کدخبر: ۷۹۴۳۹
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۱
چاپ

فعال فضای‌مجازی در گفتگو با آفتاب گچساران:

شبکه ملی اطلاعات راهکار مقابله با حملات‌سایبری است

بهمن اسدی خیرآباد

فعال رسانه و فضای مجازی گفت: معنای «شبکه ملی اطلاعات» همان اینترنت با مدیریت داخلی است که همه مؤلفه‌های فرهنگی، امنیتی و فنی در آن رعایت شده و پاسخگوی نیازهای مشروع مردم در بستر فضای مجازی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، بهمن اسدی، فعال رسانه و فضای مجازی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اخلال و قطعی اینترنت جهانی و اهداف شبکه کلی اطلاعات گفت: اختلال جهانی اینترنت در روزهای گذشته تأثیر زیادی بر حوزه‌های حمل‌ونقل برخی کشورها و حتی خدمات عمومی مثل بیمارستان‌ها و دیگر مراکز مهم گذاشت.
وی افزود: در این میان برخی کشورها کمتر تحت تأثیر قرار گرفتند و کشورمان ایران نیز با اختلالی در این امر مواجهه نشد؛ بنابراین تحلیل‌های زیادی در ارتباط با این موضوع و دلیل اینکه چرا ایران تحت تأثیر این اختلال قرار نگرفت از طرف کارشناسان فناوری اطلاعات بیان شد و به‌تبع هم اطلاعات خوبی را به مخاطبان ارائه دادند.
اسدی تصریح کرد: به‌عنوان نمونه مسئول فرودگاه امام خمینی (ره) تهران بیان کرد که چون از نرم‌افزارهای داخلی جهت خدمات‌دهی به مردم استفاده می‌کنند، همراه با اختلال جهانی اینترنت به مشکلی برنخوردند و دیگر سازمان‌ها هم دلایل مختلفی را در این زمینه بیان کردند.
فعال رسانه و فضای مجازی ادامه داد: نکته دیگر اینکه کشورمان به دلیل دشمنی استکبار، سال‌های زیادی است هم از بُعد سخت‌افزار و هم از بعد نرم‌افزار تحریم‌های مختلفی را تجربه می‌کند، همچنین عدم دسترسی کاربران اینترنت به برخی سایت‌های معتبر که این موضوع خود باعث ضررهایی به اقتصاد، صنعت و مراکز علمی کشورمان نیز شده است.
وی افزود: اما عدو سبب خیر شود اگر خدا بخواهد، درحالی‌که این تحریم‌ها در جای دیگری به نفع جامعه ایرانی نیز بوده است وقتی نرم‌افزاری تحریم شود نخبگان ما دست‌به‌کار شده و نرم‌افزاری داخلی را طراحی و تولید می‌کنند که همه داده‌های آن در داخل کشور وجود دارد چراکه به خارج وابسته نیست پس با اختلال جهانی اینترنت هم به مشکلی بر‌نمی‌خورد.
اسدی گفت: بنابراین همه این نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و ... در مقوله‌ای به نام «شبکه ملی اطلاعات» قرار می‌گیرد که اکثر کشورهای دنیا برای رسیدن به این جایگاه نیز تلاش و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را انجام می‌دهند.
فعال رسانه و فضای مجازی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دو بخش به فضای مجازی تأکید کرده و فرموده‌اند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم» باید توجه کرد که این سخن مقام معظم رهبری به معنای اهمیت و جایگاه فضای مجازی در زندگی جامعه ایرانی است و شاید یکی از گام‌های مهم و اثرگذار در این راه همین راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باشد که می‌تواند فضایی ایمن‌تر را به کاربران ارائه دهد.
وی در ادامه بابیان اینکه شبکه ملی اطلاعات اساسی‌ترین راه مقابله با حملات سایبری است افزود: پس معنای شبکه ملی اطلاعات همان اینترنت با مدیریت داخلی است که همه مؤلفه‌های فرهنگی، امنیتی و فنی در آن رعایت شده و پاسخگوی نیازهای مشروع مردم در فضای مجازی باشد؛ یعنی همه اطلاعات و ارتباطات، خریدها، بازی‌ها و دیگر امورات مرتبط با اینترنت در یک شبکه داخلی امن، سالم و ارزان به‌نوعی مدیریت، نگهداری و صیانت شوند.
اسدی در پایان هم گفت: شبکه ملی اطلاعات درواقع امنیتی جامع و پایدار و در عین برخورداری از بالاترین حد سلامت در فضای مجازی را تأمین می‌کند و همچنین زمینه ارتباط کاربران ایرانی با یکدیگر را از بستر داخلی و ارتباط با خارج از کشور مهیا می‌کند، اگرچه توسعه پیام‌رسان‌های داخلی طی چند سال اخیر در کشورمان نیز در همین مقوله می‌گنجد و در دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی برای توسعه و تکمیل شبکه ملی اطلاعات انجام گرفت که امیدواریم در دولت چهاردهم نیز این مسیر ادامه یابد.
 انتهای خبر/

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار