کدخبر: ۷۶۱۸۹
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۷
چاپ

بهترین راهکار اقتصاددان گچسارانی برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو

جهش یعنی اینکه در عرصه تولید افزایش داشته باشیم که متاسفانه این روزها بازهم جهش قیمت در خودروها را شاهد هستیم اما به معنای واقعی جهش تولید را تاکنون ندیده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید یعقوب زراعت کیش ،اقتصاد دان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص افزایش افسارگسیخته قیمت خودروها گفت:این روزها بحث افزایش قیمت خودروهای داخلی بسیار داغ شده است که طبیعتا نگرانی های  هم به وجود آورده که به نظر می رسد یک نوع سردرگمی در شورای رقابت،سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نیز خودروسازان در مورد قیمت گذاری ها وجود دارد.

طرح کد ملی یک خودرو جواب نمی دهد

وی افزود:این روزها می شنویم که همان فرمول های سنتی و قدیمی درخصوص قیمت خودروها دوباره اعلام می شود و به عنوان مثال طرح هرکد ملی یک خودرو ،که این طرح ممکن است یک اثر ناچیزی داشته باشد که قبلا هم جوابش را گرفته ایم که جواب خوبی هم نبوده و بنابراین به تنهایی نمی تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.

اثرات روانی افزایش قیمت درجامعه

زراعت کیش درادامه اظهارکرد:هرچند نیاز به راهکارهای علمی و اقتصادی در این زمینه داریم،بنابراین  وقتی اعلام می شودکه برخی از خطوط تولید و برخی از خودروها از رده خارج می شوند پس شک نداریم حتی آن بازاریانی که از سواد اقتصادی چندانی برخوردار نیستند، می توانند به خوبی تشخیص بدهند که ممکن است این اقدام اثرات روانی در جامعه داشته باشد و به تبع قیمت آن خودرو در بازار هم افزایش پیدا کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت:بنابراین باید اعلام می شد که خطوط جایگزین درحال شروع به کار هستند که به عنوان مثال وقتی در سال جهش تولیدقرار داریم ،پس اگر سال گذشته حدود 300هزار خودرو تولید می شد امسال در سال جهش تولید نیز قرار است 700هزار خودرو تولید کنیم .

جهش افزایش قیمت به جای جهش تولید !

وی افزود:در حقیقت جهش یعنی این اقدام و نه اینکه به جای افزایش تولید شاهد افزایش قیمت ها باشیم، جهش یعنی اینکه در عرصه تولید افزایش داشته باشیم که متاسفانه این روزها بازهم جهش قیمت در خودروها را شاهد هستیم اما به معنای واقعی جهش تولید را تاکنون ندیده ایم.

بهترین راهکار جلوگیری از افزایش قیمت

زراعت کیش درادامه تصریح کرد:بنابراین به یک سیاست گذاری کلان و علمی در حوزه وزارت صنعت و معدن و به خصوص در بحث خودروها نیاز داریم که اولا رشد تولید را داشته باشیم چرا که بهترین راهکار جلوگیری از افزایش قیمت ها همان افزایش تولید و جهش تولید در صنعت خودروسازی ماست که باید برنامه های برای این موضوع طراحی شود و در سال 99هم تحقق پیدا کند.

اجرای سیاست سقف قیمتی

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت:نکته بعد هم به دلیل همان سردرگمی که عرض شد، شورای رقابت باید وارد شود و به طور قاطع قیمت هایی را هم اعلام کند و خودروسازان را ملزم کند که خودور را در آن سقف قیمت خرید و فروش کنند و سیاست سقف قیمتی در اقتصاد اینجا بسیار به کار می آید.

پیشفروش گسترده خودروها

وی اظهارکرد:نکته بعد اینکه خودروسازان هم به طور گسترده باید خودروها را پیشفروش کنند تا جلوی این حباب قیمتی را در بازار بگیرند و نیز سیاست های دیگری که به نظر می رسد نیاز به تدوین و برنامه ریزی برای جلوگیری از افزایش قیمت ها دارد.

علمی و حساب شده

زراعت کیش درادامه افزود:شما شک نکنید اگر به صورت علمی و حساب شده وزارت صمت و نیز شورای رقابت و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده وارد عرضه شوند ما شاهد تنظیم عرضه و تقاضا در بازار خواهیم بود.

سوداگری دلالان خاص

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: اگرچه نباید فراموش کنیم که نقش سازمان های نظارتی را این روزها به جای اینکه اعلام عمومی کنند ،به صورت دقیق وارد عرصه شوند و جلوی سوداگری برخی دلال های خاص و حتی کم کاری برخی از خودروسازان را بگیرند که در آن صورت اقدامات شان را به مردم اعلام کنند.

صنعت تاثیرگذار

وی درادامه گفت:ان شالله در سال جهش تولید، آنچیزی که مد نظر مقام معظم رهبری است در راستای افزایش تولید در همه عرصه ها به خصوص در صنعت خودروسازی که یک صنعت تاثیرگذار برسایر بخش های اقتصادی است را شاهد باشیم.

انتهای پیام/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها