کدخبر: ۷۹۴۳۶
۲۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۷
چاپ

فرماندار گچساران در گفتگو با صبح زاگرس:

آتش‌سوزی‌ ارتفاعات نارک در گچساران مهار شد

آتش سوزی

فرماندار گچساران از مهار آتش‌سوزی در ارتفاعات منطقه نارک این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، فصل گرما و تابستان که فرامی‌رسد کم‌کم جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد خود را برای سوختن و خاکستر شدن آماده می‌کنند و رسانه‌ها نیز با تیترهای جورواجور آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را اطلاع‌رسانی می‌کنند اما چیزی که در سال‌های اخیر تاکنون تکرار می‌شود همین آتش‌سوزی است و بس.

در هفته‌های گذشته نیز آتش جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد را در محاصره قرارداد، آن‌هم جنگل‌های استانی که بعد از شمال بیشترین پوشش جنگلی را به خود اختصاص داده و متنوع‌ترین پوشش گیاهی و تنوع زیستی را در خود جای‌داده است.

وجود بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهم‌ترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های این استان است و بیش از 80 درصد آتش‌سوزی‌های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می‌دهد که تا رسیدن نیروهای امدادی بخش وسیعی از جنگل از بین رفته است.

این در حالی است که در روزهای اخیر آتش‌سوزی‌هایی در ارتفاعات نارک گچساران رخ‌داده بود که به گفته فرماندار گچساران ظهر امروز با تلاش همه‌جانبه نیروهای مردمی، بسیج، منابع طبیعی، محیط‌زیست و دیگر گروه‌های دوستدار محیط‌زیست به‌طور کامل مهار شد.

دیهیمی خوب در این خصوص افزود: آتش‌سوزی ارتفاعات نارک به‌صورت نقطه‌ای از هفته گذشته شروع‌شده که به‌تناوب هم مهارشده بود، اما موضوعی که بازهم به آن تأکیددارم اینکه این آتش‌سوزی به‌صورت عمدی در این منطقه اتفاق افتاده است.

وی افزود: از هفته گذشته تاکنون بالغ‌بر 8 مورد آتش‌سوزی در ارتفاعات منطقه نارک گچساران رخ‌داده است که با تلاش نیروی‌های امدادی نیز مهارشده است، شب گذشته نیز آتش‌سوزی مجدداً در ارتفاعات نارک شروع شد که امروز هم مهار شد و هم‌اکنون نیروهای امدادی جهت پایش در منطقه حضور دارند.

گفتنی است درختان بلوط، از مهم‌ترین پوشش گیاهی  ارتفاعات نارک  به شمار می‌روند، اگرچه باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده که متأسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت، در بهار بوته کنی گیاهان و تابستان نیز به لحاظ آتش‌سوزی‌ها در سایه بی‌مهری مسئولان و متولیان امر رو به‌سوی نابودی می‌رود.

انتهای خبر/