نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. اسفند 1401 - 15:10
معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیرگچساران گفت:مرحله نخست آبگیری سدچم شیر با حجم ٣۵٠ میلیون متر مکعب با موفقیت انجام شد وهم اکنون ۱۵ درصد از ظرفیت این سازه ابی پر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محمد رضا فاضل،معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران درحاشیه بازدید خبرنگاران از سد و‌نیروگاه چم شیر گفت: نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود و طرح ساخت سد و نیروگاه چم شیر ۸۹.۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این پروژه عظیم تحولات خوبی در منطقه ایجاد می شود، تصریح کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

فاضل تصریح کرد: سد و نیروگاه چم شیر تاثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت در حالی که بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران خاطرنشان کرد: سد و نیروگاه چم شیر به عنوان بزرگترین پروژه برق آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره شده ۲/۳ میلیارد متر مکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۰ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی در سال می باشد.

 فاضل بیان کرد: آورد متوسط دراز مدت رودخانه زهره حدود یکهزار و ۷۰۰ میلیون متر مکعب می باشد، یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب ها، استفاده از آب ذخیره شده برای توسعه و بهبود فعالیت های کشاورزی در استان های بوشهر و خوزستان است. در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به صورت سیلاب های بزرگ اتفاق می افتد.

 معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران ادامه داد: حجم عمده آب با کیفیت مطلوب کشاورزی در فصول غیر کشت به صورت سیلاب از دسترس خارج شده و به دریا می ریزد و در هشت ماه باقیمانده سال دبی پایه آب رودخانه کم و کیفیت آن بسیار پایین است لذا احداث سد و ذخیره سیلاب های زمستانه رودخانه زهره و تنظیم و رهاسازی مناسب آب در کل سال علاوه بر تامین آب کشاورزی موجب بهبود کیفی آب رها شده از سد نسبت به رژیم طبیعی رودخانه در زمان مصرف خواهد شد.

 فاضل اظهار کرد: این طرح باهدف و اخذ مجوزهای لازم ازجمله مجوز زیست‌محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استانداردهای جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد است.

 وی گفت: با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در انتهای پاییز امسال مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای بلاک تونل انحراف، آزمودن و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود، با موفقیت انجام شد.

 فاضل اظهار کرد: با تکمیل آخرین لیفت بتن تونل انحراف در اوایل این هفته عمل آبگیری طرح وارد مرحله بعدی شده است که در این مرحله امکان ذخیره‌سازی آب تا ارتفاع نرمال سد همراه با پایش و کنترل لحظه‌ای خواهد بود.

 وی ادامه داد: با توجه به تمهیداتی در این طرح برای کنترل کیفیت آب با ایجاد چند مجرا در ترازهای مختلف بدنه سد پیش‌بینی‌شده این امکان را بهتر خواهد داد که در هر زمان نسبت به تنظیم آب داخل مخزن با تخلیه آن اقدام شود.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران خاطرنشان کرد: با وارد شدن به مرحله جدید آبگیری طرح و ذخیره مناسب آب این نوید را به کشاورزان پایین‌دست مخصوص کشاورزان دشت‌های زیدون و هندیجان می‌توان داد که در تابستان و پاییز که با آب بسیار اندک و درعین‌حال بی‌کیفیت روبه‌رو بودند از این به بعد سد چم شیر آبی مناسب را ازلحاظ کیفی و کمی برای آن‌ها تنظیم خواهد کرد.

 

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها