نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. تير 1400 - 13:53
واکنش "علی خوانپایه" به آتش سوزی جنگل های گچساران:
اکران تلخ بر صحنه طبیعت چشم نواز زاگرس/ کاری از دستان خالی بر نمی آید
فرماندار سابق گچساران با اشاره به اتش سوزی های جنگل های این شهرستان نوشت:تا مادامی که مسئولین هدف گذاری، برنامه ریزی و تعیین اولویت را نداشته باشند و دچار روزمرگی باشند هر روز شاهد اکران تلخ بر صحنه طبیعت چشم نواز زاگرس و استان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، علی خوان پایه ، فرماندار سابق گچساران در حساب کاربری اش در اینستاگرام در واکنش به آتش سوزی های جنگل های گچساران نوشت:سینه کش کوهستان نارک که همانند تابلوی زیبایی که خداوند بر سینه سبز و وسیعش نقاشی کرده است، از درختان بی شمار بلوط تا زالزالک و پسته وحشی تا بال زدن پرندگان خوش آوازش و از همه زیباتر، وجود قشنگ ترین سنجاب های زاگرس که هزاران سال است، در تنه درختان تنومند بلوط هایش لانه ساخته اند چند روزی است که در آتش می سوزد.

متاسفانه دامنه آتش به کوه خامی رسیده، و هر لحظه زبانه های شعله آتش،  جنگل، مراتع و محیط زیست حیات وحش را  می بلعد.

در روزهای گذشته نیروهای مردمی و تشکل های مردم نهاد همپای  برخی از دستگاه های دولتی گروه گروه خود را به بالای ارتفاعات رسانده و با شاخه های بلوط با آتش مبارزه می کنند. اما در برابر شعله های آتش با آن شرایط توپولوژی و آب و هوایی کاری از دستان خالی بر نمی آید.

در این چند روز نبرد با شعله های آتش حاصلش سوختن صدها هکتار جنگل، پوشش گیاهی و خاکستر و آواره شدن ده ها گونه جانوری بوده است.

در سال جاری و سال های قبل چندین فقره آتش سوزی وسیع در استان کهگیلویه و بویراحمد اتفاق افتاده اما تاکنون یک برنامه ریزی اساسی، بلند مدت و راهبردی به منظور پیشگیری از  پدیده شوم آتش سوزی در سطح استان صورت نگرفته ولذا پیشنهاد می گردد:

۱- ایحاد پد هلی کوپتری با تمامی امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در یکی از نقاط استان که قابلیت دسترسی سریع و آسان را به تمامی نقاط استان را داشته باشد.

۲- آموزش نیروی مناسب توسط دستگاه های متولی از جمله استانداری(مدیریت بحران، منابع طبیعی و محیط زیست)

۳- فرهنگ سازی و تبلیغات توسط رسانه ملی و رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری همچنین دستگاههای فرهنگی.

۴-ریشه یابی علل و عوامل آتش سوزی ها در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و.‌‌..توسط دستگاههای مسئول.

۵- شناسایی عوامل دخیل در آتش سوزی ها چه سهوی و یا عمدی توسط دستگاه های انتظامی، اطلاعاتی و قضایی و برخورد جدی با آنها.

۶- عزم جدی همه مسئولین ارشد استان برای مبارزه با این پدیده.

البته متاسفانه مسئولین به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک می کنند و در مواقع بحران به جای عذرخواهی از مردم به جان هم می افتند و نسبت به هم توهین و ناسزا می گویند که خود یک نوع بدآموزی برای مردم است!.

تا مادامی که مسئولین هدف گذاری، برنامه ریزی و تعیین اولویت را نداشته باشند و دچار روزمرگی باشند هر روز شاهد  اکران تلخ بر صحنه طبیعت چشم نواز زاگرس و استان خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها