کدخبر: ۷۹۵۳۶
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۸
چاپ

آوار مشکلات بر «اَبَر پروژه» کهگیلویه و بویراحمد؛

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

پتروشیمی گچساران

دوازدهمین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با حضور معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل صمت استان در شرکت پتروشیمی گچساران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به‌منظور بررسی و تبادل‌نظر پیرامون مسائل و مشکلات شرکت پتروشیمی گچساران به ریاست معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد  و با حضور مدیران استانی و دیگر اعضاء در شرکت پتروشیمی گچساران برگزار شد.

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به اهتمام کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان برای رونق صنعت، تولید و اشتغال و همچنین  گشایش در کار سرمایه‌گذاران گفت: تمامی تلاش خود را برای رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری در استان کهگیلویه و بویراحمد به کارخواهیم گرفت و برای تحقق این امر مهم نیز از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم شد.

سید احسان عسکری تصریح کرد: بنابراین در همین راستا نیز اولویتمان در حوزه صنعت و تولید خواهد بود اگرچه رفع مشکلات این عرصه با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود.

رحمت‌الله جهان شاهی، معاون محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد در این نشست هم گفت: امروز باید اقدامات پیشگیرانه را در بحث زیست‌محیطی انجام دهیم، لذا امروز سیستم پالایش آنلاین گازهای محیطی و پایش آنلاین خروجی پساب در پتروشیمی گچساران مطرح است که قول انجام دادند اما انجام‌نشده، اگرچه جزو تعهدات شرکت پتروشیمی است.

مسعود سیاه پور،  رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در پاسخ هم افزود: تعهد می‌دهیم تا پایان مهرماه این مهم انجام شود چراکه در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای این طرح هستیم.

وی افزود: پتروشیمی گچساران باهدف تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون احداث شد و همچنین این مجتمع با دریافت گاز اتان از شرکت پالایش گاز بید بلند بهبهان نیز سالانه یک‌میلیون تن اتیلن تولید کند.

سیاه پور تصریح کرد: متأسفانه امروز حدود 50 درصد ظرفیت، خوراک دریافت می‌کنیم که مجبور می‌شویم حدود دو همت (دو هزار میلیارد تومان) محصول اتیلن را بسوزانیم.

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران افزود: متولی خط اتیلن غرب، صنایع پتروشیمی است همین خطی که از عسلویه تا منطقه تبریز و مهاباد کشیده شده است؛ بنابراین در روند احداث پروژه نیز صنایع پتروشیمی و دیگران هم بودند اما اینکه امروز مشکلات پتروشیمی گچساران به جهت مسائل سیاسی و یا تحت عنوان عدم همکاری است، بیشتر ورود نمی‌کنم.

وی ادامه داد: بااین‌حال هم اجازه نداند، علی‌رغم اینکه با پنج پتروشیمی قرارداد بسته‌ایم که خوراک پتروشیمی گچساران را دریافت و در این راستا نیز به خط غرب ارسال کنیم؛ اما متأسفانه این همکاری صورت نمی‌گیرد و بیش از یک‌سوم محصول تولیدی‌مان را به فلر (مشعل سوزی) می‌دهیم چراکه مجبور هستیم بسوزانیم!

سیاه پور بیان کرد: جلسات متعددی در این خصوص با صنایع پتروشیمی، کمیسیون انرژی، اصل نود مجلس تا وزارت نفت برگزار کردیم که همچنان بی‌نتیجه مانده‌ایم. بالادستی‌ها قول می‌دهند اما عملی نمی‌شود والان هم پتروشیمی امیرکبیر، ایلام، بندر امام (ره)، الوند و پتروشیمی تبریز با ما قرارداد دارند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه هم گفت: موضوعات و اطلاعات فنی را به ما بدهید تا مکاتبه‌ای با دکتر عارف (معاون اول رئیس‌جمهور) داشته باشیم لذا ظرفیت استانی به‌اندازه‌ای هست که جلسه‌ای با ایشان درخواست کنیم چراکه این مشکل لاینحل نیست البته وقتی تقاضا وجود دارد و از این‌طرف هم تولید می‌شود اینجا هم همان بحث کارشکنی به ذهن خطور می‌کند!

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در ادامه هم افزود: 26 اسفندماه به مرحله تولید رسیدیم امروز هم توانایی دریافت تا 165 تن اتان در ساعت راداریم و می‌توانیم 80 درصد را اتیلن تولید کنیم و چون اجازه نمی‌دهند ما بیشتر از 80 تن هم دریافتی نداریم.

وی اظهار کرد: باید توجه کرد که کارهای تعمیراتی این خط را هم حاضر نیستند انجام دهند راه‌اندازی خط گچساران را از صفرتا صد خودمان تقبل کردیم، ایستگاهی تقویت فشاری در منطقه سیاه مکان وجود دارد که این خطی که از پتروشیمی گچساران می‌رود و به خط سراسری وصل می‌شود ایستگاه تقویت فشاری وجود دارد که خروجی پتروشیمی گچساران و عسلویه را دریافت می‌کند و مجدداً فشار را بالا می‌برد این موضوع هم حدود سه ماه است که روی هواست.

سیاه پور افزود: باوجوداینکه حدود 60 شصت نفر را گذاشته‌ایم و کارهای تعمیراتی خط را انجام دادیم و حال آماده راه‌اندازی است، اما حتی نمی‌آیند مسئولیتش را بپذیرند که راه‌اندازی کنند! حداقل بگذارند خودمان انجام دهیم چراکه بحث قبول مسئولیت مطرح می‌شود لذا در این حد در سطح کلان کارشکنی می‌شود شاید برای این است که ما خصوصی هستیم و یا شاید هم دلایل دیگری داشته باشد.

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: اما اینکه امروز روی کاغذ بیاوریم که دو همت (دو هزار میلیارد تومان) در این سه ماه سوزانده‌ایم، پس غیرقابل‌تصور است و این همان مشکل اصلی پتروشیمی گچساران است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه هم تصریح کرد: در خصوص رفع این مشکل ظرف همین هفته نکات فنی را بنویسید که از طریق استانداری مکاتبه‌ای با معاون اول ریاست جمهوری داشته باشیم.

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران در ادامه هم بیان کرد: اما مسئله بعد اینکه نیازمند مجوز بهره‌برداری برای فروش محصولاتمان (سی تری پلاس و نیتروژن مایع) هستیم که باید با تانکر به فروش برسند. نکته دیگر اینکه چند بار به جهت نداشتن گازوئیل تا مرحله توقف تولید هم رفتیم که انتظار داریم این مشکل هم مرتفع شود.

وی تصریح کرد: نکته دیگر هم فضای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... برای کار فراهم نیست و یک مناقصه را بدون دردسر نمی‌توانیم انجام دهیم لذا انتظار این است که همه برای حل این مشکل نیز دلسوزی کنند و موضوع دیگر اینکه نیازمند کارگروهی برای ثبت سفارش هستیم و عزیزان صمت استان در جریان این مهم هستند.

فرماندار گچساران در ادامه این نشست هم گفت: در بحث محیط‌زیستی واقعیت امر این است در سطح شهرستان مشکلات زیادی داریم و اما درصد آلودگی پتروشیمی گچساران بسیار ضعیف است.

دیهیمی خوب ادامه داد: وجود پتروشیمی برای شهرستان یک نعمت است اگرچه مشکلات پتروشیمی بسیار است و در این برهه زمانی از مدیران استانی انتظار این است که تلاش کنند که پتروشیمی سرپا نگه‌داشته شود و به‌تبع مشکلاتش هم در اسرع وقت مرتفع شود.

وی افزود: اما اینکه عزیزان مطرح می‌کنند که مناقصات سیاسی است که بنده به‌عنوان نماینده دولت در این نشست تاکنون چه خواسته‌ای از بُعد سیاسی داشته‌ایم و ورود کرده‌ایم لذا ازنظر سیاسی این‌گونه نیست؛ اگرچه معتقدم مدیران کل تعاملات لازم برای رفع مشکلات پتروشیمی گچساران را داشته باشند.

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پایان این نشست اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد را باید از این مشکلات خارج کنیم، نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید برای این است تا به‌صورت میدانی مسائل را رصد و احصا کنیم بنابراین در همه نقاط کشورمان شرکت‌های پتروشیمی چنین مشکلاتی نیز دارند.

عسکری گفت: تأکیددارم که راه‌اندازی مجموعه‌های تولیدی اولویت اول باشد، اگرچه مدیر باید تدبیر کند و باید تمام زوایا برای رفع موانع تولیدی را بکار گیری کند و مسئول پیگیری مصوبات نشست‌ها هم همان دستگاه متولی باشد.

وی تصریح کرد: هدف از این نشست‌ها این است که گره‌ها بازشوند، با تمام توان پشتیبان تمام واحدهای تولیدی استان هستیم قبل از آمدنمان به پتروشیمی گچساران بازدیدی هم از طرح در حال احداث بیواتانول باشت داشتیم که لباس‌هایمان نیز خاکی شد و این‌یک وظیفه برای ما مسئولین است.

وقتی محصول پتروشیمی گچساران دود می‌شود!+ تصاویر

گفتنی است در این نشست در خصوص رفع مشکلات و موانع شرکت پتروشیمی گچساران ازجمله مشکلات زیست‌محیطی، امر تولید، منابع مالی و ... بحث و تصمیمات لازم برای رفع آن‌ها هم اتخاذ شد.

تصاویر تکمیلی:

 

پربیننده ترین ها