نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. ارديبهشت 1402 - 19:14
معاون اجرایی رییس جمهور گفت: بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر از مزایای سد چم شیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور در بازدید از سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: با بهره‌برداری از این پروژه عظیم تحولات خوبی در منطقه ایجاد می‌شود، تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مزایای این سد است.

منصوری، تولید ۴۸۲ مگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از دیگر مزایای این سد عنوان کرد.

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: سد و نیروگاه چم شیر تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری گچساران خواهد داشت و سد چم شیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران هم در ادامه گفت: سد و نیروگاه چم شیر به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق‌آبی در حال احداث کشور بوده که هدف آن ذخیره‌شده ۲/۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۰ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال است.
فاضل گفت: ظرفیت نیروگاه ۳ واحد ۵۵ مگاواتی و ۲ واحد کوچک هر یک به ظرفیت ۵/ ۵ مگاوات که درمجموع ۱۷۶ مگاوات است. آورد متوسط و درازمدت رودخانه زهره حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیون مترمکعب است، یکی از اهداف اصلی این طرح ذخیره سیلاب‌ها، استفاده از آب ذخیره‌شده برای توسعه و بهبود فعالیت‌های کشاورزی در استان‌های بوشهر و خوزستان است.

وی افزود: در رودخانه زهره بخش عمده حجم آورد (بیش از ۷۰ درصد آورده سالانه) تقریباً در چهار ماه از سال و به‌صورت سیلاب‌های بزرگ اتفاق می‌افتد. این طرح باهدف و اخذ مجوزهای لازم ازجمله مجوز زیست‌محیطی از سال ۹۱ شروع شد و با بهترین کیفیت در حد استانداردهای جهانی در حال حاضر با پیشرفت عملیات اجرایی ۹۵ درصد است.
وی گفت: با اخذ مجوز کمیته آبگیری وزارت نیرو در انتهای پاییز سال ۱۴۰۱ مرحله اول آبگیری طرح شامل اجرای بلاک تونل انحراف، تست و بررسی دریچه‌های تخلیه کننده، ارزیابی و پایش کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب مخزن بود، با موفقیت انجام شد.

فاضل با اشاره به حجم ۳/۲ میلیارد مترمکعبی این سد اظهار کرد: از این سد ۱۲۵ میلیون مترمکعب به گچساران تخصیص داده‌شده است. هم‌اکنون ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد چم شیر ذخیره است و تراز این سد ۵۴۶ متر ارتفاع از سد دریا است.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دو گنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته‌شده است.

 

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها