کدخبر: ۷۹۰۷۱
۰۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۱۶
چاپ

امام‌جمعه گچساران مطرح کرد:

پویش «نه به تیراندازی» را راه‌اندازی کنیم

امام‌جمعه گچساران گفت: مردم و رسانه‌ها و فعالان مجازی و هرکسی که توان و اندیشه‌ای دارد به طرق مختلف پای‌کار بیایند و با راه‌اندازی پویش‌های نه به تیراندازی و سلاح به این رسم غلط پایان دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید عنایت هاشمی منش، امام‌جمعه گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی با اشاره به‌رسم غلط تیراندازی در مراسمات عزا و جشن‌های عروسی در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: معتقدم رسم غلط تیراندازی در مراسمات شادی و عزا باید با کمک ظرفیت بزرگان طوایف و فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌ها در استان برچیده شود، اما در خصوص موضوع تیراندازی در مراسمات سوگواری و عروسی، از چند منظر این موضوع قابل‌بررسی است.

وی افزود: نکته اول اینکه اگر از منظر آئینی و دیرینگی آداب‌ورسوم این مسئله را بررسی کنیم می‌بینیم که تیراندازی در مراسمات عزا، قدمت چندانی ندارد که طبق آیین کهن مناطق لر نشین هنگامی‌که انسان مشهوری از دنیا می‌رفت، بازماندگان، هم مطابق آداب‌ورسوم کارهایی همچون برپا کردن کُتل و لباس عزا انجام می‌دادند و هنگامی‌که کُتلی را برپا می‌کنند، تفنگ‌ها را (به نشان سوگوار بودن) سربه‌زیر، بر اسب کتل آویزان می‌کنند و این یعنی اینکه تفنگ هم در سوگ تفنگدار، سوگوار است.

امام‌جمعه گچساران گفت: نکته دوم اینکه اگر از منظر حقوق شهروندی به این موضوع بنگریم با توجه به حضور اقشار و گروه‌های سنی مختلف (با شرایط خاص خود دارای بیماری، بارداری و...) تیراندازی در مراسمات سوگواری و ایجاد شوک و ترس و ایجاد آلودگی صوتی آن‌هم جایی که رسم و ادب تشییع، سکوت و عبرت گیری است، توجیه منطقی ندارد.

حجت‌الاسلام هاشمی منش در ادامه تصریح کرد: به همین جهت باید به این موضوع که موضوعی فرهنگی و اجتماعی است به‌صورت جدی پرداخته شود تا از ضایعات آن جلوگیری به عمل آید چراکه همگان شاهد وقوع حوادث تلخ (مرگ تنها فرزند یا مرگ داماد و...) در این مراسمات بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: به عقیده بنده راه برون‌رفت از این معضل ورود جدی بزرگان طوایف و فرهنگ‌سازی است آن‌هم توسط خود مردم و همین‌طور باید رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های مجازی و هرکسی که توان و اندیشه‌ای دارد به طرق مختلف پای‌کار بیایند و با راه‌اندازی پویش‌های نه به تیراندازی و سلاح به این رسم غلط پایان دهند.

انتهای خبر/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها