کدخبر: ۵۸۰۵۱
۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۳
چاپ

کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با دانا تشریح کرد:

عوامل برهم زننده تعادل بازار ارز/ عملکرد ضعیف دولت در توجه به بخش خصوصی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به دلیل اینکه پیش بینی های مربوط به رفع تحریم ها محقق نشد، بار منفی خاصی به وجود آمد و به تبع آن برخی قیمت ها افزایش یافت. نکته قابل ملاحظه دیگر این است که موضوع مذاکرات با مسئله قیمت نفت توام شد و مجموع این موارد موجب شد تا تعادل بازار ارز از بین برود.

به گزارش آفتاب جنوب،هوشنگ شجری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص اثر مذاکرات هسته ای در اقتصاد کشور اظهار داشت: مسلما مذاکرات هسته ای در اقتصاد کشور و نوسانات قیمتی تاثیر داشته است.

وی افزود:‌  به دلیل اینکه پیش بینی های مربوط به رفع تحریم ها محقق نشد، بار منفی خاصی به وجود آمد و به تبع آن برخی قیمت ها افزایش یافت. نکته قابل ملاحظه دیگر این است که موضوع مذاکرات با مسئله قیمت نفت توام شد و مجموع این موارد موجب شد تا تعادل بازار ارز از بین برود.

شجری ادامه داد: چیزی که شرایط را کمی سخت تر کرد و دارای اهمیت نیز هست ، مسئله بحث قیمت نفت بود که به نوعی این نوسانات را تشدید کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی همچنین تصریح کرد: ما برای تحریم ها هزینه هایی پرداخت می‌کنیم و در صورت رفع تحریم ها این هزینه ها با استفاده از تکنولوژی های جهانی تقلیل خواهد یافت. ما امروز در دنیای ارتباطات، کم و بیش به تبادل اطلاعات نیاز داریم و زمان می برد که بخواهیم تنهایی و با اتکا به داخل تکنولوژی های اقتصادی و علمی را به دست آوریم.

وی با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: ما باید از این سیاست‌ها استفاده کنیم و رشد اقتصادی را کم کم به دست آوریم. ما باید با اتکا به داخل و حضور در بازارهای بین المللی و رقابت با کشورهای دنیا توان اقتصادی خود را استفاده کنیم و از این فضاها برای افزایش قدرت کشور بهره ببریم.

این استاد دانشگاه در رابطه با نقش بخش خصوصی در اقتصاد، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی نقش بسیار موثر و مهمی در اقتصاد کشور دارد و باید بیش از پیش فعال شود. هم تئوری های اقتصادی و هم تجربه عملی نشان داده که اگر بخش خصوصی غیر فعال باشد، عملا رشد اقتصادی محدود خواهد شد.

شجری گفت:‌ اساس کار بخش خصوصی پیدایش و  افزایش رقابت بین تاجران، بازرگانان و تولید کندگان است. بزرگترین مزیت بخش خصوصی این است که یک اقتصاد غیرمتمرکز است و به همین دلیل برای ماندن در صحنه رقابت به وجود می‌آید و نتیجه ان پیشرفت،‌صنعت، اقتصاد، تجارت ، کشاورزی و ... است.

این کارشناس میائل اقتصادی بیان داشت: بدون شک اگر بخش خصوصی  فعال باشد بازارهای جدید، روش های جدید و فناوری های نوینی کشف خواهد شد که همگی به رشد اقتصاد و پویایی آن کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اما وقتی اقتصاد دولتی باشد دستاوردی جز رشد اقتصادی در یک چارچوب محدود حاصل نخواهد شد؛ چراکه اجباری برای رقابت وجود ندارد.

این استاد دانشگاه  با تاکید بر این که بخش خصوصی اساس و پایه پیشرفت اقتصادی هر کشور است، متذکر شد: البته در برخی پروژه ها، طرح ها و بازارها، که بخش خصوصی توان ورود به آن را ندارد دولت می‌تواند کمک‌ها و تسهیلاتی را ارئه کند.

شجری تاکید کرد: دولت هیچ کمک مناسب و موثری در این زمینه نداشته و عملکرد ضعیفی دارد. ما نسبت به منابعی که هزینه کرده ایم دست آوردهای بسیار ضعیف و پیش پا افتاده ای به دست آورده ایم. 

وی در خصوص ساختار اشتباه اقتصاد کشور، عنوان کرد: ضعف ساختاری اقتصاد ما حول محور سرمایه اجتماعی می‌چرخد. تا زمانی که ما سرمایه اجتماعی قوی نداشته باشیم یا مشکلات ما حل نمی‌شود و یا در حد بسیار پایین خواهد بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: منظور از سرمایه اجتماعی ایجاد جو اجتماعی است که در آن سرمایه های فنی از طریقبه هم پیوستگی اجتماعی خودشان را نشان دهند. این تغییر ساختار باید از جمعیت شروع شود.

 

انتهای پیام/م

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها