کدخبر: ۷۷۴۵۰
۰۶ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۱
چاپ

رنج کشاورزان در شالیزارهای خیرآباد گچساران+تصاویر

عملیات وجین 15روز بعد از نشاء انجام می‌شود و شالیکاران با دست علف‌های هرز لابه لای بوته‌های برنج را کنده و دور می‌ریزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شهریور ماه فصل وجین کردن شالیزارها در منطقه خیرآباد گچساران است، این کار هر چند با سختی هایی نیز همراه می شود اما سرسبزی و طراوت برگ و ساقه های برنج  در کنار یک فنجان چای دودی خستگی را از تن بیرون می کند.

وجين با دست قديمی‌ترين و رايج‌ترين روش مبارزه با علف های هرز در شاليزارهای کشورمان به شمار می رود، که به علت مزايای زيادی كه اين روش دارد امروزه نيز اهميت خود را حفظ كرده‌ درحالی که با وجين دستی تمام علف های هرز اعم از كشيده برگ‌ها، جگن ها و پهن‌برگ ها و ... جمع‌آوری و دفن می‌شوند.

بنابراین از آنجایی كه علف های هرز در روزهای اول بعد ازنشاء‌كاری خسارت بيشتری را موجب می شوند، بنابراين کشاورزان حدود 15روز بعداز نشاء‌ كاری، يكبار مزرعه را وجين کرده تا شاليزارها با حداقل هزينه عاری از علف‌هرز نگه داشته شوند.

با این وجود نیز این کار هم در صبح و هم در بعداز ظهر انجام می شود، اما کشاورزان منظقه خیرآباد گچساران معمولا بعدازظهر را به وجین کردن شالیزارهایشان اختصاص می دهند چرا که هوا در این موقع خنک تر و فرصت بیشتری را برای فعالیت نیز فراهم می کند.

گفتنی است برنج، یکی از محصولات کشاورزی مردمان خیرآباد است که در این خطه می توان شالیزارهای بسیاری را زیرکشت این محصول دید.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها

آخرین اخبار