کدخبر: ۷۸۵۵۶
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۴
چاپ

سپاه پاسداران و 44سال افتخارآفرینی:

رمز ثبات در منطقه‌ای پرآشوب

امام(ره)دوم اردیبهشت58فرمان تأسیس سپاه پاسدران راصادر کردکه تاامروز،سپاه درخط مقدم دفاع ازانقلاب، کشوروملت بوده وتوانسته وظیفه‌اش رابه‌درستی انجام دهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ایران اسلامی به لحاظ جغرافیایی از چنان شرایط دفاعی مستحکمی برخوردار است که اگر ایران را یک دژ نظامی بنامیم، اغراق زیادی نکرده‌ایم. بخشی از مرزهای ایران در برابر رشته‌کوه‌های پیچیده و صعب‌العبوری است که بسیاری از آن‌ها در بخشی از فصول سال پوشیده از برف است. البته در دنیای مدرن سلاح‌هایی چون موشک و هواپیمابر این موانع فائق آمده‌اند، اما اهمیت نظامی آن‌ها همچنان چشمگیر است. درعین‌حال بخشی از مرزهای ایران آبی اعم از مرزهای رودی یا دریایی است. سواحل آبی نظارت و کنترل نیروهای ایران بر مرزها را آسان‌تر می‌سازد کم‌ابر بودن آسمان ایران اگرچه فرصت مناسبی در اختیار مهاجمین هوایی قرار می‌دهد اما بخشی از هوای ایران به دلایلی چون طوفانی بودن و وجود ذرات گردوغبار معلق، مانع نفوذ دشمن می‌شود شکست عملیات نظامی آمریکا در طبس محصول همین فرصت جغرافیایی ایران بود. بخشی از سواحل ایران به دلیل شنزار بودن یا باتلاقی بودن موانع مهمی در برابر نفوذ دشمنان قرار می‌دهد.

سرزمین ایران شرایط جغرافیایی خاصی دارد که حتی امروزه نیز که پیشرفته‌ای بزرگی در عرصه فناوری و نظامی به‌عمل‌آمده همچنان برای امنیت ایران بسیار بااهمیت هستند امروزه نزدیکی و کنترل ایران بر تنگه هرمز یکی از نمودهای مهم جغرافیایی دفاعی ایران است که حتی برای قدرت‌هایی نظیر ایالات‌متحده نیز نگران‌کننده است قابلیت و تجهیزات نیروهای نظامی بخشی از توانمندی آن‌ها در افزایش امنیت و بازدارندگی است. به‌بیان‌دیگر امروزه امنیت و اقتدار یک ملت زمینه‌ساز حضور در عرصه‌های جهانی است که یکی از جنبه‌های این اقتدار توسط نیروهای مسلح و توان نظامی یک کشور تأمین می‌شود.

ازاین‌رو برخورداری از امنیت ملی نیازمند برخورداری از قدرت ملی است که یکی از مؤلفه‌های قدرت ملی، قدرت نظامی است؛ بنابراین نیروهای نظامی معمولاً یکی از دو رویکرد عمده تاکتیکی و راهبردی را در پیش می‌گیرند نیروی نظامی تاکتیکی، نیرویی است که در زمان درگیری نظامی و تخاصم با اجرای عملیات و تاکتیک‌های مختلف نظامی و در منطقه نبرد، سعی در غلبه بر دشمن و دستیابی به اهداف نظامی دارد اما نیروی نظامی راهبردی نیرویی است که حتی در زمان صلح و بدون درگیری نظامی با کشور تهدیدکننده منافع ملی، سعی در اشاعه و گسترش تسلط خود بر وی و رفع هرگونه تهدیدی در این خصوص دارد.

 

با این تفاسیر ایران اسلامی در عرصه هوافضا، قدرت موشکی، قدرت دریایی، عرصه زمینی، بالگردها و جنگنده‌های پیشرفته وضعیت مناسبی دارد. در کنار این موضوع باید نقش سپاه پاسداران انقلاب در افزایش توانمندی‌های دفاعی و نظامی ایران را موردتوجه ویژه قرارداد. آمادگی کامل در برابر تهاجمات احتمالی جزو الزامات نیروهای مسلح در هر کشوری است. طبعاً این مسئله درباره ایران با توجه به حجم بالای تهدیدات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ضرورت بیشتری برخوردار است نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا مخالف هرگونه تجاوز خارجی بود اما به‌واسطه اینکه در دوران دفاع مقدس در معرض تهاجم قرار گرفت به دفاع همه‌جانبه پرداخت ازاین‌روست که ایران همواره اعلام کرده که در بخش دفاعی و توانمندی‌ها نظامی خود با دشمنان مذاکره نخواهد کرد چون وجود امنیت زمینه را برای توسعه و پیشرفت فراهم می‌سازد.

در شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران در حوزه زمینی و دریایی پیشرفته‌ای بسیار خوبی دارد از سوی دیگر برنامه موشکی ایران توانمندی‌های بالایی دارد و این مسئله باعث شده که ما در طی سال‌های گذشته از قدرت بازدارندگی نظامی برخوردار باشیم. شواهد نشان می‌دهد که در منطقه پرتلاطم غرب آسیا و خاورمیانه کشور ایران جزو امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و بدون تردید نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایجاد این امنیت بسیار مؤثر بوده است.

برگزاری رزمایش‌های متعدد در طول سالیان اخیر حاکی از آمادگی روزافزون سپاه پاسداران به‌عنوان بازوی اجرایی نظام جمهوری اسلامی دارد. رزمایش پیامبر اعظم سال 97 در سیستان و بلوچستان برگزار شد جزو بزرگ‌ترین و پرشمارترین تمرین عملیاتی سپاه در حوزه پهپادی بود که درعین‌حال رصد دقیق تحولات منطقه و تجارب فعالیت‌های مستشاری در سوریه و عراق، اثرات خاصی بر روی نوع نگاه و تمرین‌های آن داشته است.

طی سال‌های اخیر می‌توان انواع پهپادهایی چون سیمرغ، کرار، فطرس، شاهد، سری مهاجر، ابابیل، شاهین، صاعقه و... را به‌عنوان نسل جدید پرنده‌های بدون سرنشین ساخت کشورمان نام برد که به‌طور تخصصی، توان و ساختار ورود به صحنه نبرد را در اختیاردارند و حتی پهپادی چون شاهد 171 از تولیدات مدرن نیروی هوافضای سپاه پاسداران درخشش ویژه و جهانی داشته است. نیروی هوافضای سپاه پاسداران در حوزه پهپاد در تراز چهار کشور اول جهان قرار دارد ولی در برخی امور آمریکایی‌ها هم‌تراز ما هستند و این موضوع در بخش هواپیماهای بدون سرنشین پنهان‌کار و بمب‌افکن‌ها مصداق دارد و درواقع آمریکایی‌ها در تلاش هستند در این بخش هم‌طراز ما شوند.

 تجربه نشان داده است که گاه نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای متخاصم مورد تحریم قرار می‌گیرند عزم و اراده نیروی‌های مسلح و به‌ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای افزایش توانمندی‌ها دفاعی و نظامی جدیت بیشتری پیدا می‌کند ایران به‌عنوان قدرتمندترین کشور موشکی در منطقه سرمایه‌گذاری در این حوزه را از همان سال‌های ابتدایی دفاع مقدس و در جهت تأمین توان مقابله‌ای با حملات موشکی رژیم بعث آغاز کرد و شاید کسی هم‌فکرش را نمی‌کرد که این یگان نوپا بدون هیچ تجربه و پشتیبانی سازمان‌دهی شده‌ای کمتر از ۲ دهه بعد، مهم‌ترین عامل بازدارندگی و رکن رکین در دکترین دفاعی ایران باشد اما با سرمایه‌گذاری ایران در این حوزه و نیز تلاش و مجاهدت خاموش فرزندان گمنام انقلاب سال‌هاست این امر محقق شده و حالا جمهوری اسلامی انبوهی از موشک‌های بالستیک کوتاه برد، میان برد و دوربرد با مأموریت‌های ویژه را در اختیار دارد.

 بر این اساس نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توصیه به بازخوانی دقیق رهنمودهای مقام معظم رهبری توسط اقشار و آحاد مختلف ملت به‌ویژه خواص و نخبگان سیاسی کشور، بر محور قرار دادن گفتمان قانون مداری و حفظ امنیت و آرامش در شرایط فعلی تأکید کرده است. پاسداران انقلاب اسلامی و بسیجیان غیرتمند و غیور همراه با نیروهای امنیتی و انتظامی با الهام از فرامین فرماندهی معظم کل قوا و تبعیت همه‌جانبه از معظم له مصمم هستند بااقتدار و صلابت محیط زندگی و کار مردم را از لوث وجود فتنه افروزان و اغتشاشگران پاک و با برقراری امنیت و نظم پایدار در سطح جامعه اجازه ندهند کام ملت حماسه‌ساز و نجیب ایران بیش از این تلخ شود.

 

انتهای پیام/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها