کدخبر: ۷۹۴۳۸
۳۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۶
چاپ

کارشناس رسانه در گفتگو با آفتاب گچساران:

هدف شبکه ملی اطلاعات پاسخ به نیاز‌جامعه است

موسی زارعی پور کارشناس رسانه گچساران

کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت:شبکه ملی ارتباطات نوعی استقلال در عرصه اینترنت جهانی به شمار می‌رود به این معنا که وقتی اینترنت جهانی دچار اختلال شود،مردم کشورمان به سهولت اینترنت و دریافت خدمات الکترونیکی را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، موسی زارعی پور، کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اهمیت شبکه ملی اطلاعات گفت: بر اساس اطلاعاتی که از تاریخچه به وجود آمدن اینترنت وجود دارد این فناوری به‌نوعی محصول جنگ سرد آمریکا و شوروی سابق برای رسیدن به ابزارهای قوی‌تر آن‌هم برای برتری نظامی نسبت به رقبا بوده است.
وی افزود: بنابراین اینترنت یک شبکه جهانی است که شبکه‌های دیگر به انتخاب خود به آن پیوسته‌اند و بدون هیچ بدنه مرکزی فرماندهی فعالیت می‌کنند، هیچ رسانه‌ای نقشی را که امروز اینترنت داراست را ندارد و ایران دومین کشوری در خاورمیانه بود که به اینترنت متصل شد که به‌تدریج هم تعداد کاربران اینترنت در کشورمان روند فزاینده‌ای داشته است.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات تصریح کرد: امروز جرائم رایانه‌ای از جرائمی به شمار می‌رود که با سرعت زیاد در حال گسترش و به دلایلی هم گریبان گیر جوامع بشری شده است. جهان امروز جهان علم و فناوری است و ماجرای اختلال اخیر در اینترنت جهانی خود مصداقی دیگر از جرائم رایانه‌ای محسوب می‌شود.
 زارعی پور گفت: همان‌طوری که اینترنت مرز جغرافیایی نمی‌شناسد لذا این شرایط و عوامل بهانه‌ای شد تا برنامه ریزان و سیاست‌گذاران حاکمیتی کشور دست‌به‌کار شوند و قوانین و برنامه‌هایی را در این خصوص تدوین و به گسترش و کیفیت «شبکه ملی اطلاعات» به‌عنوان یک مسئله بسیار مهم بپردازند.
 وی افزود: بااین‌حال متولیان امر بایستی فضا را برای کاهش وابستگی و نابرابری‌ها در ابعاد مختلف ایجاد کنند و اما نکته مهم این است که به همان اندازه که شبکه جهانی اینترنت اهمیت دارد پس می‌طلبد که سیاست‌گذاران برای عقب نماندن از عرصه جهانی قوانینی را در جهت دستیابی به جامعه آگاه و تولید ثروت در کشور وضع و اجرا کنند و در ادامه نیز از تکانه‌های اینترنت جهانی باوجود منفعت بردن از پیامدهای مثبت آن‌هم مصون باشند.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات در ادامه بیان کرد: شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ارتباطی کشور است مسئله‌ای که برای افراد جامعه اهمیت دارد آن خدماتی است که باید در بستر شبکه ملی اطلاعات به دست مردم برسد؛ بنابراین شبکه ملی اطلاعات به‌هیچ‌عنوان قطع ارتباط با جهان نخواهد بود.
زارعی پور تصریح کرد: موضوعی که حائز اهمیت است اینکه اینترنت فضای بی‌سابقه‌ای در سراسر جهان به وجود آورده که به‌تبع هم نیازمند حقوق و تدوین قوانین جدیدی است، پس راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به این دلیل است که به نیازهای جامعه خودمان در بستر اینترنت پاسخ دهیم.
وی ادامه داد: هدف شبکه ملی اطلاعات این است که بتوانیم در کشورمان هدایت و مسیریابی کنیم و از این طریق نیز فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی را به دیگر کشورهای جهان معرفی کنیم، نکته دیگر این است که راه‌اندازی شبکه ملی ارتباطات نوعی استقلال در عرصه اینترنت جهانی به شمار می‌رود و همچنین عدم وابستگی خدمات پایه و خدمات عمومی به شرکت‌های است که هرگز پاسخگو نبوده‌اند.
کارشناس رسانه و علوم ارتباطات گفت: همان‌گونه که عرض شد با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات قرار نیست با جهان قطع ارتباط کنیم و هدف این است که خودمان نیز دارای این خدمات و ارتباطات باشیم به این معنا که وقتی اینترنت جهانی دچار اختلال است اما مردم کشورمان به سهولت کارهای اینترنتی و دریافت خدمات الکترونیکی را داشته باشند.
انتهای خبر/

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار