کدخبر: ۷۸۸۲۵
۰۶ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۳
چاپ

موسی زارعی پور مطرح کرد:

حرکت عظیم اربعین؛ رسانه‌ای قدرتمند در جهان

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: حرکت عظیم پیاده‌روی اربعین، رسانه‌ای قدرتمند است که به دلیل آثار و برکات فراوانش در برابر امپراتوری رسانه‌ای غرب قرارگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، موسی زارعی پور، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص نقش رسانه در تبیین ابعاد اربعین گفت: پدیده پیاده‌روی اربعین در سالیان اخیر چه به لحاظ تعداد افراد شرکت‌کننده و چه به لحاظ ارزش‌های معنوی در آن، جایگاه منحصربه‌فردی در بین سایر مراسمات مذهبی به خود اختصاص داده است. راهپیمایی عظیم اربعین نمونه‌ای مهم در لزوم نگرش جامعه شناسان در باب تحلیل جامعه و مؤلفه‌های اجتماعی همچون همبستگی اجتماعی، مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه تبیین هدف سیدالشهدا علیه‌السلام و همچنین وحدت بخشی به جهان اسلام از مهم‌ترین کارکردهای نظری و عملی پیاده‌روی اربعین خواهد بود، افزود: رسانه به‌عنوان گسترده‌ترین شبکه ترویجی آیین پیاده‌روی اربعین، این مراسم را نوعی «گردهمایی هویتی» معرفی می‌کند که حضور در آن به سبب کارکردهای سیاسی و فرهنگی‌اش ضرورت دارد بنابراین رسانه می‌تواند با تأکید بر هویت دینی افراد از ملیت‌ها، گرایش‌ها و قومیت‌های مختلف این حس و فکر را به هر زائر القاء کند که اینجا مرکز ثقل هویتی آن‌ها است.

زارعی پور در ادامه به نقش سیاست‌های امپراتوری رسانه‌ای غرب که در تضاد بافرهنگ اربعین است اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که مردمی ماندن ساختار اربعین و نقش مردم به‌عنوان مهم‌ترین رسانه ‌این حماسه جهانی ضرورت دارد و ازآنجاکه رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی عمدتاً در مرتبه اول تأثیرگذاری قرار دارند، تولیدات رسانه‌ای و انتشار محتوای تولیدشده شرکت‌کنندگان در حماسه جهانی اربعین در تأثیرگذاری ارتباطات انسانی و احیای انگیزه حضور، نقش کم‌نظیری را ایفا می‌کند.

کارشناس رسانه اظهار کرد: تولید مستند و شرح رفتارهای مسیر پیاده‌روی اربعین که در طول سالیان اخیر توسط رسانه ملی جمهوری اسلامی و تولیدکنندگان آن رسانه با موضوع اربعین خود نمونه‌های موفقی از تولیدات محتوایی اربعین به شمار می‌رود هرچند این تولیدات مستند در مواردی برای مخاطبان و به فراخور انتشار آن میان مردم و تأثیرش در فرایند ترویج این آیین، خود برگ برنده‌ای برای اعتلای رفتار و عملکرد در حماسه جهانی اربعین شده است.

وی ادامه داد: نکته اینکه رسانه‌های معاند اعم از شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی که دائماً درصدد سانسور و برعکس جلوه دادن نقاط قوت کشورهای شیعه به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران بوده و هستند، در مواجهه با بداعت عظمت اربعین حسینی مجبور به پاره‌ای از اظهارنظرهای واقعی در این خصوص شده‌اند که به‌عنوان‌مثال یکی از رسانه‌های چین، به ناتوانی رسانه‌های غربی در سانسور اربعین اشاره می‌کند و می‌گوید: اربعین ۲۰ میلیونی آن‌قدر صدایش بلند بود که رسانه‌های غربی و عربی نتوانستند خیل عظیم عاشقان سید و سالار شهیدان را نادیده بگیرند. حضور شیعیان در عراق، اربعین امسال را به بزرگ‌ترین تجمع بشری تبدیل کرد و رسانه‌های خارجی را واداشت تا از آن به‌عنوان «نمایش قدرت شیعیان» در عراق و خاورمیانه یاد کنند.

زارعی پور بابیان اینکه حرکت پیاده‌روی عظیم اربعین، رسانه‌ای قدرتمند است که به دلیل آثار و برکات فراوانش در مقابل امپراتوری رسانه‌ای غرب قرارگرفته است، تصریح کرد: بااین‌وجود نیز برخی کشورها با استفاده از قدرت رسانه، به فرهنگ و باورهای شیعیان حمله کرده‌اند تا پیام‌های فرهنگی تجمع آئینی اربعین به شکل مطلوب به مردم دنیا معرفی نشود. این در حالی است که اکنون آئین ارتباطی اربعین، شناسنامه شیعه در تمام دنیاست و می‌تواند با تمام هجمه‌های فرهنگی مقابله کند. اکنون‌که با هجمه فرهنگی دشمن علیه شیعه و ارزش‌های اخلاقی آن روبه‌رو هستیم، لزوم انجام پژوهش درزمینهٔ اربعین که یک رسانه گویا در ترویج تشیّع است، بیشتر احساس می‌شود.

 

انتهای خبر/

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها