کدخبر: ۷۸۹۷۶
۲۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۸
چاپ

نگاهی به وضع کتاب‌خوانی در بام نفت ایران:

اقدامات خلاقانه کتابداران در مناطق عشایری گچساران

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران گفت: گچساران دارای 12 باب کتابخانه است که تعداد 6 باب آن در محیط شهری و 6 باب آن‌هم در مناطق روستایی قرار دارد که بالغ‌بر 100 هزار جلد کتاب در کتاب‌خانه‌های عمومی این شهرستان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، محمدرحیم الهیان، رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات این نهاد ضمن تبریک هفته کتاب به کتابداران، اهل‌قلم و همه دوستداران کتاب گفت: دین مبین اسلام برای مطالعه، کتاب‌خوانی و همچنین کسب علم اعتبار و ارزش خاصی قائل است. اهمیت کتاب‌خوانی در دین اسلام به‌قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب قرآن است و اولین آیاتی که بر حضرت محمد (ص) نازل‌شده با امر به خواندن و الفاظ کتاب، قلم و علم توأم شده است لذا اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی تا حدی است که خداوند متعال به قلم و به آنچه می‌نویسد هم‌قسم یاد می‌کنند. 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در باب اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی هم می‌فرمایند: «اگر تعداد كتاب زياد شد، اگر عنوان كتاب زياد شد، اگر كتاب در همه‌ موضوعات موردنیاز بود، اگر مردم توانستند سؤال‌ها و استفهام‌هايشان را در كتاب بيابند و به كتاب مراجعه كنند، يک عالم ديگر و ماجرای ديگری خواهد شد. هر جا كه با كتاب سروکاری هست، می‌بينيد كه ازلحاظ كيفيت روحی و وضع فكری، نسبت به آنجایی كه اين وضعيت وجود ندارد، تفاوت محسوسی هست»

الهیان در ادامه تصریح کرد: شهرستان گچساران دارای 12 باب کتابخانه است که تعداد 6 باب آن در محیط شهری و 6 باب آن‌هم در مناطق روستایی قرار دارد که درمجموع بالغ‌بر 100 هزار جلد کتاب در کتاب‌خانه‌های عمومی این شهرستان وجود دارد.

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران اظهار کرد: تعداد اعضای فعال در کتاب‌خانه‌های عمومی شهرستان هفت هزار نفر است که با توجه به سکونت بالغ‌بر 140 هزار نفر در این شهرستان، آمار نسبتاً پایینی را شاهد هستیم که خود همت و تلاش بیشتری را از سوی ما مسئولین می‌طلبد.

وی افزود: بااین‌وجود در طول هشت ماه گذشته بالغ‌بر 3 هزار جلد کتاب به امانت‌داده‌ایم که خوشبختانه این مهم با روندی افزایشی مواجه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 150 درصدی را تجربه کرده‌ایم.

الهیان در ادامه یادآور شد: فضای سرانه کتابخانه‌های گچساران 104 هزار و 100 متر است که به نسبت جمعیت شهرستان 2.85 متر به ازای هر صد نفر است. در گچساران پراکندگی کتابخانه‌ها به‌گونه‌ای است که بیشتر نقاط شهرستان کتابخانه دارند اما دو منطقه 108 دستگاه و کوی رزمندگان فاقد این مهم هستند که در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیز مصوب شد که با همکاری شورای شهر و شهرداری دوگنبدان در صورت اختصاص زمین، کتابخانه‌ای در این مناطق هم احداث شود.

وی ادامه داد: امروز کتابخانه‌های عمومی از یک مکان صرف امانت کتاب خارج‌شده و به محلی برای پایگاه اجتماعی و فرهنگی تبدیل‌شده‌اند که ویژه‌برنامه‌هایی ازجمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی آسیب‌شناسی اجتماعی و همچنین آموزش کسب‌وکارهای کوچک و... به‌صورت مستمر در سطح کتابخانه‌های شهرستان برگزار می‌شود.

رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران اظهار کرد: اما در خصوص هفته کتاب و کتاب‌خوانی اقداماتی نیز در سطح شهرستان انجام‌شده است، اولین اقدام نیز آیین تجدید میثاق با شهدای شهرستان را داشتیم در شهرستان گچساران از همکاران برگزیده کشوری و هم کتاب‌خوانان برگزیده سال گذشته نیز تجلیل به عمل آمد.

الهیان تصریح کرد: هفته کتاب و کتاب‌خوانی از 23 تا 30 آبان ماه است که در طول این هفته عضویت افراد نیز به‌صورت رایگان خواهد بود. نکته دیگر اینکه با همکاری آموزش‌وپرورش گچساران هم بازدید از مدارس را در برنامه داشتیم و هم دانش آموزان از کتاب‌خانه‌های سطح شهرستان بازدید کردند.

 رئیس کتابخانه‌های عمومی گچساران تصریح کرد: از دیگر اقدامات نهاد کتابخانه‌های شهرستان نیز حضور به همراه دیگر همکاران در حوزه‌های عشایری و روستایی با معرفی کتاب به مردمان عشایری است که این برنامه به‌صورت مستمر جهت ترویج کتاب در این مناطق دنبال می‌شود. اگرچه بازدید و اجرای برنامه‌های متنوع برای مراکز پرورش کودکان بد سرپرست یا بدون سرپرست با همکاری اداره بهزیستی شهرستان از دیگر برنامه‌های ما در این راستا است.

انتهای خبر/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها