کدخبر: ۷۸۷۰۹
۱۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۳۹
چاپ

کارنامه سیاه حقوق بشری آمریکا:

ددمنشی آمریکا در شهادت ۲۹۸ مسافر پرواز ۶۵۵/ جنایتی که هرگز التیام نخواهد یافت+تصاویر

آمریکای جنایتکار در ۱۲ تیر۱۳۶۷ با شلیک ۲ موشک از عرشه ناو جنگی وینسنس ۲۹۸ زن، کودک، مرد، جوان و نوجوان مسافر و خدمه هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را بر فراز آسمان خلیج‌فارس به شهادت رساند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، مقام معظم رهبری دریکی از فرازهای سخنان خود در خصوص حقوق بشر آمریکایی تأکید می‌کنند: «آمریکایی‌ها میگویند ما طرفدار حقوق بشریم! ما میگوییم: اصلاً شما حقوق بشر را قبول ندارید. شما معتقد به حقوق کمپانی‌ها و سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی هستید. شما معتقد به منافع نامشروع رژیم آمریکا در سراسر دنیا هستید». این بخش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی به‌خوبی بیانگر آن است که طرفداری از حقوق بشر تنها ادعایی برای فریب افکار عمومی است.

کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه عنوان می‌کنند: «طرح مسئله حقوق بشر توسط آمریکا برای فریب و وسیله فشار است». نگاهی هرچند گذرا به تحولات و حوادث سیاسی در سراسر جهان ازجمله در آسیای میانه و به‌طور خاص در افغانستان، قاره آفریقا، آمریکای لاتین و حتی در خود جامعه آمریکا به‌خوبی نشان می‌دهد که مصادیق بارز نقض فاحش حقوق بشر در درجه اول توسط خود آمریکایی‌ها رقم می‌خورد.بنابراین آمریکایی‌ها، باوجوداینکه  در گسـتره بین‌الملل، ژسـت دفـاع از حقـوق بشـر را بـه خـود می‌گیرد و جنگ‌های خانمـان برانـدازی را در راسـتای اسـتیفای حقـوق بشـر، بـه راه می‌اندازد، امـا در عمل‌گرایی خـود دچار تناقض‌گویی‌های بسیاری، در مـورد حقـوق بشـر اسـت.

پـس از انقـلاب اسـلامی ایـران برخـﯽ کشـورها سیاسـت خصمانه را بـرای مداخلـه در امـور داخلـﯽ ایـران و تضعیـف قـدرت ایـران انجـام دادند که ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان سـردمدار این جبهـه از طـرق مختلفـﯽ تلاش در محدود کردن گسـتره شـمول حاکمیـت جمهوری اسلامی ایـران داشـته اسـت. هرچنـد ایـﻦ کشـور درگذشته نیـﺰ در امـور داخلـﯽ ایـران مداخلاتـﯽ را داشـته اسـت، امـا پیـﺶ از انقـلاب اسلامی در قالـب روابـط دوسـتانه ایـﻦ اهـداف را به‌پیش می‌برد.

 امـا پـس از انقلاب در قالـب روابط خصمانه درواقع، جمهـوری اسلامی ایـران همگام با پیشرفت‌ها و دسـتاوردها در حـوزه حقـوق بشـر، از ابتـدای انقلاب اسلامی تاکنـون قربانـی نقـض حقـوق بشـر به‌طور گسـترده نیز بوده اسـت. شـهادت 17 هـﺰار نفر انسـان بی‌گناه در اثـر اقدامـات تروریسـتی، شـهادت بیـﺶ از 200 هزار نفر و مجروحیت بیـﺶ از 700 هـﺰار نفـر در جریـان جنگ تحمیلی هشت‌ساله، شـهادت بیـﺶ از 13 هـﺰار نفـر و مجروحیـت بیـﺶ از 100 هـﺰار نفر در اثر کاربرد سلاح‌های شـیمیایی، شـهادت بیـﺶ از 4 هـﺰار نفـر از مأمـوران نیـروی انتظامی و مـرزی درراه مبـارزه با مـواد مخـدر و نقـض گسـترده حقـوق ملـت ایـران در اثـر تحریم‌های ظالمانـه و غیرقانونـی تنهـا برخـی از ایـﻦ مصادیق است.

نکته مهمـی که نبایـد از آن غافل شـد، ضـرورت پرداختـﻦ بـه ایـﻦ موضوع اسـت، اینکه این اقدامـات یا بـا مداخله و حمایـت مسـتقیم یـا غیرمسـتقیم مدعیـان دروغیـﻦ حقـوق بشـر به‌ویژه آمریکا صورت گرفتـه اسـت. در سـال 1360، رژیـم بعـث عـراق حمله به کشتی‌های تجـاری در خلیج‌فارس را شـروع کـرد و بـا اعلام مین‌گذاری سـواحل بنـدر امـام خمینـی (ره) و حملـه به دو کشـتی تجـاری، امنیـت خلیج‌فارس را مختل کـرد و در پی تحویـل هواپیماهای سـوپر اسـتاندارد و موشک‌های اگزوسه توسـط فرانسـه بـه رژیـم بعث عـراق بود که ابعـاد این حملات نیز افزایش یافت.

در برابـر ایـﻦ حمـالت کـه رژیـم بعـث عـراق به‌صراحت مسـئولیت آن را بر عهـده گرفـت، شـورای امنیت عکس‌العمل مناسـبی نشـان نـداد، اما در قبال انتسـاب چنـد حملـه بـه ایـران و شـﮑایت شـورای همـﮑاری خلیج‌فارس، 11 خـرداد 63 شـورای امنیـت قطعنامـه 552 را صـادر کـرد و در آن خواسـتار توقـف این حملات شد. درواقع سـال 1367، آمریکایی‌ها مستقیماً به نفـﻊ رژیم بعث عـراق وارد جنگ بـا ایـران شـدند و جبهـه دوم جنـگ را در خلیج‌فارس آغـاز کردند.در ابتدای سال 67 آمریکایی‌ها اقداماتـی را در خلیج‌فارس شـروع کردنـد. درگیـری بـا شـناورها و قایق‌های سـپاه و ارتـﺶ در منطقـه خلیج‌فارس، جلوگیـری از کنتـرل کـردن نیروهـای نظامی جمهـوری اسلامی ایران و حملـه بـه سـﮑوهای نفتـی ایـران در منطقـه خلیج‌فارس ازجمله ایـﻦ اقدامـات بـود.

درحالی‌که این سـﮑوها در حال سـوختن بـود عملیـات ایربـاس را انجـام دادند. از آغـاز جنـگ تـا 10 ژوئیـه 1984، 112 کشـتی در خلیج‌فارس موردحمله موشـکی قـرار گرفـت. ژانویـه 1985 جمهـوری اسلامی ایـران، بـه دبیـر کل وقـت سـازمان ملـل اعلام کرد که از هرگونه اقدامـی برای تأمین آزادی و امنیت کشـتیرانی در خلیج‌فارس، حمایـت و اسـتقبال می‌کند، اما حملات به کشتی‌ها ادامـه یافت. تـا تیرمـاه 1366، بیـﺶ از 8 میلیـون تـﻦ کاﻻ از محموله‌های کشتی‌ها در خلیج‌فارس بـه زیرآب رفـت. 41 کشـتی کامل نابود شـد و بیـﺶ از 200 تـﻦ از ملوانان کشـورهای مختلـف بـه قتـل رسـیدند و همین تعـداد نیز مجروح شـدند.

این‌گونه بـود کـه رژیـم بعـث عـراق در هـدف خـود مبنـی بـر بین‌المللی کردن جنـگ خلیج‌فارس تـا انـدازه زیـادی موفـق شـد و قدرت‌های غربـی و در رأس آن‌ها آمریـﮑا حضـور گسـترده و تهدیدآمیـﺰی در خلیج‌فارس یافتنـد و باﻻخـره کشتی‌های نفت‌کش کویتـی بـا پرچـم آمریـﮑا در خلیج‌فارس حرکـت کردنـد و اسـﮑورت نظامی نفت‌کش‌ها و کشتی‌های تجـاری موردنظر امریـﮑا در خلیج‌فارس آغاز شـد.21 سـپتامبر 1987، کشـتی ایرانـی «ایـران اجـر» موردحمله نیروهـای نظامی آمریـﮑا واقـﻊ شـد. همچنیـﻦ حمـلات نظامی آمریـﮑا بـه سـﮑوهای نفتـی ایـران، دخالـت آشـﮑار آن دولـت در منطقـه بـه نفـﻊ رژیـم بعث عـراق را به‌وضوح نشـان داد. و در آخـر 12 تیرمـاه 1367 حملـه نـاو آمریکایی بـه هواپیمـای مسـافربری ایران بر فـراز دریـای خلیج‌فارس کـه ازجمله مهم‌ترین جنایـات امریـﮑا علیـه ملت ایـران بـود.

روز یکشنبه 12 تیـر 1367 هواپیمـای ایربـاس آ 300- متعلـق بـه هواپیمایـی جمهـوری اسـلامی ایـران در فـرودگاه بین‌المللی بندرعبـاس بـه زمیـﻦ نشسـت و طبـق برنامـه پیش‌بینی‌شده، قـرار بود ایـﻦ هواپیما با شـماره پـرواز 655 بـه همراه 274 مسـافر و 16 خدمـه پـرواز کـه درمجموع 290 نفـر می‌شدند در سـاعت 10 صبـح بـه مقصد دبـی، امـارات متحـده عربـی پـرواز کند.کاپیتـان محسـﻦ رضاییان، خلبـان باسابقه پـرواز 655 هواپیمای ایربـاس آ 300- بـود کـه بدون شک از 7000 سـاعت پـرواز را در کارنامه خود داشـت. هواپیمـای ایرباس آ 300 نیز بـا 15 دقیقـه تأخیـر، در سـاعت در 10:17 صبـح به‌وقت رسـمی ایـران، از فـرودگاه بین‌المللی بندرعبـاس بـه مقصد فرودگاه بین‌المللی دبـی پـرواز خود را آغـاز کـرد، مـدت پـرواز تا دبـی 28 دقیقـه و حداکثر ارتفـاع تا 14 هزارپا تعیین شـد.

دقایق نخسـتین پـرواز و مراحل اوج‌گیری تا ارتفـاع 12 هزار پایی مطابـق طـرح پـرواز انجام شـد و خلبان پیوسـته با بـرج مراقبت فـرودگاه بندرعباس و مرکـﺰ کنتـرل راه‌های هوایـی ایران و امـارات متحده تماس داشـت .  چنـد لحظه پیـﺶ از ورود هواپیمـای ایربـاس بـه منطقـه کنتـرل هوایـی امـارات، در محلـی بـه نام «مولبیـت»، خلبان به مرکـﺰ کنترل هوایی کشـور اطلاع داد که قصد دارد بـه ارتفـاع 14 هـﺰار پایی صعـود کند. نـاو جنگی وینسـنس آمریکا در خلیج‌فارس مستقرشده بـود ایچنرمارک قلب ایـﻦ رزم‌ناو بـه شـمار می‌رفت کـه وظیفه اصلـﯽ آن، کشـف هدف‌های پرنـده، اعم از موشـک، هواپیمـا و پـردازش اطلاعـات، تعقیـب صدهـا هدف به‌طور همزمان و کنتـرل آتـﺶ آن‌ها بـود.

همچنین ایـﻦ رزم‌ناو به موشـک زمیـﻦ به هوا بـا برد 408 کیلومتـر نیـﺰ مجهز بود. سـاعت 10:22 صبـح نـاو جنگی وینسـنس بـه حریم آب‌های ایـران واردشده بـود، به دسـتور ناخـدا ویل راجـرز، فرمانده ناو وینسـنس، موشـک اسـتاندارد 2 را به‌سوی پـرواز 655 شـلیک کـرد. ناگهـان هواپیمـا از صفحه رادارهـای زمینی محـو و در آب‌های خلیج‌فارس سـقوط کـرد.با عدم اطلاع از سرنوشـت هواپیما، بـرج مراقبـت فـرودگاه بندرعبـاس، در تمـاس بـا دبی، پیگیر سرنوشـت پـرواز 655 شـد، ولـی آن‌ها اظهـار بی‌اطلاعی کردند. بدون فاصله سـتاد حـوادث اسـتان هرمزگان وضعیـت اضطـراری اعلام و فعالیـت خـود را آغـاز کـرد. بـا شناسـایی دقیـق محل سـقوط، بالگردها و شـناورها بـه موقعیـت 26 و 42 عـرض شـمالی و 56 درجـه و 3 دقیقـه طـول شـرقی منتقل شـدند. محل سـرنگونی هواپیمـای مسـافربری ایران ایر در تنگه هرمـﺰ واقـﻊ در خلیج‌فارس بـود.

پس‌ازاین واقعـه، مقامات آمریکایی اعلام کردند کـه یک فرونـد هواپیمـای اف 14- جمهوری اسـلامی ایران را مـورد هـدف قرار داده‌اند. پس از روشـﻦ شـدن نـوع هواپیما، آمریـﮑا ادعا کرد که در ایـﻦ مـورد مرتکب اشـتباه شـده، اما شـواهد بعدی این نظر آنان را مـردود جلوه داد. مقامـات نظامی آمریـﮑا اعلام کردند کـه هواپیمای ایرباس ایران خارج‌ازمسیر هوایـی، پـرواز داشـته و رزم‌ناو آمریکایی نیز 7 بار اخطـار رادیویی بـرای هواپیمای ایـران مخابـره کـرده، ولـی جوابـی دریافـت نکره اسـت.

 زمانی که هواپیمـا مـورد اصابـت موشـک نـاو وینسـس قـرار گرفت، هنـوز در فضـای هوایی جمهـوری اسـلامی ایـران قرار داشـت. موقعیت تقریبـی هواپیما در زمان سـقوط 26 درجـه و 38 دقیقـه و 22 ثانیـه شـمالی و 56 درجـه و 1 دقیقه و 24 ثانیه شـرقی بود.  دﻻیـل و قرائـﻦ نشـان می‌دهد کـه نه‌تنها کشتی‌های جنگی ایالات‌متحده از پیام‌های رادیویـی هواپیمـای ایربـاس شـماره 655 کـه بـر روی فرکانس‌های بـاز و بـه زبـان انگلیسی مخابـره می‌شد، باخبـر و مطلـﻊ بودنـد، بلکه قطعاً آن پیام‌ها را نیـﺰ در اختیـار داشـتند. پیام‌های رادیو ای کـه نشان‌دهنده غیرنظامی بـودن هواپیمـای مسـافربری و تجـاری بـودن آن بـود. این مدعا با بررسـی یافته‌های مربوط بـه تحقیقـات رسـمی کـه ایالات‌متحده بلافاصلـه بعـد از حادثـه انجـام داد، ثابت می‌شود. تحقیقـات وزارت دفـاع آمریـﮑا در خصـوص حادثـه مزبـور در تاریـخ 19 ژوئیـه 28(تیرمـاه) انجـام و در تاریـخ 28 ژوئیـه 6(مرداد) منتشـر شـد.

 گزارش وزارت دفاع آمریکا این‌گونه است که در پـرواز 655 ایران ایـر از بندرعبـاس شـروع شـد و بـه پـرواز خـود در مسـیری عـادی ادامـه داد تـا اینکه هفـت دقیقـه پس از پـرواز توسـط یک موشـک پرتاب‌شده از سـوی نـاو وینسـس مـورد اصابـت قـرار گرفـت… آخریـﻦ تمـاس خلبان بـرای گزارش دهـی در خصـوص موقعیت هواپیمـا نیز حدوداً در سـاعت 9:58 بود.ازاین‌رو بایـد نتیجـه گرفت که در زمـان مزبور، آمریکا از مسـئله مسـافربری بودن هواپیمـا و غیرنظامی بـودن آن پـرواز اطلاع کاملـی داشـته اسـت. در خصوص واقعـه حملـه بـه هواپیماي شـماره پرواز 655 ایـران باید توجه داشـت کـه اوﻻً هواپیمـای ایرانـﯽ بـر فـراز آب‌های سـرزمینی ایـران واقﻊ بـود و درواقع در قلمـروی حاکمیـت ایـران قرار داشـته اسـت و لـذا نمی‌توانسته خطری به تمامیـت ارضـﯽ یا امنیت کشـوری دیگر تلقی شـود.

 ثانیاً خود ناو جنگی وینسـنس نیـﺰ در آب‌های سـرزمینی ایـران قرار داشـت. این مسـئله 4 سـال بعدازآن ماجرا، توسـط نیویورک‌تایمز فاش شـد که ناو وینسـنس در آب‌های سـرزمینی ایـران بوده، نـه در آب‌های بین‌المللی. ایـﻦ در حالی اسـت کـه طبق کنوانسـیون حقـوق دریاها مـورخ 1982 توقـف و عملیات نظامی توسـط کشتی‌ها در آب‌های سـرزمینی مغایر بـا اصـل عبـور بی‌ضرر اسـت. ثالثاً حملـه نـاو آمریکایی بـه هواپیمـای ایرانی در زمـان مخاصمـه مسـلحانه میـان ایـران و رژیم بعث عـراق اتفـاق افتاد، یعنـﯽ زمانی کـه حقـوق بین‌الملل تعهداتـﯽ را بـرای کشـورهای ثالـث بـار می‌کند، ماننـد تعهد بـه بی‌طرفی. آمریـﮑا بـا ایـﻦ اقـدام خـود تعهد خـود مبنـﯽ بـر بی‌طرفی در جنگ را نیـﺰ نقـض کـرده اسـت؛ لـذا آمریـﮑا در این حادثه سـه اصـل از مسـلمات حقوق بین‌الملل را نقـض کرد که نقـض اصـل آزادی پـرواز هواپیماهـای کشـوری، نقـض اصـل عبـور بی‌ضرر در دریـای سـرزمینی و نقض اصـل بی‌طرفی.

در بررسـی سـانحه معلوم شد که هواپیمای مسـافری بر فراز آب‌های سرزمینی ایـران مـورد هـدف واقـﻊ شـد و در حوالـی جزیره هنـﮕام سـقوط کـرد. همچنین در ایـﻦ تهاجـم ناو وینسـنس وارد آب‌های سـرزمینی ایران شـده بود. قبـل از این واقعه توسـط نیروهـای آمریکایی بـه هواپیمایـی گشـت ایرانی از لحظه برخاسـتن از باند فـرودگاه بندرعبـاس تـا لحظه فرود اخطـار داده می‌شد. معنای این حرف آن اسـت کـه نیروهـای آمریکایی هواپیمایـی دولتـی جمهوری اسـلامی را حتی بـر فراز خاک خـود نیـﺰ تهدیـد می‌کردند حتـی در 8 ژانویـه 1988 مرتکب نقـض حریـم هوایی ایـران بـرای ره‌گیری شـده بودنـد.

از دیگر سـو نیروهـای آمریکایی به سکوهای نفتـی ایـران نیـﺰ حملـه کـرده بودنـد. مـاده 2 منشـور ملـل متحد کلیـه اعضـاء را از تهدیـد به‌زور یا اسـتعمال آن علیه تمامیت ارضی یا اسـتقلال سیاسـی هر کشـوری و یـا از هـر روش دیگری کـه با مقاصد ملـل متحد مبانی‌ات داشـته باشـد، منع نموده اسـت. دولـت ایالات‌متحده توسـط نیروهـای نظامی مسـتقر در آب‌های خلیج‌فارس و دریـای عمـان در زمـان حادثه و قبـل از آن عمـال، تمامیت ارضـی ایران را بـا اسـتفاده از انـواع ترفندهـا نقض کرده و به‌انحاءمختلف کشتی‌ها و هواپیماهای دولتـی جمهـوری اسلامی را تهدیـد کـرد. حمله آمریکا بـه هواپیمای مسـافری در حریـم هوایـی ایـران و در مسـیر هوایـی بین‌المللی مشـخص و اعلام‌شده که  نقـض قاعـده حقوقـی عـدم توسـل به‌زور و همچنیـﻦ نقـض آشـﮑار تمامیـت ارضـی یـک دولـت عضـو سـازمان ملـل  است.

دولـت ایالات‌متحده آمریـﮑا معتقد بـود که ناو وینسـنس به‌اشتباه، هواپیمای موردنظر را یـک هواپیمـای جنگی تشـخیص داده و بـرای دفاع از خود به‌سوی آن شـلیک کـرده اسـت! نماینـده دولـت ایالات‌متحده آمریـﮑا در جلسـه فوق‌العاده ایکائو اظهـار داشـت کـه فـرودگاه بندرعبـاس در آن روزهـا به‌طور دوگانـه بـرای هواپیماهـای نظامی و مسـافربری، توسـط ایـران، مورداستفاده قـرار می‌گرفت و هواپیماهـای اف 14- تـام کـت ایرانـی، ایـﻦ فـرودگاه را مرکـﺰ عملیـات خـود قـرار داده بودنـد. بـه همیـﻦ جهت، هـر هواپیمایی کـه از بندرعبـاس پرواز می‌کرد، به‌طور خـودکار، ازنظر نیروهای آمریکایی مسـتقر در خلیج‌فارس، هواپیمـای دشـمﻦ فـرض می‌شد، مگر آنﮑـه خلافـﺶ ثابـت شـود!

 بـا توجه بـه عـدم وجود سیسـتم هشـدار هوایـی و هواپیماهـای اکتشـافی در منطقه، کشـتی موردنظر (وینسـنس) برای تصمیم‌گیری تنهـا بـه وسـایل ارتباطـی و درک غریـﺰی خـود متکی بوده اسـت. بااین‌وجود، دولـت آمریـﮑا بـرای انـﮑار مسـئولیت خود در یـک حرکـت هماهنگ تـلاش کـرد تا افـﮑار عمومی را گمراه سـاخته و مسـئولیت خود در قبـال این حادثه را انـﮑار نمایـد. ریـﮕان، رئیس‌جمهور وقـت آمریـﮑا، اظهـار داشـت کـه هواپیمـا مستقیماً بـه سـمت نـاو وینسـس حرکـت کـرده و لـذا مـورد اصابـت موشـک قرارگرفته اسـت تـا ناو از خـود در مقابـل حمله احتمالـی مراقبـت نماید. ژنـرال ویلیام جـی. کـراو یکی از رؤسـای سـتاد مشـترک این کشـور نیز ابراز داشـت که وینسـس «باهدف دفـاع از خود» شـلیک کـرده اسـت.

روشـﻦ اسـت کـه اقدامـات وینسـس به‌عنوان نمونه‌ای از مـوارد دفـاع از خود پذیرفتنـی نیسـت. به‌عنوان‌مثال، هیچ‌گونه «حملـه مسلحانه‌ای» رخ نداده اسـت، یعنـی ادعـای شـلیک گلوله‌های هشـدار از سـوی کشتی‌های گشت زنی ایرانـی به‌سوی بالگرد آمریکایی کـه بسـیار نزدیـک بـه آن‌ها (و بـر طبـق تحقیقات نیوزویـک و نایـت ﻻیـﻦ، اگرچـه ایـﻦ امـر از سـوی امریـﮑا رد می‌شود، در داخـل حریـم هوایـی ایـران) در حال پرواز بوده اسـت، «حمله‌ای مسـلحانه» از شـدیدترین نـوع آن را کـه دیـوان بین‌المللی دادگسـتری در پرونـده نیکاراگوئه تعریـف می‌کند، تشـﮑیل نمی‌دهد. به‌این‌ترتیب، نـه می‌توان ویژگی‌های کشتی‌های ایرانـی را خصمانه دانسـت و نـه می‌توان اعمـال دفـاع از خـود از سـوی وینسـس را موجـه قلمـداد کرد.

از طـرف دیگر، واکنـﺶ وینسـنس بـرای دفـاع از خـود «ضـروری» نبـوده اسـت؛ چراکـه کشتی‌های مسـلح گشت زنی ایـران کـه بـه وینسـنس حملـه کرده‌اند، هیچ‌گونه تهدیـدی برای آن محسـوب نمی‌شدند و تا زمانی که وینسـنس در تخاصـم وارد نشـده بـود، به‌سوی آن شـلیک نکرده‌اند. درواقع، زمانـی که وینسـنس وارد آب‌های ایران می‌شود، به‌سوی کشتی‌های گشت زنی ایران که در حدود هشـت کیلومتـری آن بوده‌اند، آتش می‌گشاید.

حتـی این تردیـد وجود دارد کـه کشتی‌های ایرانـی قـادر به دیدن وینسـنس بوده باشـند، چه رسـد به اینکه آن را تهدیـد کننـد. از سـوی دیگر، ایـﻦ کشتی‌ها که به سـبکی مجهـﺰ شـده بودند، به‌هیچ‌وجه تسـلیحاتی در حد وینسـنس نداشته‌اند. بر این اساس وینسـنس بـرای دفاع از خـود، یعنی مفهومـی که به‌روشنی برای این مـورد اطلاق نشـدنی اسـت، وارد آب‌های ایران نشـده اسـت. این کشـتی در جهت تحقـق قواعـد حـق درگیـری که امریـﮑا تدویـﻦ کـرده و درنتیجه گـذر غیرقانونی از آب‌های ایـران را اجـازه می‌دهد و آن را بـه لطف «پیـروی از حق دفـاع از خود» تأییـد می‌کند، وارد آب‌های ایـران شـده اسـت.

ایـﻦ سرپوش گذاری به دلیـل این واقعیـت بـود کـه حادثـه هواپیمـای ایرانی، مستقیماً به ترویـج قواعد حـق درگیری امریـﮑا در خلیج‌فارس مربـوط می‌شد که بـه شـﮑلی کارآمـد اسـتفاده غیرقانونی از زور را تأییـد می‌کرد و اصـول منشـور سـازمان ملـل متحـد را نقـض می‌نمود.فاجعـه حملـه به هواپیمای مسـافربری ایـران مهم‌ترین و آشـﮑارترین مورد نقض حقـوق بین‌الملل هوایـی و قواعـد اساسـی تضمیـﻦ امنیـت و سلامت هواپیمایـی بین‌المللی کشـوری محسـوب می‌شود، امـا دولـت امریـﮑا در عمـل علی‌رغم ادعاهایـی کـه در جهت حمایت و پاسـداری از حقوق بشـر داشـته و دارد نشـان داد کـه مسـیری جز دفـاع از حقـوق انسان‌ها می‌پیماید؛ چراکه به‌راحتی از کنـار این موضوع گذشـتند و به مسببان این فاجعه نشـان لیاقـت دادند.

 ادعـای دولت امریکا مبنـی بـر دفـاع مشـروع تنهـا بـرای فـرار از مسـئولیت بین‌المللی خـود بـوده و فاقد هرگونـه وجاهـت حقوقـی و بین‌المللی اسـت؛ چراکـه دفـاع مشـروع تنهـا در برابر نیـروی نظامی دشـمن قابل‌تصور اسـت. از طرفـی حضـور نـاوگان نظامی آمریکا در آن مقطـﻊ زمانـی در آب‌های خلیج‌فارس و حملـه بـه هواپیمـای مسـافربری ایـران یکی از بارزتریـﻦ نمونه‌های نقض بی‌طرفی آمریکا در طـول جنـگ ایـران و رژیـم بعـث عـراق اسـت. بدون شک این‌یکی از اسـناد بـﺰرگ جنایـت آمریکا علیه ایران اسـت کـه هیچ‌وقت از تاریخ پاک نخواهـد شـد و تـا ابـد روی سـردمداران آمریکایی سـیاه خواهـد ماند.

 انتهای پیام/

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها