کدخبر: ۷۹۵۱۱
۰۸ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲
چاپ

جدال بر سر آمار و بودجه؛

حواشی داغ شورای‌ برنامه‌ریزی گچساران با حضور تاجگردون +تصاویر

شورای برنامه ریزی گچساران

اولین نشست شورای برنامه ریزی گچساران با حضور نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ،اولین نشست شورای برنامه ریزی گچساران در سال 1403 به ریاست فرماندار شهرستان و با حضور امام جمعه، نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای تامین، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار دوگنبدان و مسئولین ادارات در محل سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

روانبخش دیهیمی خوب، فرماندار گچساران در نشست شورای برنامه ریزی شهرستان که با محوریت پیگیری مستمر برای جذب اعتبارات بیشتر، پیگیری تکمیل پروژه‌های نیمه کاره، ارائه گزارش ادارات پیرامون اقدامات انجام شده و... برگزار شد، بر لزوم جذب اعتبارات حداکثری ادارات و اکتفا نکردن به بودجه تخصیص یافته این شهرستان نیز تاکید کرد.

فرماندار گچساران در ادامه هم گفت:هفته دولت را به همه عزیزان تبریک عرض می کنم، رفتار و عمل دولت سیزدهم نشات گرفته از دولت شهید رجایی و شهید باهنر بود.

وی افزود:برای دولت چهاردهم نیز آرزوی موفقیت داریم. اما در بحث کمیته برنامه ریزی شهرستان نشست هایی هم با برخی مدیران تاکنون برگزار شد و اعتبارات تخصیص یافته سال گذشته را بررسی کردیم که اعتبارات نیز در ۲۹فصل و ۵۱برنامه توزیع شده است.

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران و باشت در مجلس در ادامه این نشست خطاب به «علی پوزش» معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت:حداقل نسخه ای در بحث اعتبارات به بنده هم بدهید باید یک هفته قبل از جلسه موارد را در اختیار مدیران و اعضای شورای برنامه ریزی قرار می دادید! لذا امروز سهم گچساران بر اساس چه فرمی تنظیم شده است؟ که بعدا نیز وارد موضوع اعتبارات امسال شویم، به هرحال طوری برنامه ریزی کنید که حق شهرستان ضایع نشود.

دیهیمی خوب در ادامه افزود:برخی مدیران حتی از اعتبارات اداره شان خبر ندارند.این درحالی است که در راه و شهرسازی سال ۱۴۰۱حدود ۲۳میلیارد تومان برای مجتمع پردیس هنری دارای تخصیص شد که متاسفانه این مبلغ بابت بدهی پیمانکاران خارج از شهرستان نیز برداشته شد و اما سال ۱۴۰۲حدود ۹میلیارد تومان هم اعتبارات گذاشتیم که مقداری از این اعتبارات هم برداشته شد.

فرماندار گچساران هم درادامه این نشست به شوخی خطاب به معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌ریزی استان گفت: ببخشید آقای پوزش، یک کلام بگویید پوزش می خواهم! در ادامه این نشست هم تخصیص اعتبارات سال گذشته ادارات و دستگاه های گچساران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

تاجگردون در ادامه افزود:اگرچه درخدمت استان هستم و اما نماینده گچساران هم هستم اما نباید حق شهرستان در بحث اعتبارات ضایع شود.یک کارشناس برنامه باید اعتبارات استان، تخصیص شهرستان و... را حفظ باشد؛ لذا اگر دراین موضوعات کوتاه بیاییم نتیجه هم چنین می شود.

حجت الاسلام صفدر پناهی، مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد در ادامه هم گفت:آقای تاجگردون اینقدر به آقای «پوزش» گیر دادید که بسیاری از موضوعات را فراموش کردند،بنابراین شایسته است جلسه را طوری پیش ببریم که وقت تلف نشود!

تاجگردون ادامه داد:باید در خصوص پروژه ها بحث و تبادل گفتگو صورت بگیرد و بنده به عنوان یک ناظر در این جلسه حضور دارم و باید پیگیر حق و حقوق شهرستان گچساران نیز باشیم.

حجت الاسلام پناهی در ادامه اظهار کرد:آقای تاجگردون این جلسه مربوط به این نیست که بخواهید همه را محاکمه کنید! این جلسه همه اش مال شما نیست و شما امروز بیش از کوپن خودتان سخنرانی و وقت جلسه را گرفته اید.

تاجگردون در پاسخ هم افزود:جناب حاج آقا پناهی، شورای برنامه ریزی همین است و بنده هم اندازه کوپن خودم را می دانم که چقدر است. نکته این است که شاید شورای برنامه ریزی حتی ساعت ها به طول بیانجامد و ختم به یکی دو جلسه هم نشود.

حجت الاسلام هاشمی منش در ادامه هم تصریح کرد:نوع برگزاری جلسه خوب است و نسبت به اعتبارات هر پروژه ای هم حق سوال وجود دارد و معتقدم این موضوعات باید در سطح استان هم پیگیری شود. الان در شهرستان پروژه تعریف و اعتبارات هم تخصیص داده می شود اما بعضا هیچ اختیاری یک مدیر شهرستانی در این خصوص ندارد و آیا این حق برای مدیر شهرستانی وجود دارد که از مدیر کل مربوطه استان مطالبه کند؟ وگرنه جلساتی که مدیر شهرستانی بخواهد تماما جوابگوی پروژه ها و اعتبارات آن ها باشد، هیچ معنایی ندارد .

امام جمعه گچساران افزود:بنابراین همین مطالبه ای که امروز آقای تاجگردون اینجا دارند قابل تحسین است و اما باید از مسئولان استانی و کشوری جهت رفع هر چه بیشتر مشکلات شهرستان هم چنین مطالباتی وجود داشته باشد.

نماینده گچساران و باشت در مجلس تصریح کرد:رعایت قانون و حقوق ملت یک وظیفه است، بنده هم به خوبی می دانم که برخی مدیران شهرستانی، اختیاری در تخصیص اعتبارات و پروژه ها ندارند،لذا آقای فرماندار صاحب حق این جلسه هستند پس اگر تخصیصی به اداره ای داده شده باید پیگیری و مطالبه شود و اگر امروز کمی سخت بگیریم نتایج خوبی در آینده شاهد خواهیم بود و خواهش دارم که عزیزان در این خصوص ناراحت نشوند.

تاجگردون در ادامه اظهار کرد:آقای پوزش جنابعالی به عنوان یک مسئول در سازمان برنامه‌ و بودجه بایستی حساسیت ویژه ای نسبت به اعتبارات شهرستان گچساران نیز داشته باشید.

نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی عصر امروز هم در ادامه نشست شورای برنامه‌ریزی گچساران افزود: جلسه بعدی شورای برنامه‌ریزی شهرستان با حضور مدیران استانی، مشاوران طرح، پیمانکار و ذی‌حساب طرح باید برگزار شود و مدیران باید اطلاعات آماری اعتبارات را از مدیران استانی دریافت و با آمادگی کامل در نشست‌ها حضور پیدا کنند.

آرش مصلح، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان هم در این نشست گفت: کل اعتبارات مصوب آب استان ۱۸ میلیارد و ۳۰۰ و کل تخصص نیز ۱۷ میلیارد و ۴۰۰ بوده است که بالاترین تخصیص را در استان و برای گچساران دریافت کردیم و عملکرد ما در این خصوص نیز ۱۰۰ درصد بوده است.

وی افزود: در طرح آب‌رسانی به اراضی آبرزی گچساران تخصیص ۱۰۰ درصد بوده و هشت قرارداد فعال داشته است که بخشی از قراردادها هم پایان‌یافته است. این طرح یک شاخص خوب دارد که برای اولین بار یک کارخانه تولیدی در شهرک صنعتی گچساران لوله‌های فاز دوم پروژه را تولید کرد.

مصلح اظهار کرد: همین‌الان ۳۰ میلیارد تومان در این پروژه مطالبه داریم و ظرف ماه‌های آینده آب سد کوثر وارد منطقه آبرزی به مقدار ۷۰۰ هکتار خواهد شد. خواهش داریم که همچون سال گذشته مقداری از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت بازهم به پروژه‌ها تزریق شود.

تاج گردون در ادامه افزود: بحث انتقال آب به اراضی گچساران از سد چم شیر راداریم و متأسفانه این طرح امروز رهاشده است لذا مسئولین شهرستان در جریان باشید که از چم شیر تنها منفعتی که به شهرستان می‌رسد همین تخصیص آب ۶۰ میلیون مترمکعب بوده که سال ۹۳ تخصیص داده شد.

وی افزود: الآن هم بالادست و هم پایین‌دست این سد، آب‌رسانی می‌شود اما کنار دست که گچساران است هیچ خبری نیست درحالی‌که ۱۲ هزار هکتار زمین دیم در منطقه داریم پس آقای مصلح مجدداً پیگیر این موضوع شوید اما چرا به این راحتی گذاشتید که این طرح بی‌نتیجه بماند؟

مصلح ادامه داد: در خصوص طرح آب‌رسانی چم شیر به شهرستان جلساتی با متولیان امر گرفته شد لذا بایستی تقسیم‌کار با آب نیرو شود و بنده هم در سنوات گذشته پیگیر این موضوع بوده و بازهم خواهم بود.

نماینده گچساران و باشت در ادامه هم خطاب به شهردار و شورای شهر گفت: سنوات گذشته پروژه‌های ۱۰۰۰ میلیاردی در بافت‌های فرسوده گچساران انجام‌شده که متأسفانه امروز هم رهاشده و نسبت به نگهداری و صیانت از این پروژه‌ها بی‌توجهی شده است، حداقل متولیان امر نسبت به این موضوعات حساسیت ویژه داشته باشید.

نماینده گچساران و باشت ادامه داد: برخی توضیحات ناقص مدیران، فتیله‌مان را آخر جلسه پایین کشیدند و به‌جای آقای فرماندار باشم تک ریال اعتبار به برخی ادارات هم نمی‌دهم، بنابراین سازمان برنامه بودجه در قبال توضیحات این‌چنینی مدیران، واقعاً چه پاسخی دارد؟ واقعاً بنده امروز در این نشست بریدم.

فرماندار گچساران گفت: مدیرانی که پیگیر اعتبارات نیستند شایسته است که اعتبارات آن‌ها به ادارات و دستگاه‌هایی داده شود که کار می‌کنند.

امام‌جمعه گچساران افزود: امروز خوشحالم چراکه تنها اعتباراتی که کاملاً جذب و تخصیص و بالاتر از انتظار هم کار شد حوزه علمیه برادران بوده و انتظار این است که آقای تاج گردون و متولیان امر برنامه‌ریزی و بودجه‌ای در استان نگاه ویژه به این موضوع داشته باشند نکته دیگر اینکه حوزه علمیه برادران گچساران جهت تکمیل نیاز به مساعدت بیشتری دارد.

حجت‌الاسلام هاشمی منش ادامه داد: اضافه برجذب اعتبارات استانی و شهرستانی، رایزنی‌های بسیاری با خیرین هم داشته‌ایم که تا حدودی بار را از روی دوش دولت و اعتبارات استانی برداشتیم. حوزه علمیه خواهران گچساران نیز به همین صورت پیش رفته است در این زمینه بخش خوابگاه راداریم و پیشرفت کاری خوبی دارد.

قیطاسی، مدیر آموزش‌وپرورش گچساران در ادامه اظهار کرد: سالن وحدت آموزش‌وپرورش شهرستان چند سالی بلااستفاده بوده و تجهیزات و امکانات این سالن هم ناقص است؛ تجهیزات سرمایشی که ندارد امروز به‌نوعی تبدیل به ویرانه شده است.

وی افزود: انتظار است که این سالن قدیمی تجهیز و از آن استفاده بهینه شود و طبق بررسی‌ها نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است.

قیطاسی اظهار کرد: تنها هنرستان قدیمی شهرستان، هنرستان فنی طالقانی است و فضای فعلی این هنرستان نیز قابل‌استفاده و ایمن نیست و متأسفانه پروژه جدید هم تعریف‌نشده است. اگر امکان دارد فضای جدیدی در همان مکان احداث شود چراکه ۱۸۰۰ متر زیربنای فضای آموزش این هنرستان است و انتظار هم این است در این خصوص همکاری لازم صورت گیرد.

فرماندار گچساران در ادامه گفت: ان‌شاءالله مدیران در جلسه بعد با دست‌پر در نشست شرکت کنند.

تاج گردون افزود: اولین جلسه‌ای بود که امسال در خدمت مدیران بودم این نوع جلسات قطعاً ادامه خواهد داشت و تلاش داریم امورات به نحو احسن اجرا شوند. البته از مدیران انتظار داریم نسبت به عملکردشان پاسخگو هم باشند این مردم بیش از هر دوره دیگری نیازمند خدمت هستند ما ادامه‌دهنده راه مسئولین گذشته برای خدمت بیشتر هستیم و باید هم بیشتر احساس مسئولیت کنیم چراکه امروز نیازمند کار بیشتر هستیم.

تصاویر را مشاهده کنید.

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار