کدخبر: ۷۹۴۷۸
۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۴
چاپ

یادی از شهدای دفاع مقدس؛

صنعت نفت گچساران، 45 سال مقاومت و پایداری/ تأسیسات نفتی که 56 بار بمباران شد+ تصاویر

بمباران  تاسیسات نفت گچساران

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران با ظرفیت تولید 630 هزار بشکه نفت در روز و با قرار گرفتن تلمبه‌خانه «گوره» قلب تپنده نفت ایران، دومین تولیدکننده نفت خام صادراتی در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی‌ «آفتاب گچساران» ، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران ازجمله شرکت‌های مهمی است که نقش تأثیرگذاری در اقتصاد کشور در 45 سال انقلاب ایفا کرد درحالی‌که دشمن بارها به‌قصد توقف صادرات محصولات این شرکت به خارج از کشور، بارها این منطقه را مورد هدف حملات هوایی قرارداد که با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان صنعت نفت دشمن دررسیدن به اهداف خود ناکام ماند.

پیروزی انقلاب اسلامی نشان از ایستادگی تمام اقشار و گروه‌های مردم در برابر دسیسه‌ها و فشارهای مختلف بر اين نظام بود و همه در کنار هم برای کسب پیروزی‌های پی‌درپی به‌اندازه خود زحمت کشیدند تا ایرانی سربلند داشته باشیم . کارکنان نفت و گاز گچساران یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نقش‌های تاریخی را در پیروزی انقلاب با بستن شریان حیاتی نفت ایفا کردند که نمی‌توان به‌سادگی از آن‌ها عبور کرد این  قشر همیشه درصحنه، با تکیه‌بر اراده خود جهت رسیدن به پیروزی نقطه عطفی در تاریخ  رقم زدند تا نام  افتخارآمیز جمهوری اسلامی در دنیا بدرخشد.

تأسیسات نفتی که 56 بار بمباران شد+ تصاویر

این شرکت در تمامی برهه‌های زمانی پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی، دشمن را بارها برای رسیدن به اهداف ناکام گذاشت و در همین راستا ۳۱ شهید تقدیم این نظام کرد ولی هیچ‌گاه نگذاشت برای لحظه‌ای صادرات نفت و چرخ‌های اقتصاد متوقف شود کارکنان نفت و گاز همزمان  در سنگر اقتصاد و سنگر جبهه و جنگ حضور پررنگ داشتند.  تأسیسات نفت و گاز گچساران 56 بار موردحمله بمباران هوایی قرار گرفت كه تعداد هفت تن از کارکنان این شرکت در حین انجام‌وظیفه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

پس از جنگ، انواع تحریم‌ها علیه صنعت نفت اعمال شد از کاهش و قطع صادرات نفت تا تحريم قطعات کاربردی،  اما این تحریم‌ها برای صنعت همیشه سرافراز، کارساز نشد و تلاشگران عرصه اقتصاد روزبه‌روز بر تعداد حلقه‌های چاه و کارخانه‌ها اضافه کردند و با افزایش در تولید، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند. آری  تاریخ اين صنعت، پر از افتخارات است، افتخاراتی  كه به دست جوانان همین مرزوبوم محقق شد.

این شرکت در تمامی حوزه‌ها از تولید صیانتی گرفته تا مسئولیت‌های اجتماعی نسبت به محیط‌های عملياتی پیرامون تأسیسات نفت و گاز و ساخت قطعات موردنیاز با تکیه‌بر خودباوری و نیروهای داخلی و بومی با محوریت شعارهای های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) دررسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ، نشان دادند که با مقاومت می‌توان به پیروزی رسید.

با این تفاسیر نیز، جنگ تحمیلی برای صنعت نفت نه با شلیک نخستین گلوله به پالایشگاه بزرگ نفت آبادان که با فتنه‌های تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش و کوردلی منافقان برای عملیات خرابکارانه در خطوط لوله و تأسیسات نفتی کشور، ماه‌ها پیش از 31 شهریور 59 در مناطق نفت‌خیز جنوب آغاز شد.

تأسیسات نفتی که 56 بار بمباران شد+ تصاویر

از سوی دیگر عملیات حفاری شرکت ملی نفت ایران در مناطق مرزی غرب کشور با حملات ایذایی مختل و به دنبال آن با حمله مستقیم بعثی‌ها متوقف شد که درنتیجه آن، نیروهای دشمن برخی تجهیزات و دکل‌های نفت ایران را به داخل خاک عراق منتقل کردند، این حرکت دشمن نشان می‌داد که تنها راه ضربه زدن به میهن اسلامی را قطع شریان حیاتی اقتصاد و اخلال درروند تولید و صادرات نفت قرار داده است.

 در این زمان تدبیر و هوشیاری امام راحل و شهامت، شجاعت و آمادگی کامل مدیران و کارکنان صنعت نفت در پاسداری و دفاع از تأسیسات سبب شد تا هرچند مراکز و واحدهای مهم صنعت نفت کشور به‌طور پی‌درپی مورد آماج حملات دشمن قرار گیرد اما هیچ‌گاه روند تولید و صادرات نفت در طول هشت سال جنگ تحمیلی متوقف نشود.

رژیم بعث عراق با جنگنده بمب‌افکن‌های سوپراتاندارد فرانسوی، موشک‎های اگزوسه و آرما، هواپیماهای میگ و سوخو روسی و گازهای خردل آلمانی و مین‌های ایتالیایی و بسیاری از سلاح‌های پیشرفته آن روزها پیوسته به تأسیسات و خطوط لوله نفتی حمله می‌کرد و کارکنان صنعت نفت را مورد اصابت موشک‌های خود قرار می‌داد.

در طول سالیان جنگ، مدیران و کارکنان صنعت نفت در مناطق نفت‌خیز جنوب باوجود بیش از دو هزار و 500 حمله هوایی و موشکی لحظه‌ای چشم بر هم ننهادند و کمر خم نکردند و باجان دل تأسیسات و واحدهای نفتی در این مناطق را ایستاده و فعال نگه داشتند تا برنامه حفظ توان و پایداری تولید به میزان متوسط 3 میلیون بشکه در روز پایدار بماند. 

تأسیسات نفتی که 56 بار بمباران شد+ تصاویر

شهید حسین بالدار، محمد مرادولی، شهید علمدار امینی، شهید محمد تیموری آرخلو، شهید نادعلی زراعتی، شهید طاهر کرمی ارخلو و شهید فردوس کاظمی در بمباران تأسیسات نفت و گاز گچساران به شهادت رسید.

نخستین بمباران تأسیسات نفتی گچساران که آن زمان قریب به چهار میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد در سال ۱۳۶۴ اتفاق افتاد؛ این بمباران‌ها در دوران جنگ تحمیلی تداوم یافت؛ تا جايي که شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در دوران هشت سال دفاع مقدس ۳۱ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد که از این تعداد ۱۷ نفر در جبهه‌های جنگ، ۱۳ نفر در بمباران تأسیسات نفتی و یک نفر با ترور (شهید هاشم‌پور) قربانی بدخواهی‌های دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران شدند.

غلامرضا کمالی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری نوزدهم مردادماه را یادآور خاطره بزرگ مردانی دانست که در شرایط سخت جنگ برای صیانت از قلب تپنده اقتصاد کشور جان شیرین خود را از دست دادند.  

وي تصریح کرد: دشمن قصد داشت تا با بمباران تأسیسات این شرکت یکی از مراکز مهم تولیدی و اقتصادی ایران را نشانه رود اما با تلاش شبانه‌روزی صنعتگران نفت و گاز گچساران قلب تپنده اقتصاد کشورمان هرگز از تپش نایستاد.

تأسیسات نفتی که 56 بار بمباران شد+ تصاویر

کمالي تأکید کرد: تأسیسات حوزه نفتی بهره‌برداری ۲ و ۳ گچساران، بی‌بی‌حکیمه ۱ و ۲، پازنان ۲ و گوره A- B- C و چند راهه گناوه در سال‌های ۶۴ تا ۶۶، ۵۶ موردحمله و بمباران هواپیماهای ارتش بعث عراق قرار گرفت که در این وقایع ۱۳ نفر به شهادت رسیدند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران بابیان اينکه نقش صنعتگران نفت این شهرستان به مقاومت در سنگرهای تولید محدود نمی‌شود، تصريح کرد: کارکنان صنعت نفت این شهرستان همگام با دیگر مناطق، نفت‌خیز کشور در زمان مبارزات انقلابی با اعتصاب خود کمر رژیم طاغوت را شکستند.

وی بیان کرد: نقش‌آفرینی کارکنان صنعت نفت در روزهای سخت تحریم کمتر از زمان جنگ نیست و این صنعتگران با تولید تجهیزات موردنیاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز در داخل کشور گام‌های بلندی به‌سوی عزت و خودکفایی کشورمان برداشته‌اند.

کمالی با اشاره در پايان به گرمای طاقت‌فرسای هوا در مناطق عملياتی و فعاليت بی‌وقفه کارکنان اظهار کرد:  صنعتگران نفت و گاز گچساران در این روزهای گرم تابستانی در دمای ۵۰ درجه سانتی‌گراد جهاد گونه در حال تکاپو برای خودکفایی و توسعه اقتصادی کشور هستند.

تأسیسات نفتی که 56 بار بمباران شد+ تصاویر

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران 21 درصد نفت کشور را توليد می‌کند و دارای ۲۳ میدان بزرگی نفتی و ۱۶ میدان فعال است. این شرکت دارای ۱۰ واحد بهره‌برداری، ۱۰ واحد تقویت و تزریق فشار گاز، سه پالایشگاه گاز و گاز مایع، پنج واحد نمک‌زدایی و بیش از هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت است.

صنعت نفت از مؤثرترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان به‌ویژه در ایران است و علاوه بر این‌که منبع عمده تأمین انرژی در دنیای امروز است نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی ایفا می‌کند اگرچه کارکنان خدوم صنعت نفت همواره تلاش می‌کنند تا با رسیدن به خودکفایی کامل در تولید، تعمیر و تأمین تجهیزات لحظه‌ای دست از تلاش برندارند.

 انتهای خبر/

پربیننده ترین ها