کدخبر: ۷۷۵۹۴
۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۶
چاپ

حواشی جالب نشست شورای عشایر در گچساران/از نوستالژی عشایری تا مدال شجاعت به فرماندار+تصاویر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از پایدارترین اشتغال ها در عشایر وجود دارد ، باید تسهیلات ویژه ای به عشایر نیز تعلق بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جلسه شورای عشایر گچساران با حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد برخی از معاونین استاندار ، مدیران کل وجمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در منطقه عشایری دریلا گچساران برگزار شد.

 
اتابک ،فرماندار گچساران گفت:کهگیلویه و بویراحمد به استان عشایری معروف است عشایراگر نباشند بخشی از نوستالژی استانمان را ازدست می دهیم چرا که همواره صدای درا و کوچ عشایر در گوشمان طنین انداز است و آن زمان است که افتخار می کنیم که خدمت به عشایر همچون جهاد است.
 
وی گفت: مسیولین نظام افتخاردارند که درکنار عشایر هستند و نیاز است فرصت ها را برای عشایر تسهیل و فراهم کنیم، امروز عشایر مسکلات زیادی دارند، نگاهی که  به مشکلات عشایر وجود‌دارد اینکه کارتحقیقی و پژوهشی دراین خصوص انجام نشده که ساختاری بوجود بیاید که به عشایر هم بتوان خدمات بیشتری داد.
 
فرماندار گچساران گفت: امروز در کنار عشایر بودن می تواند زمینه تولیدات محلی  آنها را افزایش داد و امکانات را بایدبرای عشایرفراهم کرد تا به راحتی کوچ کند، بخشی از مشکلات را جناب استاندار ازنزدیک لمس کرده اند که درجلساتی که درآینده نیز خواهیم داشت امیدواریم مشکلات نیز مرتفع شوند.
 
اتابک گفت: افتخار عشایر به این است که درهمین سیر و مراحلی که زندگی می کنند مشکلات شان را هم برطرف کنیم ، عشایری که اینجا جمع شدند منتخبی از عشایر شهرستان هستند که امیداورم دراین سفر نیزبخشی از مشکلات عشایر مرتفع شود.
 
مدیر کل عشایر استان هم گفت:عشایر استان ۱۲هزارخانوار هستند و تنها قشری که درجامعه  همه شاغلند همین جامعه عشایری است و حل مشکلاتشان هم ضروری است، گلایه این است که درجلسات شورای اداری استان مصوبات خوبی مصوب شد اما متاسفانه اسمی از جامعه عشایری برده نشد.
 
وی بیان کرد:  تنش آبی با توجه به خشکسالی های اخیر درمناطق عشایری بالاست راه های عشایری باید بهسازی و بازسازی شوند،  بحث آموزش و بهداشت از مشکلات عمده عشایر منطقه به شمار می روند، هرچندکارهای خوبی صورت گرفته اما نسبت به تامین تانکرهای آبرسانی سیار لازم است اقداماتی جدی هم انجام شود.
 
مدیر کل عشایر استان تصریح کرد: از پروژه های مهم ، آب پایدار شرق گچساران است که نیازمند تامین اعتبارات است هرچند پروژه های خوبی درسطح استان داریم که اگر پیگیری شوند مشکلات هم حل خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: شرکت نفت نیز تانکرهای آبرسانی دارند که ضروری است همکاری کند و بازگشایی جاده های عشایری نیز ضرورت دارد  که نیاز است دستگاه های و ادارات دیگر ما راهم یاری کنند.

مدیرکل عشایر در پایان گفت"بنابراین نابرابری های خدماتی بین جامعه شهری و عشایری زیاد است خواهش داریم که درجلسه شورای اداری هفته آینده مصوبات خوبی برای کاهش مشکلات جامعه عشایری  داشته باشیم.

نادری یکی از عشایرمنطقه دریلا دراین جلسه هم گفت:متاسفانه فرسوده شدن ناوگان عشایر به توجه به بحران خشکسالی های اخیر را داریم و جهت خرید تانکرهای  آب برای عشایر همکاری لازم را خواستاریم و شرکت نفت، جهادکشاورزی،راه و شهرسازی و ..دیگر دستگاه ها باید دست عشایر را بگیرند.

وی افزود:تقاضامندیم به دلیل شرایط خاص نسبت به واگذاری چنددستگاه تانکر آبرسانی ونیز چند دستگاه برای بازگشایی راه ها  به عشایر اقدام شود.مرز بین استان ها را عوارض طبیعی مشخص می کند و مرز گچساران و بهبهان را دو رودخانه زهره و خیرآباد تعیین کرده که بین دو این رودخانه مربوط به عشایر این استان بوده که مشکلاتی دراین خصوص نیز با استان های خوزستان و بوشهربوجود آمده است.

نادری گفت:درادامه نیز تقاضای تمدید تسهیلات به عشایر را داریم و حتی تقاضا داریم که داروهای یارانه ای به عشایر اختصاص داده شود.هیچ گونه پوشش آنتن دهی موبایل درمنطقه وجودندارد حتی خواهان ایجاد درمانگاه برای مناطق عشایری هستیم.

وی تصری کرد:جناب استاندار تمام چاهای نفتی و گازی در مناطق عشایری وجود دارند وآلودگی های هم برای محیط و چرای دام ایجاد کرده که تقاضا داریم درصدی از اشتغال و منابع به این مردم هم اختصاص یابد.

نره ای ازعشایرمنطقه هلیگان هم دراین جلسه گفت:درسال گذشته دراین منطقه درگیری به خاطر مرز به وجودآمد و هیچ مسئولی هم حضور نیافت و فقط چندروز پیش آقای اتابک تشریف آوردند و باید مدال شجاعت به ایشان داد و این جلسه هم دراین خصوص تشکیل شده است.

وی تصریح کرد:اگرچه مشکلاتی در خصوص مرزعشایر مناطق دریلا و هلیگان با استان های خوزستان و بوشهر وجود دارد درچندسال گذشته از مرز پل زهره تا چهار راه بی بی حکیمه اطلاعی نداشتیم که جزو استان خوزستان است وحتی تا چنگ سال قبل هم مسئولین ما از این موضوع خبرنداشتند درحالی که مکان اصلی زندگی مااینجاست و مشکلات زیادی دراین مدت نیز متحمل شده ایم.

 نره ای گفت:الان منطقه هلیگان متشکل از ۲۴تیره است و از اول هم همینجا بوده ایم و دراین مدت که عشایربهبهان ادعا می کند پس یکبار خدماتی در این منطقه داشته باشند، اما هیچ گونه آثاری نیست.۴۵درصد نفت دراین منطقه عشایری برداشت می شود اما مسئولین نسبت به رفع مشکلات ما کوتاهی وبی توجهی می کنند.

وی ادامه داد:الان اختلاف ما با بهبهان یکهزار هکتار است و مگر استان ما بی صاحب است که عده ای بخواهند از چنین موضوعاتی سواستفاده کنند،هیچوقت این مرز نبوده است و بنابراین خیلی از موضوعات بلاتکلیف مانده است و لذا خواهش  داریم از استاندار که این مشکل را مرتفع کنند وخواسته دیگر ما هم ایجاد راه دسترسی و تامین آب شرب و آب کشاورزی است.

 
احمدزاده گفت:چندروز قبل با وزیر کشور وچند استان هم مرز به صورت ویدئو کنفرانس صحبت می کردیم که همین روزها هم نشستی بین ما و استانداران خوزستان و بوشهر برگزار می کنیم  تا هر سه استاندار با مردم عشایر منطقه دریلا و هلیگان نیز گفتگویی داشته باشیم.
 
وی افزود: قبلا هم نشستی داشتیم که رودخانه خیرآباد حایل ما و استان خوزستان بشود بنابراین باید تصمیمی بگیریم که این مشکل حل شود هرچند تلاش داریم که به صورت ریشه ای با نشست سه استاندار به صورت منطقی و براساس شرایط منابع طبیعی منطقه مشکلات را حل کنیم.
 
استاندار تصریح کرد:وعده و جلسه ما پایان همین هفته خواهد بود و اگر خدا کمک کند پایان هفته آینده نیز خدمت عزیزان بازهم خواهیم رسید با حضور مسئولین سه استان کهگیلویه و بویراحمد،خوزستان و بوشهر این نشست مهم را برگزار خواهیم کرد. 
 
احمدزاده بیان کرد: به هرحال خیلی از فرصت ها را در گذشته ازدست دادیم و حتی درموردی هم قراربود درگذشته دیلم به شهرستان گچساران اضافه شود که این مورد به دلایلی انجام نگرفت،به هرحال گره کور این منطقه را بازخواهیم کرد که دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.
 
وی افزود: به هرحال سایردستگاه ها باید به کمک عشایربیایند و از نفت وگاز درخواست می کنم که کمک کنند،  برای آبرسانی و بهسازی جاده به منطقه عشایری حتما همراهی کنند هرچند نیاز است  امور عشایرنیزتسهیلات بیشتری به عشایر اعطا کند.
 
استاندار افزود: جناب رییس جمهور توجه ویژه ای به عشایر دارند ، باید  بخشی از مصوبات را  در وزارت کشور پیگیری کنیم که بخشی از اعتبارات عشایر را بگیریم ما وظیفه داریم به ذخایر انقلاب خدمت کنیم.
 
احمدزاده بیان کرد: ازدادستان و فرماندهی نیروی انتظامی گچساران می خواهم که امنیت این منطقه را تامین کنید درحالی که مشکلات بخش عمرانی را بنده خودم وظیفه دارم که پیگیری کنم.
 
وی در پایان گفت:یکی از پایدارترین اشتغال ها در عشایر وجود دارد و بایدهم تسهیلات ویژه ای به عشایرنیز تعلق بگیرد هرچند فرصت های خوبی برای اشتغال بانوان عشایری وجوددارد که با دادن تسهیلات می توان به این مهم نیز دست یافت و با رونق صنایع دستی  بخشی از مشکلات عشایرنیز مرتفع شود.
تصاویر این جلسه را مشاهده کنید.

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها