کدخبر: ۷۸۷۸۲
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۰
چاپ

فرماندار گچساران در گفتگو با صبح زاگرس خبر داد:

آخرین وضعیت آتش‌سوزی «ارتفاعات نارک» در گچساران

فرماندار گچساران گفت: آتش‌سوزی ارتفاعات نارک در گچساران با تلاش نیروهای امدادی و مردمی مهارشده، اما همچنان عملیات پایش تا حصول اطمینان کامل در این منطقه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوبروان‌بخش دیهیمی خوب، فرماندار گچساران در گفتگو با صبح زاگرس؛ در خصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی در ارتفاعات نارک گچساران گفت: این آتش‌سوزی از ظهر روز سه‌شنبه آغاز شد که بلافاصله نیروهای امدادی جهت مهار آتش به منطقه اعزام شدند.

وی افزود: با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه، آتش‌سوزی ارتفاعات نارک با تلاش نیروهای امدادی و مردمی تا ساعات پایانی همان شب (سه‌شنبه) کنترل و درنتیجه هم مهار شد.

فرماندار گچساران تصریح کرد: متأسفانه به دلیل وزش بادهای شدید و پوشش متراکم جنگلی، مجدداً از صبح روز چهارشنبه شاهد شعله‌ور شدن آتش در این منطقه بودیم که در ادامه با تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی، مردمی و انجمن‌های دوستدار محیط‌زیست پس از نزدیک به 72 ساعت آتش‌سوزی مهار شد.

دیهیمی خوب با اشاره به اینکه هم‌اکنون آتش‌سوزی ارتفاعات نارک مهارشده و نیروها در محل آتش‌سوزی حضور دارند، اظهار کرد: به علت شیب تند، کوهستانی و صخره‌ای بودن منطقه و وزش باد شدید هرلحظه امکان شعله‌ور شدن آتش ناشی از کنده‌های باقی‌مانده از آتش‌سوزی وجود دارد بنابراین عملیات پایش تا حصول اطمینان کامل در این منطقه ادامه دارد.

وی بابیان اینکه میزان خسارات وارده به عرصه‌های جنگلی منطقه نارک در دست بررسی قرار دارد، بیان کرد: در جریان اطفای حریق منطقه کوهستانی نارک دو تن از نیروهای امدادی دچار مصدومیت (مشکل تنفسی) شدند که به‌سرعت به مراکز درمانی شهرستان اعزام شدند که در آخرین پیگیری نیز حال آن‌ها مساعد گزارش‌شده است.

فرماندار گچساران در خصوص کمبود تجهیزات اطفای حریق در این شهرستان هم گفت: در بحث تجهیزات تخصصی اطفای حریق هرچند کمبودهایی هم احساس می‌شود، اما شهرستان گچساران در خصوص امکانات مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع به نسبت دیگر شهرستان‌های استان، وضعیت مطلوب‌تری دارد به‌عنوان نمونه در بحث دمنده اطفای حریق بیشتر ادارات، نهادها و دستگاه‌های شهرستان و حتی برخی دهیاری‌ها مجهز به این ابزار هستند.

دیهیمی خوب ادامه داد: بنابراین نکته‌ای که وجود دارد تجهیزات اطفای حریق در کهگیلویه و بویراحمد به نسبت وسعت جنگل‌ها و مراتع، محدود است که با توجه به فصل گرم تابستان، خشک شدن مراتع و توپوگرافی استان خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها کهگیلویه و بویراحمد بسیار بالا است که با توجه به صعب‌العبور بودن و سخت گذر بودن مناطقی که دچار آتش‌سوزی می‌شوند نیاز به بالگرد یک ضرورت خواهد بود.

فرماندار گچساران در پایان هم گفت: به‌نوبه خودم از حضور کلیه نیروهای امدادی، ادارات، دستگاه‌های اجرایی، بسیجیان، گروه‌های مختلف مردمی اعم از سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکل‌ها، انجمن‌های کوهنوردی، روستائیان، نیروهای محلی و ... که به‌موقع از گسترش هرچه بیشتر آتش‌سوزی جلوگیری کردند و در مهار آتش‌سوزی جانانه پای‌کار بودند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

این درحالی‌که است که درختان بلوط، بن، کلخنک و بادام از مهم‌ترین پوشش گیاهی ارتفاعات نارک به شمار می‌رود، بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است و درختان بلوط، بادام، بن، کلخنگ و کیکم مهم‌ترین پوشش گیاهی جنگل‌های این شهرستان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

نظرات

نظرات شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

پربیننده ترین ها