کدخبر: ۷۹۱۲۲
۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۵
چاپ

ماجرای ترمیم اثر باستانی دوره ساسانی در گچساران با سیمان

انتشار گزارشی از سوی یکی از رسانه‌های استان، سبب واکنش رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران و ارائه توضیحاتی در این رابطه شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، رحیم خردمند، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در واکنش به انتشار خبری در رسانه‌ها با عنوان «مرمت پل ساسانی باسیمان» گفت: تمامی مراحل مرمت و بازسازی پل خیری و محمدخان گچساران (پل ساسانی) مطابق کنوانسیون‌ها و منشورهای مرمتی «بورا» بند 8-۱ و ۱۵-۳ و منشور «ونیز» بند ۹ و ۱۰ اجراشده است و «اصل اناستیلوز» (دوباره ساختن بناهای تاریخی فروپاشیده به همان شکل اولیه) در مرمت رعایت شده و مصالح جدید نیز بوم آورد و بر اساس مصالح پل انتخاب و بکار گرفته‌شده است.

وی افزود: مصالح پل از سنگ لاشه کوهی به‌صورت قواره سنگ قلوه رودخانه و ملات ها ساروج در پی و کف و گچ نیم کوب در سازه‌های بالاتر بکار رفته است که هنگام مرمت هیچ سازه اصیلی تخریب نشده جز برداشت مصالح فرسوده و خاک مرده روی بدنه، اگرچه تمام اجزای باقی‌مانده نیز حفظ‌شده است.

خردمند گفت: درجاهایی که تشخیص داده شد، بخش‌هایی از سازه اصلی به‌صورت قاب نمایش داده‌شده است درحالی‌که مصالح مرمتی نیز بر اساس همان مصالح انتخاب‌شده است بنابراین همرنگی و هم‌جنسی رعایت شده به‌گونه‌ای که مرمت جدید و اصل بنا قابل‌تشخیص باشد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران تصریح کرد: البته نوع ملات جدید بکار رفته بجای ساروج ملات باتارد (ترکیب گچ سیمان و ماسه) که از ملات های مرمتی است برای حفظ بدنه اصلی بنا و دوخت دوز ترک‌های بین نما و سازه دوغاب ریزی شده است که مقداری از آن به علت فرسودگی و سوراخ‌های بدنه نیز روی بدنه ریخته که پاک می‌شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه در مورد مصالح رهاشده هنگام عکس‌برداری، کارگاه هنوز فعال بوده است که تمیزکاری صورت گرفته و خاک‌برداری هم با مجوز صورت گرفته است؛ بنابراین خاک مورداشاره هم خاک‌ریزی شده که برای جلوگیری از رانش و کنترل و تغییر مسیر آب محوطه به رودخانه بوده است.

به گفته رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران پروژه مرمت «پل ساسانی» منطقه خیرآباد گچساران توسط یکی از خبره‌ترین کارشناسان باستان‌شناسی استان و بر اساس استانداردهای دقیق سازه‌ای و معماری مرمت گردیده است.

ادامه نیز تصاویری از مرمت این آثار باستانی را مشاهده کنید.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها