کدخبر: ۷۹۵۱۴
۱۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵
چاپ

گلایه‌هایی که تمامی ندارد؛

حکایت ربع قرن بلاتکلیفی مصلای گچساران/ آیا وزارت نفت به میدان می آید؟

مصلای گچساران

مردم گچساران انتظار دارند که در شهری که لقب پنجمین ابر مخزن نفت جهان را یدک می‌کشد وزارت نفت هم به میدان بیاید تا بیش از این شاهد چنین محرومیت‌هایی نباشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ،پپروژه تکمیل مصلای نماز جمعه گچساران که دو دهه پیش آغاز و تا به امروز ادامه دارد، تنها به‌عنوان یک موزه! مورد بازدید بسیاری از مسئولان کشوری و استانی درگذشته و حال قرارگرفته است. امید این می‌رفت که دیگر با این ظرفیت مورد ادعای مسئولان که هرروز منتش را بر سر مردم مظلوم و محروم این شهرستان می‌کوبند! شاهد این‌همه بی‌توجهی به تکمیل چنین پروژه‌ای نباشیم، امیدی که رفته‌رفته هم به یأس تبدیل شد! گویی گچساران باید تا ابد خاستگاه پروژه‌های ناقصی همچون مصلای نماز جمعه این شهرستان باشد.

داستان پروژه مصلای بزرگ امام خمینی (ره) گچساران که البته فقط به تکمیل آن خلاصه نمی‌شود، ظاهراً پایانی نامعلوم دارد. باوجود تأکیدات امام‌جمعه گچساران و دغدغه‌های نمازگزاران این دیار نفت‌خیز (فقر خیز) مبنی بر اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه با حفظ استانداردهای لازم و همچنین مطالبه عمومی مردم، هنوز به‌طور شفاف معلوم نیست که پروژه مصلای این شهر چه زمانی خاتمه خواهد پذیرفت تا با حداکثر کارایی ممکن در خدمت این به‌ظاهر شهروندان! باشد؟

این در حالی است که مصلای گچساران پس از گذشت بیش از دو دهه (24 سال) هنوز هم کامل نشده و در این سال‌ها مردم گچساران چشم به تکمیل پروژه‌ای دوخته‌اند که می‌توان گفت از مطالبات جدی و از اولویت‌های نخست آن‌ها به شمار می‌رود، پروژه‌ای که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن با مشکلات زیادی روبرو بوده و همچون گذشته به موانعی برخورد کرده و روند ساخت و تکمیل آن بازهم در هاله‌ای پر از ابهام قرارگرفته است.

اگرچه ساخت مصلای‌ گچساران خود حکایت دور و درازی دارد و کلنگ ساخت مصلای این شهر برای حضور جمعیت‌های چند هزارنفری و برگزاری مراسمات عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی و آموزشی و همچنین به دلیل مشکلاتی که برگزاری نماز جمعه در مسجد صاحب‌الزمان (عج) این شهر با آن مواجه بود، به زمین زده شد و حالا بعد از گذشت ربع قرن! پیشرفت فیزیکی این پروژه همچنان در پیچ‌وخم وعده‌های مسئولین جا خشک کرده است و امروز هم پایانی برای این پروژه عظیم قابل‌تصور نیست.

تاکنون هیچ مسئولی از بهره‌برداری کامل این مکان عبادی سیاسی سخنی به میان نیاورده است و هنوز مصلای بزرگ امام خمینی (ره) گچساران که به نام آن یگانه دوران نیز مزین گشته است، فرم واقعی خود را پیدا نکرده است و جای این سؤال را باقی می‌گذارد که چرا باید ساخت یک جایگاه نماز در بام نفت ایران (بام فقر ایران)، عمری به چنین درازا پیدا کند؟

به نظر می‌رسد با توجه به این روند نمی‌توان پایانی بر گلایه‌های مردم گچساران متصور شد، چراکه این روزها کاسه صبرشان لبریز شده و دیگر تحمل وعده‌های پوچ مسئولین را هم ندارند. آن‌ها انتظار دارند که در شهری که لقب پنجمین ابر مخزن نفت جهان را یدک می‌کشد وزارت نفت به میدان بیاید تا بیش از این شاهد چنین محرومیت‌هایی در «بام فقر ایران» نباشیم. بر این اساس، بازهم گریزی به این جمله امام‌جمعه سابق گچساران می‌زنیم که گفته بود متأسفانه گوش شنوایی پیدا نمی‌شود و این هم وضعیت مصلای گچساران است حداقل یک مسلمانی پیدا شود و به داد مردم برسد!

با این تفاسیر ظهر امروز نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت، مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران، فرماندار گچساران و جمعی دیگر از مسئولین در مصلای گچساران حضور یافته و در جریان آخرین وضعیت مشکلات این طرح نیز قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام سید عنایت هاشمی منش در این بازدید خطاب به مسئولین گفت: حدود 25 سال از کلنگ زنی مصلای این شهرستان می‌گذرد و بنا به دلایل مختلف هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده است اما آنچه امروز می‌توان به‌عنوان اولویت کار، موردبررسی و پیگیری قرار گیرد همین بحث گنبد مصلا است بنابراین در شورای سیاست‌گذاری این مهم تعریف‌شده و امروز هم با حمایت‌های مجموعه نفت این اتفاق هم افتاده است.

امام‌جمعه گچساران افزود: گنبد دوم مصلای گچساران برگرفته از گنبد حرم امامین عسکریین علیهماالسلام است که درجای خودش طراحی شیک و زیبایی است و عملیات اجرایی این گنبد هم‌اکنون فعال است؛ اما گنبد اصلی مصلا نیازمند پوسته است درحالی‌که این سازه بزرگ نیز تقویت‌شده است. مسئله دیگر اینکه سقف کاذب درون مصلا هم دچار آسیب شده و نهایتاً با مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که سقف‌های کاذب جمع شوند و نظرات کارشناسی این است که سقف به‌صورت سفیدکاری انجام شود که این اقدام هم نیازمند اعتبار است.

وی ادامه داد: سیستم برق مصلا نیازمند توجه جدی است اما یکی از دیگر مشکلات هم بحث تجهیزات سرمایشی مصلا خواهد بود. از دیگر ضروریات اینکه سقف مصلا فاقد ایزوگام است و با کوچک‌ترین بارش نفوذ آب درون مصلا را خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام هاشمی منش تصریح کرد: سرویس‌های بهداشتی وضعیت چندان مناسبی ندارند، عدم بندکشی دیوارهای مصلا موجب شده خیلی از قسمت‌ها ریزش داشته باشند و آجرها هم تخریب شود و نتیجه اینکه عدم‌کفایت اعتبارات استانی و شهرستانی تاکنون این پروژه را نزدیک به 25 سال بلاتکلیف نگه‌داشته است.

امام‌جمعه گچساران گفت: متأسفانه این روزها در شهرستان مکان مناسبی هم برای نماز جمعه نداریم و از سالن کانون جوانان بسیج استفاده می‌کنیم که مشکلات خاص خودش را دارد و عملاً درشان مردم گچساران نیست که بااین‌همه ذخایر و ظرفیت‌ها نفت و گاز بخواهیم هرروز این شرایط را تذکر بدهیم و انتظار از مسئولان وزارت نفت، نماینده گچساران و باشت در مجلس و دیگر مسئولان می‌رود که مشکلات مصلای گچساران هر چه زودتر مرتفع شوند.

غلامرضا تاج گردون، نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید گفت: کار تکمیل سقف مصلای گچساران باید تا زمستان نوبتم اگرچه معتقدم رفع مشکلات مصلا باید در اولویت امورات شهرستان باشد.

بر این اساس طی سنوات گذشته مساعدت‌هایی از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت برای تکمیل مصلای گچساران نیز صورت گرفته بود و امروز هم مسئولین نفت قول همکاری و مساعدت بیشتر برای رفع مشکلات مصلای شهرستان با قید اولویت را دادند.

گفتنی است امروز مشکلات مصلای بزرگ نماز جمعه گچساران با جدیت تمام توسط حجت‌الاسلام هاشمی منش (امام‌جمعه گچساران) پیگیری و دنبال می‌شود، بنابراین امروز کار تکمیل این پروژه در دستور کار قرار دارد و انجام امورات مصلا هم از جهات مختلف در حال مرتفع شدن است.

تصاویر تکمیلی:

 

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار