کدخبر: ۷۹۶۰۵
۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۵
چاپ

رفع تکلیف به سبک شهرداری دوگنبدان؛

ایجاد «جنگل وحشت» در بالا شهر گچساران!+ تصاویر و فیلم

درختان درهم‌تنیده و برخی هم قامت خشکیده، جمع شدن جوانان و نوجوانان و پُک‌های مکرر به سیگار، دیدن صحنه‌هایی از خماری معتادان، همه از نمونه مواردی است که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که در فضای به‌ظاهر سبز «شهرک گلستان» گچساران شاهد آن نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، امروزه پارک‌ها، بوستان‌ها و فضای سبز جزئی ضروری از زندگی شهری به شمار می‌رود به‌گونه‌ای که بسیاری از شهروندان ساعات زیادی از اوقات فراغتشان را در این مناطق سپری می‌کنند. اهمیت این امر می‌طلبد شرایط مطلوبی بر پارک‌ها و فضای سبز حاکم باشد تا حق‌وحقوق شهروندی زیر سؤال نرود.

این روزها شهروندان گچسارانی گلایه‌هایی را از برخی پارک‌ها، بوستان‌ها و فضاهای سبز شهرستان دارند و تاریکی و آسیب‌پذیر بودن تعدادی از آن‌ها آرامش خاطر را از خانواده‌ها گرفته چراکه معتقدند شرایط فعلی نیز زمینه پیدایش آسیب‌های اجتماعی را به‌خوبی فراهم کرده است؛ بنابراین اظهارات شهروندان نشان از این دارد که این امر تاکنون در برنامه‌های متولیان مدیریت شهری چندان موردتوجه قرار نگرفته است.

درختان درهم‌تنیده و برخی هم قامت خشکیده، دعوا، کتک‌کاری، جمع شدن جوانان و نوجوانان و پُک‌های مکرر به سیگار، دیدن صحنه‌هایی از ردوبدل شدن مواد مخدر و یا خماری معتادانی که در گوشه و کنار فضای سبز شهرک گلستان گچساران (حدفاصل کوچه یاس چهارم و پنجم) بر روح و روان ساکنان این منطقه چنگ انداخته؛ از نمونه مواردی است که کمتر کسی می‌تواند ادعا کند که شاهد آن نبوده است.

یکی از شهروندان ساکن شهرک گلستان گچساران در این خصوص گفت: فضای سبز یکی از نیازهای ضروری و مطلوب زندگی شهری به شمار می‌رود اگرچه در طراحی فضای سبز هم باید اصول زیبایی‌شناسی و ویژگی‌های بومی هم موردتوجه قرار بگیرد تا احتیاجات شهروندان را در بهره‌برداری از امتیازات مفید این‌گونه مکان‌ها روزافزون کند.

وی افزود: امروز فضای پر از درخت و تاریک منطقه گلستان گچساران را می‌تواند به «جنگل وحشت» تشبیه کرد که علاوه بر ایجاد مکانی رعب‌آور و ترسناک در ساعات شبانه به پاتوقی برای جولان اراذل‌واوباش، خلاف‌کاران، معتادان و همچنین خلوتگاه اختلاط پسران و دختران تبدیل‌شده و موجبات ناامنی برای ساکنین، به‌ویژه خانواده‌هایی که فرزندان کوچک‌تر دارند را رقم‌زده است.

 شهروند دیگری هم گفت: این نقطه از شهرک گلستان به برکت وجود تیرهای فشارقوی برق به فضای سبز تبدیل‌شده است! در دوره مدیریت آقای ظفری (شهردار سابق) چندین بار مکاتباتی را با مسئولین و متولیان امر داشتیم که این منطقه تبدیل به مکانی برای انباشت نخاله‌های ساختمانی شده است که بعد از مدت‌ها هم شهرداری دوگنبدان درحرکتی آن‌هم به جهت رفع تکلیف اقدام به کاشت بی‌رویه و بدون برنامه درختان متنوع در این منطقه کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین انتظار این بود که یک فضای سبز زیبا، با اصول طراحی و در شأن مردم در این نقطه ایجاد شود. امروز بعد از گذشت سال‌ها این به‌ظاهر فضای سبز در سایه بی‌توجهی و عدم ساماندهی و بهسازی «بیشه زاری» بیش نیست و محفلی برای گردهمایی جوانان شهرمان که با معضلات ریزودرشت اجتماعی روبرو هستند، تبدیل‌شده است.

جوان دانشجویی هم در این خصوص گفت: امروز فضای سبز از مکان‌هایی به شمار می‌رود که شهروندان با حضور در آن کمی از دغدغه‌های تکراری و مکرر روزمره فاصله می‌گیرند و طبیعتاً در چنین شرایطی، امنیت از اصلی‌ترین الزامات برای تأمین و حصول آرامش نسبی در این‌گونه فضاها خواهد بود، اما متأسفانه شرایط آن‌چنان‌که باید برای لذت بردن خانواده‌ها از چنین محیط‌های باشد فراهم نیست و کم نیستند خانواده‌هایی که از حضور خود در پارک‌ها و بوستان‌های شهرمان آن‌چنان‌که باید، احساس رضایت و فراغ بال هم نمی‌کنند.

این در حالی است که رضا قشقایی در خصوص میزان سرانه فضای سبز در این شهر گفت: بیش از ۱۴۰ هزار و ۶۶۷ مترمربع فضای سبز در ۲ سال گذشته در شهر دوگنبدان ایجادشده است که از این میزان فضای سبز ۴۱ هزار و ۴۳۹ مترمربع مربوط به چمن‌کاری و درخت‌کاری چهار پارک تازه احداث‌شده است.

شهردار دوگنبدان گفت: ۹۹ هزار و ۲۲۸ مترمربع از این میزان فضای سبز در حاشیه معابر و بلوارها ایجادشده است. همچنین در این مدت بیش از ۲۰ هزار و ۷۷۴ اصله درخت در مناطق مختلف شهر دوگنبدان کاشته شده است.

وی بابیان اینکه درگذشته به دلیل کمبود امکانات آبیاری فضای سبز شهر با استفاده از تانکرهای آب و به روش‌های سنتی انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: اکنون با اجرای سیستم لوله‌گذاری در بیشتر بوستان‌ها، فضای سبز حاشیه پیاده راه‌ها و بلوارها، ۹۰ درصد از آبیاری فضای سبز شهر از طریق سیستم تحت‌فشار انجام می‌شود.

شهردار دوگنبدان سرانه فضای سبز شهری را بیش 13.5 مترمربع برای هر نفر برشمرد و افزود: بیش از یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار مترمربع فضای سبز در دوگنبدان وجود دارد که این میزان فضای سبز در قالب توسعه پارک‌ها و ایجاد فضای سبز در میدان‌ها و حاشیه خیابان‌های شهر ایجادشده است.

قشقایی مهم‌ترین حُسن فضای سبز را در زیباسازی شهری برشمرد و گفت: ایجاد و توسعه فضای سبز شهری از وظایف شهرداری است و تأثیرات روانی و تزریق حس مثبت این فضا بر شهروندان پوشیده نیست اما برای نگه‌داری این فضاها علاوه بر تلاش مجموعه شهرداری، شهروندان نیز می‌توانند نقش داشته باشند و باید همیار ما در نگه‌داری این فضاها باشند.

بااین‌حال غلامرضا شکوهی پور، عضو شورای شهر دوگنبدان در ارتباط تلفنی با این پایگاه خبری قول رسیدگی به مشکلات فضای سبز شهرک گلستان تا حصول نتیجه را داد.

بر این اساس عموم مردم انتظار دارند شرایط بوستان‌ها و پارک‌های محله‌ای، از وضعیت مناسب‌تری برخوردار شود و شرایطی در این نواحی حاکم شود که خانواده‌ها بدون دغدغه بدآموزی، همراه با فرزندان خویش در چنین نقاط، محافل و محدوده‌هایی به‌خوبی حضور یابند.

انتهای خبر/