کدخبر: ۷۷۷۳۶
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۸
چاپ

واکاوی علل پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم پهلوی

یدالله مرادی گفت:حضرت امام(ره)این تحول عظیم انقلاب را شکل دادند و چون ریشه در باورمندی جامعه و هویت ایرانی داشت،انقلاب هم مستحکم شد و هم استمرار یافت و هم هنوز دشمنانش نتوانسته اند بدیلی برای آن تعیین و معرفی نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یدالله مرادی ،تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص علل پیروزی انقلاب اسلامی گفت:وقوع انقلاب اسلامی در ایران به عنوان آخرین انقلاب به تمام معنا و مفهوم و ابعاد، قرن بیستم بوده که یک تحول شگرف در سطح منطقه و جهان در ساختار سیاسی ، فرهنگی ، اقتصاد و نظامی پدید آورد.

 وی افزود:بنابراین علی رغم 43 سال از وقوع آن هنوز صاحب نظران در بررسی و شناخت علل و چگونگی وقوع آن به سر می برند ، لذا پاسخ به این سوال که چرا انقلاب در ایران به عنوان جزیره ثبات به تعبیر "جیمی کارتر" رئیس جمهور وقت آمریکا شکل گرفت؟ و تازه در قرنی که همه انقلابات و حرکت های ضد استعماری عنوان سوسیالیستی و یا لیبرالیستی  را جدای از دین و خدا ، یدک می کشیدند ، چطور انقلابی با عنوان اسلامی شکل گرفت و معادله قدرت را بین دو بلوک شرق و غرب به هم ریخت و هردو را به چالش کشید؟.

مرادی ادامه داد:هرچند این سوالات و ده ها سوال دیگر هنوز بی پاسخ مانده اند؟ اینکه در دانشگاه های معتبر جهانی مثل کمبریج ، سوربن ، هاروارد ، برکلی و... کرسی اسلام شناسی و شیعه شناسی بر پا داشته اند و مطالعات پیرامون تاریخ و هویت ایران و ایرانی را مطرح نمایند و مطالعاتی و پژوهشی مستقر نموده اند تا بتوانند به عمق این واقعه بزرگ نیمه دوم قرن بیستم (1979 م) شاید دست یابند.

تحلیل گر مسائل سیاسی تصریح کرد:با این وجود نیز در یک جمع بندی نهائی 5 نظریه مهم در خصوص علل مهم در شکل گیری این تحول عظیم طرح شده که می توان به «علل و عوامل اقتصادی ، ارزان شدن نفت سال 56 ، پایان جنگ اعراب و اسرائیل ، کوچ نشینی و مهاجرت گسترده روستائیان به شهر ،دوم دیدگاه مدرنیزاسیون که به تحولات صنعتی و پیشرفت و توسعه فرهنگی و دانشگاه ها، مدارس ،آزادی زنان ، انتخابات و برخورداری از امکانات رفاهی زندگی شهر نشینی در مقابل سنت گرایی طبقات مذهبی توسط حکومت پهلوی ایجاد شده بود،اشاره کرد.

وی ادامه داد:در ادامه هم می توان به موضوع دیگر چون طرح فضای بازسیاسی ناشی از روی کار آمدن حزب دموکرات در آمریکا و ایجاد فشار بر حکومت های وابسته برای کاهش زندانیان سیاسی و آزادی های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی؛نکته چهارم نیز دیدگاه تئوری توطئه و بیان ادعاهایی مبنی بر اینکه حکومت محمدرضا در حال تبدیل به یک قدرت منطقه ای بود و منافع ابر قدرت ها را به خطر می انداخت ، یا اینکه انگلستان درصدد انتقام از محمد رضا شاه برای طرح ملی شدن نفت و استقرار آمریکا به جای انگلستان بود و بیماری محمد رضا شاه و ناتوانی در اداره کشور و عدم اختیار به دیگران و... اشاره کرد.

مرادی اظهارکرد:اما نظریه پنجم بر این اصل است که ارائه نظریه جامعه مذهبی مبنی بر اینکه این انقلاب خواست خدا بود و مشیت و اراده الهی و امام زمانی بر آن تعلق گرفت و باید اینطور می شد. بنابراین حول هر کدام از این نظریات جای نقد و بررسی و تحلیل دارند و اذعان آنها کتب متعدد نوشته اند و صدها پژوهش اما هنوز این سوالات جای طرح شدن آن هم بعد از نزدیک به نیم قرن از پیروزی آن دارد.

وی گفت:اینکه اسلام و شیعه و قرآن و مسجد نقش تعیین کننده ، محوری ، زیر ساختی و اصلی را داشته شک نباید کرد اما آیا همه معتقدان به اسلام و قرآن و شیعه هم همین همراهی و همگامی و هماهنگی را با چهره بی بدیل روحانیت (امام خمینی (ره)) داشته و دارند؟ ، و از طرفی اینکه همه جریانات ضد پهلوی در دهه 50 یا سرکوب شدند یا مرغوب و یا در انزوا بودند و فرار از کشور و جمعی هم در زندان بوده و جریانات مذهبی به رهبری "سید روح الله خمینی" با درک درست از این خلاء جهت گیری مطالبات مردمی را به سوی استقرار نظامی اسلامی و دینی هم با تدبیر و صلابت جهت داد جای تردید وجود ندارد.

مرادی گفت: اما اینکه خمیر مایه  تفکرات مردم و حرکت های بی محابای آنها در اعتراض به نظام سلطنت و تمرکز بر رهبریت آن عالم روحانی توانست دو نظام سوسیالیستی شوروی ( شرق) و لیبرالیستی امریکا (غرب) را دچار بهت و عدم تصمیم گیری در حمایت از تداوم حکومت پهلوی نمود و رسماً در کنفرانس گوادلوپ (1978 م) این عدم حمایت را اعلام داشتند و در برابر خواست مردم ایران سر تسلیم فرود آوردند هنوز ابعاد و چرائی آن اعلام نظر مکشوف نگردیده و اینجاست که باید فرضیه های جدید و سوالات اصلی و فرعی دیگری را برای یک پژوهش جامع پیرامون علل پیروزی سریع و دقیق انقلاب اسلامی به اهل فکر و نظر ارائه داد.

وی ادامه داد:کشور ایران ، هویت ایران و جغرافیای کنونی ایران نه پذیرای ظلم و استبداد در طول تاریخ بوده و نه وابستگی تحت الحمایه بودن را بر می تابد ، از چندگانگی سیستم حکومت پهلوی که می خواست هم شاه و سلطنت را به عنوان موهبت الهی در تاریخ کهن قبل از  اسلام بازیابی نماید و هم ژست و ادای روشنفکرانه در برابر مظاهر نظام های دموکراسی را تبلیغ می کرد و هم در نقش حامی دین کمربسته امام رضا (ع) خود را می‌دانست و توجه به روحانیت آرام و بی آزار ایفای عمل می نمود.

تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان افزود:خاندان پهلوی در اصل جامعه ایران را بر سر سه راهی (مدرنیسم ،پان ایرانیست ، اسلام خواهی) سرگردان و بی هویت نمود و هنر امام خمینی (ره) در گره زدن این سه محور در قالب احیای هجرت فکری ، فرهنگی جامعه به خوبی برآمد و این تحول عظیم را شکل داد و چون ریشه در باورمندی جامعه و هویت ایرانی داشت هم مستحکم شد وهم استمرار یافت و هم هنوز دشمنانش نتوانسته اند بدیلی برای آن تعیین و معرفی نمایند.

انتهای پیام/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها