کدخبر: ۷۹۱۴۴
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۸
چاپ

به استقبال از کنگره شهدای استان برگزار شد؛

یادواره شهدای گردان امام حسین در گچساران +تصاویر

یادواره شهدای گردان امام حسین علیه السلام تیپ 48 سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با حضور خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از مسئولان در گچساران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، یادواره شهدای گردان امام حسین علیه‌السلام تیپ 48 سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان با حضور خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، ایثارگران، مسئولان و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات آزادی شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد.

سردار محمد ارشادی، از فرماندهان دوران دفاع مقدس در این آیین معنوی به روایتگری حماسه‌ها و جان‌فشانی رزمندگان استان در دوران دفاع مقدس پرداخت.

وی در بخشی از سخنانش این‌چنین یادآور شد: استان کهگیلویه و بویراحمد در اعزام نیرو به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نسبت به جمعیتش در کشور مقام اول را دارا است و تعداد شهدای والامقام این استان خود بیانگر این موضوع است به‌طوری‌که رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در بسیاری از عملیات دوران دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند و تأثیرگذار در جنگ بودند.

ارشادی ادامه داد: به‌عنوان نمونه مأموریت مهم رزمندگان استان در لشکر ۲۵ کربلا و در عملیات والفجر هشت، تصرف پایگاه موشکی فاو و قطع نیروهای دشمن با عقبه بود. از دیگر مأموریت‌های گردان امام حسین علیه‌السلام در عملیات کربلای ۴ و 5 نمود پیداکرده است بنابراین در طول هشت سال دفاع مقدس تنها چند عملیات بوده که به اهداف واقعی خودمان دست پیدا نکردیم و یکی از این عملیات‌ها هم کربلای چهار بود.

فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: در سال ۶۴ (عملیات والفجر هشت) برای اولین بار رزمندگان ایران اسلامی از اروندرود با مشقت و سختی فراوان عبور کردند و یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌ها را رقم زدند و دشمن را ناکام گذاشتند به‌طوری‌که رژیم بعث عراق ۷۵ روز برای بازپس‌گیری فاو تلاش می‌کرد.

وی افزود: جهادگران جهاد سازندگی در محدوده کارخانه نمک شهر موشکی فاو مسئولیت زدن خاک‌ریز برای انتقال نیروها را داشتند که حدود 30 نفر در سنگر حضور داشتند و به‌نوبت پشت ماشین‌آلات (لودر و بولدوزر) می‌رفتند و اقدام به زدن خاک‌ریز می‌کردند که بسیاری از آن‌ها هم به شهادت رسیدند؛ بنابراین حفظ فاو به این صورت انجام می‌پذیرفت.

ارشادی تصریح کرد: قرار شد در سال 65 با همان ترفندهای عملیات والفجر هشت از منطقه آبادان و خرمشهر عبور کنیم، منطقه‌ای که تعیین‌شده بود ۱۷ کیلومتری شهر بصره عراق قرار داشت و همین امر هم موجب شده بود تمام مسئولین سیاسی و حتی در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع نیز اشاره می‌کردند که عملیات سرنوشت سازی در پیش خواهیم داشت.

فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: بااین‌حال دشمن به روی شهر بصره حساس شده بود، ۱۰۰ هزار رزمنده در سال ۶۵ در استادیوم آزادی تهران تحت عنوان سپاهیان محمد رسول‌الله (ص) طی مراسمی برای جبهه‌های عملیاتی منطقه کربلای چهار (شلمچه) اعزام شدند؛ اما ستون پنجم دشمن اطلاع یافته بود که قطعاً به‌زودی عملیاتی در جنوب انجام خواهد گرفت.

ارشادی افزود: آن روزها هیچ‌گونه امکانات و تجهیزاتی پیشرفته‌ای در جنگ نداشتیم و تنها اتکا به نیروی پیاده داشتیم، آواکس های جاسوسی آمریکا در عربستان مستقر بودند و تمام تحرکات نیروی ما را به بعثی‌ها منتقل می‌کردند چراکه عراقی‌ها در والفجر هشت غافلگیر شده بودند؛ بنابراین عراق بروی منطقه آبادان و خرمشهر حساس شده بود.

وی افزود: ما در فاو در منطقه محدودی درگیر شده بودیم اما در کربلای چهار حدود ۴۰ کیلومتر باید خط شکسته می‌شد و کار بسیار سختی هم بود. مأموریت تیپ ۴۸ فتح چپ منطقه بود و قرار بود جزیره قطعه را بگیریم در عملیات کربلای چهار ناموفق بودیم و به‌محض اتمام کربلای چهار دشمن جشن گرفته درحالی‌که اسرای زیادی از ما نیز گرفته بودند.

ارشادی ادامه داد: عراقی‌ها بعد از عملیات کربلای چهار منطقه را رها کردند، اما پیامی آمد که کسی از منطقه خارج نشود و همه بمانند و عراقی‌ها همه برای جشن و مرخصی رفته بودند لذا همان امکانات کربلای چهار برای کربلای 5 نیز آماده‌شده و در همان منطقه ۱۵ روز بعد عملیات کربلای 5 شروع شد.

فرمانده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دشمن در کربلای ۵ غافلگیر شد و خطه‌های دشمن یکی پس از دیگری نیز شکسته شد و در خط مقدم ساختمان‌های بصره دیده می‌شد، در شلمچه فقط گردان امام حسین علیه‌السلام ۱۱۰ شهید داد چراکه فاصله با دشمن بسیار نزدیک بود. قدم‌به‌قدم منطقه شلمچه ما شهید دادیم تا انقلاب حفظ شود و در برخی عملیات‌ها رزمنده‌ها به خاطر اینکه عقب نروند پاهایشان را به سلاح‌های سنگین می‌بستند تا نروند و مقاومت کنند.

ارشادی تصریح کرد: فرماندهان جنگ همه از جوانان بودند و رشادت‌های بسیاری در دوران دفاع مقدس صورت گرفت و امروز این عزت و اقتدار ایران اسلامی به برکت خون شهدا است لذا مسئولان بایستی ادامه‌دهنده راه و سیره شهدا باشند و درراه خدمت به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و از این امانتی که در دستان همه ما قرار دارد با تبعیت محض از ولایت‌فقیه به شایستگی صیانت کنیم.

پخش کلیپ شهدا، اجرای سرود، مرثیه‌سرایی سید مصطفی خلیلی مداح گچسارانی از دیگر برنامه‌های این آیین در گچساران بود.

تصاویر را مشاهده کنید.

 

 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها