کدخبر: ۷۸۷۸۸
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
چاپ

کارشناس مذهبی:

مکتب سیدالشهدا، مکتب امیدآفرینی‌ است

کارشناس مذهبی گفت:واقعه کربلا سرشار از ابعادامیدآفرینی است پس چه رجاء و امیدی وصف‌ناشدنی بیش از این سراغ داریدکه بتواند هم خود و هم دیگران را به سمت خدای متعال بکشاند ومقاومت وایستادگی کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید انصاری، مدرس حوزه و کارشناس مذهبی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی؛ در خصوص ضرورت تبیین مکتب امیدآفرین عاشورا در جامعه گفت: از ابتدای شروع حرکت امام حسین علیه‌السلام در تاریخ‌داریم که‌موجی از مخالفت‌ها از نزدیک‌ترین افراد به امام تا دلسوزان و دوستداران ایشان بر خواست که در مقابل امام ایستادند و از ایشان خواسته شد که این مسیر را ادامه ندهد، حتی این مرسوم در مرثیه عزاداری هم موجود است که به امام عرضه شد که اگر خودتان قصد رفتن و پا گذاشتن در این مسیر رادارید لااقل این زن و بچه‌ها را به دیگری بسپارید و عهدوعیال خود را وارد این میدان نکنید.

وی افزود: اما امام با علم به شهادت خودشان با علم به اسارت و بی‌پناهی عیال و خانمان خودشان در این مسیر امیدوارانه قدم گذاشتند و همه‌چیز را ذیل امید و توکل و اعتقاد راسخ قلبی به خدای متعال هم برای خود و هم برای همراهان خود چیدند.

 مدرس حوزه اظهار کرد: شما در قرآن شریف هم واژه نجینا را زیاد شنیدید که خدای متعال خطاب به پیامبران موسی، شعیب و یونس می‌فرمایند ما نجات دادیم آن‌ها را. به موسی امر شد در مقابل دریا بایستد و عصا به زمین بزند تا دریا بشکافد و او با طایفه و همراهانش از نیل عبور کند تا خطاب نیامد تا دستور و امر الهی وارد نشد موسی علیه‌السلام ناامید شده بود و باید همراهان را راضی می‌کرد، آرام می‌کرد، اما اگر بایستد با فرعون طرف می‌شد و اگر برود هم با نیل و دریا طرف شده و غرق می‌شود تا اینکه خدای متعال دستور شکافتن نیل داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاری بابیان اینکه واقعه کربلا سرشار از ابعاد امیدآفرینی است ادامه داد: اما امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا در اوج اضطراب و نگرانی‌ها، امیدوارانه با شور و شوق و شعف وصف‌ناشدنی یک‌به‌یک به یاران خود که خوشحال از این همراهی هستند وعده شهادت و بهشت را می‌دهد به قاسم بن الحسن علیه‌السلام وعده شهادت که می‌دهد خطاب ایشان به امام «احلی من العسل» است، چه شور و شعور و چه امید و رجایی وصف‌ناشدنی بیش از این سراغ دارید که بتواند هم خود و هم دیگران را به سمت خدای متعال بکشاند و مقاومت و ایستادگی کنند.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: در هیچ کجای تاریخ کربلا و مقاتل نداریم که بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها سرافکنده شده باشد درحالی‌که این مصیبت بزرگ غم‌انگیز هست، سنگین و دشوار و همچنین شکننده قلب‌ها هست اما در سرتاسر واقعه عاشورا خطاب حضرت زینب سلام‌الله علیها خطاب پیروزمندانه و امیدواری است.

 وی افزود: حضرت زینب سلام‌الله علیها خدمت خدای متعال چه در گودی قتلگاه که خطاب به خدای متعال عرضه می‌دارد «تقبل منا هذا القربان» چه کسی می‌تواند ادعا کند چنین صحنه‌ای موجود در تاریخ دیده است؟ بنابراین حضرت ناامید نشده است حضرت منتظر نزول فرشتگان الهی نشده است عهدی است که باخدای متعال بسته و امیدوار و سرشار از توکل و اعتماد به خدای متعال این مسیر را ادامه داده است، لذا باید بدانیم که امید در تمام طول زندگی در همه لحظات یک امر الهی است در سخت‌ترین و بدترین شرایط باید منتظر بمانیم صبر کنیم قطعاً خدای متعال حاضر و ناظر بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

 

انتهای خبر/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها