گزیند ما چیزی را می خواهیم و به خدا می گوییم که آنچه که خیر است برای ما پیش بیاور خداوند پاک و منزه است و هیچ کسی در این دنیا جز با مشیت الهی نمی تواند حرکتی بکند، هیچ چیزی از چشم و اراده خدا پوشیده نیست مادر همین کافی است؛ مادامی که امور مقابل چشم و تحت اراده خدا باشد همین کافی است همین برای ما کافی است خداوند تو را حفظ کند و در پناه خود نگهدارد و خداوند همگان را حفظ کند.

براین اساس همانطوری که شیخ نمر به آن اشاره کرده است ،"خداوند را به خاطر سرنوشتی که برایش مقدر کرده است، شکرمی‌کند".پس نتیجه‌ای که می‌توان به آن به گفته  این مجاهد فی سبیل الله رسید اینکه در این دنیا باید همه کاره را خدا دانسته و هیچ چیز را از اسباب ندید و همچنین خدا را در قبال این نعمت‌های بسیار شکرگذار بود.همانطور که روند نزولی و فروپاشی تدریجی خاندان حاکم سعودی نشان می دهد، قطعا خون شهید نمر باقر النمر به ثمر خواهد نشست و ریشه ظلم و بیداد و سرکوب و تبعیض در این کشور را خشک خواهد کرد.

 

انتهای پیام/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها