کدخبر: ۷۹۳۱۸
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۲
چاپ

با حضور مشاور وزیر در امور بانوان برگزار شد؛

بررسی مسائل و مشکلات حوزه بانوان در آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد

نشست هم‌اندیشی کارشناسان و رابطین امور بانوان آموزش‌وپرورش و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مشاور وزیر در امور بانوان در گچساران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ،نشست هم‌اندیشی کارشناسان و رابطین امور بانوان آموزش‌وپرورش و مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مشاور وزیر در امور بانوان و سرپرست اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش در سالن جلسات آموزش‌وپرورش گچساران برگزار شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد در این نشست که باهدف بررسی مسائل و مشکلات حوزه بانوان در آموزش‌وپرورش استان برگزارشده بود، ضمن تقدیر از زحمات رابطین و کارشناسان امور بانوان در مناطق مختلف استان گفت: بانوان همواره در مسئولیت‌های خود موفق عمل کرده‌اند اگرچه با تدوین برنامه و طرح‌های خلاقانه باید بسترهای لازم جهت رشد و شکوفایی دانش‌آموزان را فراهم کرد.

جمالی آرند افزود: همه در یک دولت انقلابی مشغول به فعالیت هستیم و معلمان خود باید الگوی دانش‌آموزان در عرصه‌های مختلف اخلاقی، تربیتی، آموزشی و ... باشند، بنابراین بایستی در حوزه مسئولیت‌هایمان عمل‌گرا و کوشا باشیم و آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان و بانوان در اولویت کاری باشد و با ایجاد کارگاه‌های آموزشی مؤثر به اهداف موردنظر در این زمینه دست پیدا کرد.

وی همچنین تصریح کرد: کارشناسان و رابطین امور بانوان آموزش‌وپرورش در سطح استان نیز بایستی نسبت به وضعیت دانش‌آموزان دختر و همچنین نسبت به حل آسیب‌های اجتماعی و مشکلات فرهنگی در حوزه کاری خود، اشرافیت کامل داشته باشند و با اجرای برنامه‌های متناسب آن‌هم با توجه به ظرفیت‌های موجود، در راستای رشد و پرورش دانش‌آموزانی پویا و بانشاط گام بردارند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بر بازدیدهای منظم و مستمر از مدارس دخترانه و تشکیل جلسات مشترک با اولیا و مربیان تأکید کرد و گفت: بدون تردید کمک به رشد دانش‌آموزان دختر و تشخیص نیازهای آن‌ها و همچنین برنامه‌ریزی جهت ارتقا و توانمندسازی هر چه بیشتر بانوان، زمینه رشد و ترقی جامعه را فراهم می‌سازد.

عاطفه السادات مدبر نژاد، مشاور وزیر در امور بانوان و سرپرست اداره کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش‌وپرورش هم در ادامه این نشست ضمن تقدیر و تشکر از پیگیری‌های کارشناسان و رابطین امور بانوان، به تشریح و تبیین اهداف و برنامه‌های حوزه امور بانوان در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پرداخت.

وی آموزش‌های توانمندسازی و مهارتی دختران دانش‌آموز و بانوان را مهم‌ترین راه دستیابی به پیشرفت و تعالی در آموزش‌وپرورش برشمرد و افزود: شکوفایی استعداد و قابلیت‌های بانوان برای نقش‌آفرینی در خانواده و اجتماع و همچنین تربیت دینی و تقویت هویت دانش‌آموزان دختر در راستای سبک زندگی اسلامی ایرانی امری بی‌بدیل و ضروری است و حتماً در اولویت کاری حوزه امور بانوان قرار گیرد.

مدبر نژاد در ادامه تصریح کرد: تلاش برای تشکیل خانواده از وظایف مهم دولت است و امروز نیمی از فرهنگیان را بانوان تشکیل می‌دهند که با توجه به مسئولیت‌ها، می‌توان بانوان را توانمند کنیم؛ بنابراین بانوان باید دغدغه‌های خودشان را جهت پیشبرد بیشتر امور و برنامه‌ریزی لازم جهت رفع مشکلات به سایر رده‌ها در آموزش‌وپرورش انتقال دهند.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور بانوان ادامه داد: امروز دغدغه بانوان بایستی دغدغه همه عرصه‌ها شود و طبق قانون بودجه، برخی اعتبارات دستگاه‌ها بایستی در حوزه زنان و خانواده هزینه شود اگرچه برگزاری کارگاه‌های آموزشی بایستی نتیجه‌بخش باشد.

وی در ادامه بابیان اینکه آموزش‌هایی در بخش سواد رسانه‌ای را در برنامه داریم افزود: برای تبدیل‌شدن به دانش‌آموزانی آگاه و فعال در مدارس دخترانه، تلاش داریم که هرچه زودتر این اتفاق مهم بی افتد. دانش‌آموزانی که تحت آموزش سواد رسانه‌ای قرار می‌گیرند، به مهارت‌های جدیدی مجهز می‌شوند چراکه سواد رسانه‌ای به رشد جامعه از یک‌سو و از دیگر سو به مصون ماندن جامعه از آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و ... کمک می‌کند.

مدبر نژاد اظهار کرد: در خصوص زیست عفیفانه تفاهم‌نامه‌ای در وزارت خانه هم منعقدشده است که تاکنون مدرسین 15 استان دوره‌هایی را درزمینهٔ زیست عفیفانه در مشهد گذرانده‌اند و دوره چهارم تربیت زیست عفیفانه برای آموزش خانواده‌ها را هم در آینده نزدیک خواهیم داشت.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور بانوان ادامه داد: امروز اهمیت خانواده بر هیچ‌کس پوشیده نیست و نظام ما نظامی خانواده محور است. خانواده رکن اصلی تربیت است و باید در کنار این عزیزان (انجمن اولیاء) برای رشد و تعالی هرچه بیشتر دانش‌آموزان تلاش کنیم. امسال هم بعد از چندین سال انتخاب مدرسین آموزش خانواده راداریم و در این زمینه دوره‌های توانمندسازی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیر آموزش‌وپرورش گچساران در ادامه این نشست هم گفت: بخش عظیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، امروز شاهد جنگ نرم دشمن علیه جایگاه زن و خانواده هستیم و دشمن به بهانه‌های مختلف سعی دارد تا جایگاه و شخصیت زن مسلمان را زیر سؤال برده و الگوی غربی را در جامعه ترویج دهد.

قیطاسی افزود: امروز وظیفه بانوان فرهنگی در تقابل با جنگ نرم دشمن، همان بصیرت افزایی است و اگر امروز سنگر عفاف و حجاب را از دست بدهیم بسیاری از سنگرهای دیگر یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند لذا در بحث توجه به عفاف و حجاب در مدارس باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

مشکلات و چالش‌های برخی مدارس دخترانه، جایگاه بانوان در عرصه‌های تصمیم‌گیری، مدیریتی، توانمندسازی و ارتقاء سطح علمی آن‌ها و همچنین تحکیم جایگاه خانواده از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست موردبحث و گفتگو و بررسی قرار گرفت.

تصاویری از این نشست را مشاهده کنید.