کدخبر: ۷۶۶۱۳
۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۰۸
چاپ

آتش سوزی گسترده در "کوه پهن" گچساران/آتش بی رحمانه می تازد+فیلم

این آتش سوزی که از عصرروز گذشته در ارتفاعات روستای چهاربیشه (کوه پهن) آغاز شده است و با وجود تلاش نیروهای بسیج ،منابع طبیعی ،محیط زیست و... مهار نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،این آتش سوزی که ازعصر روزگذشته آغاز شده همچنان ادامه داشته و با وجود تلاش نیروهای بسیج،منابع طبیعی،محیط زیست،هلال احمر و...بیش از چندین هکتار از مراتع و جنگل های کوه پهن (حدفاصل ارتفاعات منطقه چهاربیشه تا کوه دیل) همچنان در حال سوختن است و به دلیل وزش باد و پوشش گیاهی متراکم، مهار آتش به دشواری صورت می گیرد.

با توجه به موقعیت جغرافیای پوشش گیاهی و جنگلی کوه پهن و اتصال آن به پوشش متراکم دیگر مناطق کوهستانی(کوه دیل)،این احتمال نیز وجود دارد که اگر آتش‌سوزی هر چه زودتر مهار نشود؛گستره آتش‌سوزی به مناطق جنگلی دیگر این شهرستان نیز سرایت کرده و نیز فاجعه‌بار شود.

به گفته کارشناسان،بخشی از مراتع و جنگل های این سرزمین از منابع طبیعی با ارزش کشورمان به شمار می روند که همه ساله بنابر دخالت عواملی همچون جرقه های حاصل از افزایش دما و وزش بادهای گرم و عوامل انسانی در شعله های آتش نابود می شوند. 

از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بالغ بر 28 مورد آتش سوزی گسترده درعرصه‌های جنگلی و مرتعی دیار بام نفت ایران به ثبت رسیده که در نتیجه آن بیش از479 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شده است که با جولان این حجم گسترده از آتش سوزی ها سال 99 را می توان سال سیاه جنگل‌ها و مراتع گچساران برشمرد.

درختان بلوط،بن،کلخنک و بادام از مهمترین پوشش گیاهی "کوه پهن" به شمار می روند و این درحالی است که 90درصد از اراضی این شهرستان را عرصه های ملی تشکیل می دهند که از این میزان نیز 70درصد مراتع و جنگل ها هستند.

 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها