نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. فروردين 1402 - 11:03
دکتر زراعت‌کیش گفت: کاهش وابستگی به نرخ دلار، بهبود وضعیت دیپلماسی اقتصادی و افزایش صادرات می‌توانند گشایش‌هایی را در بحث افزایش تولید و رونق اقتصادی در کشورمان ایجاد کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دکتریعقوب زراعت کیش، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی؛ در خصوص شعار سال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» گفت: مقام معظم رهبری امسال در پیام نوروزی همچون سال‌های گذشته جهت‌گیری‌های مهم کشور را مشخص فرمودند، رهبر انقلاب در نام‌گذاری شعار سال چارچوب‌ها و اولویت‌های سیاست‌گذاری و نیز برنامه‌هایی که ازنظر اجرایی برای مسئولین در اولویت هستند، بنا بر مصالح و مشکلات کشور مشخص می‌کنند.

وی افزود: پس همان‌طور که از بیانات مقام معظم رهبری برداشت شد، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور را بحث مسائل اقتصادی مطرح کردند و فرمودند که در سال گذشته نیز تلخی‌ها و شیرینی‌هایی نیز در مباحث اقتصادی داشتیم که تورم و گرانی برای مردم را از مهم‌ترین این تلخی‌ها برشمردند.

زراعت کیش بیان کرد: بنابراین مشخص است که در فرمایشات نوروزی رهبر معظم انقلاب در بحث نام‌گذاری شعار سال، بازهم جهت‌گیری اساسی کشور برای سال 1402 مسائل اقتصادی است که برای رفع این مشکلات چند متغیر مهم را اشاره فرمودند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: یکی از متغیرهای مهم بحث سرمایه‌گذاری است که باید این مهم در کشور موردتوجه ویژه قرار بگیرد تا به امر تولید برسد. به‌طوری‌که حضرت آقا پیش‌نیاز رشد تولید را به‌عنوان مهم‌ترین عامل سرمایه‌گذاری در کشور قلمداد فرمودند بنابراین به نظر می‌رسد که جهت‌گیری آینده کشور باید بهبود سرمایه‌گذاری آن‌هم در راستای افزایش تولید باشد.

این اقتصاددان گفت: حال سؤال اینجاست که این سرمایه‌گذاری چگونه افزایش پیدا می‌کند که با تسهیل کسب‌وکار، با اعمال قوانین جدید در راستای امنیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، با بهبود دیپلماسی اقتصادی این مهم نیز اتفاق می‌افتد یعنی بتوانیم یک ارتباط خوب اقتصادی در راستای منافع کشورمان با دیگر کشورهای مختلف دنیا برقرار کنیم.

وی افزود: اگرچه رهبر انقلاب از سوی دیگر هم مهار تورم را به‌عنوان متغیر اقتصادی در راستای بهبود وضعیت معیشتی مردم بیان فرمودند؛ بنابراین ملاحظه می‌کنیم که این دو متغیر مهار تورم و افزایش تولید به جهت بهبود وضعیت اقتصادی مردم می‌تواند باهم در یک اقتصاد کلان اتفاق بیفتد که دور از دسترس هم نخواهد بود.

دکتر زراعت کیش بیان کرد: پس به‌نوعی این دو متغیر در مسائل اقتصادی مکمل هم هستند یعنی خود رشد تولید موجب می‌شود که کاهش تورم را در جامعه داشته باشیم چراکه در مکانیسم تخصصی عرضه و تقاضا وقتی‌که افزایش تولید مدنظر باشد کاهش قیمت‌ها و بهبود وضعیت تورمی در کشور را شاهد خواهیم بود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: البته باید توجه کرد که تنها عامل کاهش تورم قطعاً هم نمی‌تواند بهبود در امر تولید باشد، یعنی بهبود تولید خود یک عامل در کاهش تورم است و مؤلفه‌های دیگری هم وجود دارد که ازجمله می‌توان به کاهش وابستگی به نرخ دلار اشاره کرد که می‌توانیم با پیمان‌های منطقه‌ای همچون «شانگهای و بریکس» این وابستگی را به دلار کاهش بدهیم.

اقتصاددان گفت: ازاین‌رو بهبود وضعیت دیپلماسی اقتصادی و افزایش صادرات و همه این مورد می‌توانند گشایش‌هایی را در بحث افزایش تولید و رونق اقتصادی در کشورمان ایجاد کنند که به‌نوعی مستقیماً در کاهش تورم تأثیرگذار هستند. اینکه چگونه این شعار سال اجرایی شود قطعاً با تمرکز و همت مسئولین می‌تواند عملیاتی شود یعنی هم دولت و هم مجلس متمرکز بشوند و سیاست‌ها و قوانینی اعمال کنند که بتوانند کسب‌وکارها را برای سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی امن جلوه دهند.

وی افزود: اگرچه این نکته هم حائز اهمیت است که مؤلفه‌های تولیدی در ایران کم‌نظیر هستند نیروی کار فراوان و مواد اولیه ارزان در اختیارداریم و کشور دارای یک مزیت نسبی در تولید بسیاری از کالاها در جهان است و شرایط ایدئال است و این تمرکز مسئولین و اعمال قوانین جدید تسهیلگر و کار و تلاش در این راستا می‌توان یک تحول عظیمی را در بحث رشد تولید و کاهش تورم در پی داشته باشد.

دکتر زراعت کیش بیان کرد: این در حالی است که بسیاری از مباحث گرانی و تورم که در کشورمان اتفاق می‌افتد قابل پیش‌بینی هستند و با یک سیاست‌های تعدیل گر تجاری مثل تنظیم تعرفه‌ها می‌توان از خیلی گرانی‌ها و افزایش تورم جلوگیری کرد به‌عنوان نمونه همین قیمت پیاز در چند ماه گذشته با افزایش بی‌سابقه روبه‌رو بود و دلیل هم این بود که خیلی راحت پیاز کشاورزان کشورمان را به خارج صادر می‌کردند بدون اینکه مکانیسم‌های تعرفه‌ای برای محصول موردنیاز مردم تعریف شود.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در پایان هم تصریح کرد: بنابراین در راستای تنظیم بازار می‌توان با اعمال سیاست‌های صحیح بخشی از تورم را در کشور کنترل کرد حتی در شرایط تحریم، اما یک برنامه‌ریزی صحیح، منظم، مستمر و متمرکز نیاز دارد که منویات مقام معظم رهبری در کشور نیز پیاده شود.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها