نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. مرداد 1401 - 7:54
با استفاده از آموزه های این مکتب مقدس درس آموز، می توان جهانی سرشار از روابط اجتماعی سالم بدون وجود حکومت های ستمگر برای مردم جهان بوجود آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، محمد علی نژاد،فعال فرهنگی گچساران در مطلبی در خصوص ضرورت تبیین مکتب عاشورا در جامعه نوشت:ببینید حرکت امام حسین علیه السلام به سمت عراق تنها یک حرکت محدود به زمان و مکان و در واقع مادی نبود، بلکه اصل این حرکت یک حرکت معنوی ، مکتبی،تربیت کننده و هدفدار بود.

امام حسین علیه السلام خود کاملا آگاه بود که در جریان حرکت به سمت کوفه به چه مصیبت هایی گرفتار خواهد شد اما ایشان این بلا ها و مصیبت ها را بخاطر اهدافی الهی و اخروی و همچنین برای ایجاد یک حرکت ماندگار و اثرگذار تربیت کننده در سراسر تاریخ نه تنها بلا نمی پنداشتند بلکه آنها را به شیرین ترین راه وصال خداوند تعبیر می کردند.

من بارها عرض کرده ام که قیام امام حسین علیه‌السلام نه تنها برای ما  مسلمانان و شیعیان بلکه برای همه ی مردم جهان از هر دین و آیینی برای غلبه بر اربابان ظلم و جور و همچنین غلبه بر امیال نفسانی و شیطانی دنیوی یک درس عبرت و سرمشق عظیم است که به وسیله ی آن می توان جهان را متحول کرد و با استفاده از آموزه های این مکتب مقدس درس آموز، جهانی هدفی و سرشار از روابط اجتماعی سالم بدون وجود حکومت های ستمگر برای مردم جهان بوجود آورد.

از نظر این حقیر، قیام امام حسین علیه السلام و یاران بزرگوار ایشان، جوانب عبرت آموز بسیاری دارد که لازم است امروزه برای اصلاح جوامع گوناگون علی الخصوص جوامع اسلامی در همه ی ابعاد تبین شده تا سرمشق و الگویی سازنده و افزاینده در راستای اهداف الهی ، اسلامی و اجتماعی برای همگان باشد.

ببینید از جمله ی مهمترین اهدافی که خود امام حسین علیه‌السلام هم به آنها اشاره ی مستقیم داشتند، اصلاح امت اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر، احیای سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حمایت از حق، مبارزه با باطل و جهل مردم، تشکیل حکومت اسلامی، اجرای عدالت، افشای چهره ی منافقین هست که همه ی اینها در کلام خود حضرت جمع است و می‌­توان از آن برداشت نمود.

مسلما چنین حرکتی، دارای اثرات فرهنگی و تربیتی بسیاری بر جامعه آن زمان و همچنین پس از آن خواهد بود؛ همچنانکه در طول تاریخ و تا به امروز این اثرات قابل مشاهده است و نمونه ی بارز آن مقاومت و ایستادگی مسلمانان سراسر جهان در مقابل حاکمان بیدادگر هست و در امتداد آن بوجود آمدن انقلاب هایی که اصل و اساس آن دستورات خدا و اهل بیت است که من باب مثال انقلاب با شکوه و عظمت اسلامی ایران مکمل و موید فرمایشات این حقیر میباشد.

از دیگر اهدافی که آن حضرت بخاطرش خود و اهل بیتش را فدا نمود، نهادینه کردن اصل ایثار و شهادت و همچنین پرهیز از دنیا طلبی است.همانطور که حقیر در ابتدای عرایضم گفتم، امام حسین علیه‌السلام از دشواری های مسیر اطلاع کاملی داشتند منتها با علم و اعتقاد به اینکه خداوند حکیم و علیم است و کاری را بدون حکمت و مصلحت انجام نمی­‌دهد؛ پس به امر او گردن می‌نهد و با ایمان قوی و جدیت، به راه خود ادامه می­‌دهد، حتی در اوج مصیبت نیز از فرمان خدا سرپیچی نکرده و به قضای الهی راضی است؛ چرا که تمام این مصایب را در راستای اطاعت الهی می­­‌داند و بنابراین برای ایشان و خاندانشان جز خیر و زیبایی نیست که حضرت زینب سلام الله علیها در پاسخ به ابن ­زیاد فرمود: ما رأیت الا جمیلا ...یعنی که جز زیبایی چیزی ندیدم. با آن که ایشان بعد از واقعه عاشورا و مشاهده مصایبی سخت، در اسارت بود و عزیزان خود را از دست داده بود؛ اما اینها باعث نمی­‌شد که تسلیم رضای الهی نشوند.

بدون شک چنین حرکت و نهضتی به منزله مبارزه با دنیازدگی و دنیاگرایی است چرا که امام حسین علیه‌السلام و یارانش، مال و جان و عزیزان خود را در این راه فدا کردند و این درسی برای جهانیان است که اهداف عالی الهی را بر تعلقات دنیوی ترجیح دهند و آنچه باقی است را دریابند که همان سعادت اخروی، تقرب الی الله و رضایت الهی است.

 صبوری و استقامت در برابر سختی ها و مصائب هم از جمله ی این درس ها و عبرت هاست. کتاب مقدس قرآن و دین مبین اسلام هم بار ها بر این اصل تاکید نموده اند و با تکرار آیه ی ان الله مع الصابرین موکدا این امر را تایید میکنند.حضرت در محلی به یاران خود فرمودند هر کدام از شما که تحمل تیزی شمشیر و زخم و ضربت نیزه ‌ها را دارد همراه ما بماند وگر نه باز گردد.

در میان بازماندگان کربلا و واقعه عاشورا، حضرت زینب سلام‌علیها نمونه بارز صبر و مقاومت بود که در مجلس ابن زیاد و یزید با وجود داغ بسیاری که دیده بود به افشاگری پرداخت و یزید را رسوا ساخت و آنگاه که ابن زیاد برای آزردن آن حضرت گفت: کار خدا را با برادر و خانواده‌ات چگونه یافتی؟ حضرت زینب سلام‌علیها در پاسخ درنگ نمى‌کند، صبورانه و با آرامشی که نشان از تسلیم رضای خدا بودن داشت، فرمود: به خدا سوگند، جز زیبایی چیزی ندیدم. آنان مردانی بودند که خداوند، شهادت را برایشان مقدر کرده بود و به سوی آرامگاه‌شان رفتند.

عملکرد امام حسین علیه‌السلام و اهل بیتشان در وقایع عاشورا بیانگر این اصل مهم است که ایشان فرایض و دستورات دین را به حوزه اندیشه محدود نکرده‌اند، بلکه آن را در سیره عملی خود متبلور ساخته‌اند، برای مثال تأکید امام بر نماز و عبادت تنها در محدوده کلام باقی نمی‌ماند، بلکه در عبادت های ایشان در شب عاشورا و نماز ظهر عاشورا متجلی می‌شود.

تبیین جوانب مکتب عاشورا یکی از بزرگترین گنجینه ها برای جهاد تبیین است که بارها رهبری عزیز بر آن تاکید نمودند.

پس واجب است که ما در امر  تبیین و زنده نگه داشتن مکتب عاشورایی و حسینی برای اصلاح جامعه و حرکت به سوی یک جامعه ی اسلامی که مورد تایید ائمه ی اطهار علیهما سلام الله و خدای متعال باشد تلاش دوچندان و مضاعفی داشته باشیم و انشاءالله که خداوند ما را به آرزوی حقیقی و قلبی مان که شهادت در این راه پر افتخار است برساند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها