کدخبر: ۷۷۴۴۳
۰۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۵
چاپ

اقدامات آب منطقه ای در گچساران/سد کوثر و عوایدی که نصیب کشاورزان می شود

قدمی گفت:شبکه آبیاری مناطق خیرآباد و لیشتر در پایین دست سد کوثر، شاید تنها شبکه آبرسانی در سطح استان است که با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی،بازهم تامین آب انجام می شود و عواید خوبی هم نصیب کشاورزان منطقه می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،اسلام قدمی،معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات این شرکت در شهرستان گچساران گفت:میزان آبیاری که شرکت آب منطقه ای در سطح شهرستان گچساران در دست بهره براری و اجرا دارد،می توان به شبکه آبیاری دشت امامزاه جعفر اشاره کرد که در فاز اول حدود 3هزارو 500 هکتار (درحال بهره برداری)، و در فاز دوم هم نزدیک به 3هزار هکتار را شامل می شود که عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز شده است.

وی افزود:در حوزه روستاهای نازمکان و رودبال(بویراحمد گرمسیر) نیز طرح توسعه داریم که به حدود 500 هکتار هم می رسد که بخشی نیز همزمان دارد به بهره برداری می رسد و متاسفانه به دلیل مشکلات بهره برداری و اجرای همزمان موجب شده است نتوانیم به آن برنامه مد نظر هم برسیم.

قدمی تصریح کرد:در حوزه شبکه آبیاری  مناطق خیرآباد و لیشتر در پایین دست سد کوثر نیز بهره برداری لازم صورت می گیرد و شاید تنها شبکه آبرسانی در سطح استان است که با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی،بازهم تامین آب انجام می شود و عواید خوبی هم نصیب کشاورزان منطقه می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد افزود:در بحث صیانت از آب های زیرزمینی نیز شرکت آب منطقه ای از اواخر دهه 80تاکنون برنامه ریزی برای پر و مسلوب المنفعه کردن چاه ها را در سطح استان انجام داده است که بیش از 408حلقه چاه در سنوات قبل پر و مسلوب المنفعه (تاپایان 99) شدند که حدود 91حلقه از چاه ها فقط در سال 99 اقدام شدند که امیدواریم که این موارد در سال جاری با جدیت هرچه تمامتر ادامه داشته باشد و به آن هدف اصلی هم برسیم.

وی ادامه داد:در حوزه صیانت از آب های زیر زمینی در شهرستان گچساران هم اعتبارات خوبی برای بحث پروژه های تغذیه مصنوعی در نظر گرفتیم و با تعمیراتی که روی پروژه تغذیه مصنوعی منطقه "ناصر آباد" صورت گرفت و با توجه به بارندگی های که در ابتدای سال آبی داشتیم نیز حدود 4و نیم میلیون مکعب به منابع آب زیرزمینی در دشت امامزاده جعفر تخصیص داده شد.

قدمی در ادامه اظهارکرد:طبق برنامه سازگاری با کم آبی که وزارت نیرو برای تمام استانی های کشور با همکاری سایر دستگاه ها در نظر گرفته،به تبع در سطح استان نیز دو دشت پایلوت پیشنهاد و معرفی شده که یکی "دشت باشت" است و دیگری هم محدوده مطالعاتی "دشت روم" که با حمایت های لازم از سوی سایر دستگاه ها نیز هرچه زوتر بتوانیم این مهم را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد:با توجه به این که استان ما بیش از 8 درصد روان آب کشور را دارد که نیاز به احداث مخازن ذخیره همچون سدها امری طبیعی و بدیهی است  که شرکت آب منطقه ای برنامه ریزی لازم برای احداث مخازن را در سطح استان دارد، چرا که  این روان آب ها از اواخر پاییز تا اواسط بهار صورت می گیرند که شاید کمترین عواید را برای کشاورزان داشته باشند.

قدمی گفت:بنابراین سد کوثر در این شرایط خشکسالی بدون هیچ مشکلی آب کشاورزی مناطق پایین دست را تامین می کند و بیش از 80درصد حجم مخزن پرشدگی دارد اگرچه هفته قبل نیز برنامه ریزی برای بحث بهبودکیفیت آب شرب شهرستان هندیجان و رها سازی 20میلیون متر مکعب را از سد کوثر شروع کردیم که هموطنان مان در استان خوزستان با کمترین مشکل روبرو شوند.

انتهای پیام/

 

 

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار